FENOMEN EDITORIAL
Superheroïnes de veritat per a nenes i nens
Petita & Gran és pionera de la tendència de posar de relleu les figures femenines en la literatura infantil
La col·lecció, que ha venut més de dos milions d'exemplars a tot el món, té un caràcter reivindicatiu
zentauroepp49424988 icult190812190842
Hi havia una particular actitud combativa en María Isabel Sánchez Vegara quan se li va acudir que el mercat del llibre infantil necessitava alguna cosa més que Blancaneus o Ventafocs esperant que els endossin el petó o la sabata de torn. Models, faltaven models als contes, perquè en la història, tot i que amagades i de vegades res reconegudes, amb poc que et posessis a buscar, els exemples es multiplicaven. Així que, ¿per què no convertir les històries d’aquestes dones que van lluitar en l’activisme, la política, l’art o la ciència en aquests contes? Així va néixer Petita & Gran (Alba), una col·lecció 100% barcelonina que ha aconseguit seduir el mercat internacional, superant els dos milions d’exemplars venuts a tot el món, amb traduccions a 25 països, entre els quals hi ha llocs tan poc usuals per a una col·lecció que reivindica el paper de la dona en la història com l’Azerbayan, Turquia, els Emirats Àrabs, el Marroc, Kuwait o Qatar.
María Isabel Sánchez Vegara, creadora de la col·lecció Petita & Gran / /
Podria dir-se que Sánchez Vegara és una espècie de ‘showrunner’ (ja sabeu, aquests guionistes i productors que doten d’unitat a una sèrie televisiva). Ella escull els personatges, escriu els textos i busca els il·lustradors, que en molt poques ocasions es repeteixen. El curiós és que, si mai ho fan, ¿com és que les encantadores i ja icòniques portades en una primera i precipitada mirada semblarien obra d’un mateix dibuixant? Perquè la ‘showrunner’ vetlla per aquesta coherència: “Els dono la pauta, marquem moments i proporcions i al final tot queda homogeni”.
Fa cinc anys que la col·lecció va començar i des d’aleshores fins ara han passat moltes coses per a les dones: el MeToo, la força inesperada dels últims 8 de març, l’eclosió del poder de la dona en el centre del discurs social... Així que Petita & Gran, que va saber detectar en l’ambient aquesta efervescència fins i tot abans que esclatés, es va connectar directament amb la realitat. “Quan vam començar la col·lecció –explica–, vaig visitar la Fira del Llibre Infantil i Juvenil de Bolonya i em vaig quedar impressionada davant d’aquell enorme aparador, però immediatament em vaig animar perquè vaig detectar que allà no hi havia llibres com els meus”, assenyala orgullosa.
Coco i les altres
La desfilada va començar amb una Coco Chanel paradigmàtica. “Acabava de llegir una biografia sobre la seva vida –explica Sánchez Vegara– i em semblava que reunia tot el que jo volia dir amb aquesta col·lecció, tota la seva simbologia. La dona moderna neix amb ella, va ser la primera a posar-se pantalons... Després van venir gairebé naturalment Frida Kahlo i Audrey Hepburn. En realitat, no deixaven de ser les dones que m’hagués agradat conèixer de petita”. I a més, en general, figures contemporànies i assimilades per la cultura pop, en un joc en què la molt intel·lectual Simone de Beauvoir pot compartir prestatgeria amb Carmen Amaya. “M’agrada que la col·lecció reflecteixi com va ser el segle XX”. Hi ha Agatha Christie, Marie Curie, Amelia Earhart, Dian Fossey, Ella Fitzgerald, Georgia O'Keeffe, Maria Montessori o Rosa Parks.
“El catàleg l’integren dones que m’hagués agradat conèixer de nena”
Creadora de ‘Petita & Gran’ 
“De vegades busco un cert contrast entre el que s’espera dels personatges i els seus il·lustradors. En el cas de Kahlo, que es va retratar tant a si mateixa i avui resulta una mica gastada, vaig buscar una il·lustradora de Malàisia, Gee Fan Eng. Però en general, m’inclino per una certa complicitat. Respecte d’Anne Frank, que té una línia una mica més severa i realista, vaig trobar Sveta Dorosheva, d’origen ucraïnès que viu a Israel”. Explicar la història d’una nena que va morir en un camp de concentració als més petits no és tasca fàcil. És una bona mostra de com la col·lecció no defuig els aspectes més vidriosos. “Als meus llibres els personatges no moren, però es deixen algunes pistes perquè els pares decideixin fins on volen portar l’explicació”.
A Petita & Gran no s’oculten les coses. Gloria Fuertes té una nòvia. Lucy Maud Montgomery, l’autora del clàssic ‘Anna de les teules verdes’, perd els seus pares i es veu obligada a viure amb els seus avis, que la tracten malament. Frida Kahlo té un sagnant accident. “Jo no volia que fos una espècie de Viquipèdia per a nens, sinó un veritable conte”. Malgrat això, tots els volums inclouen un epíleg amb aquestes dades i fotografies gràcies als quals se’ls pot mostrar als petits que aquells personatges van existir de veritat. “Perquè molts no s’ho creien”.
No només per a elles
Notícies relacionadesLa col·lecció va néixer pensant en les nenes, però evidentment, i aquest és el seu valor, no està dirigida estrictament a elles. Per això els títols 17 i 18 van suposar una gran novetat amb l’aparició de figures masculines com Muhammad Ali o Stephen Hawking. “La idea és que les dones hem estat encasellades en rols molt concrets, però és veritat que als homes els ha passat el mateix”. Aquesta és la gens amagada intenció de l’últim llibre de la sèrie dedicat al ballarí Rudolf Nuréiev, que en el relat descobreix que no hi ha coses de nen o de nena perquè, com afirma l’autora, “no a tots els nens els agraden els camions o el futbol”. Hi ha molta feina per fer en aquest sentit encara perquè, explica Sánchez Vegara, algunes nenes s’han agafat la inclusió dels ‘nois’ com una traïció i alguns nens només han començat a llegir la sèrie quan han aparegut aquests.
De moment, el projecte no fa més que créixer. Als Estats Units ja estan demanant figures concretes com és el cas de Dolly Parton mentre que a Alemanya sol·liciten la filòsofa Hannah Arendt i la coreògrafa Pina Bausch, cosa que ha obligat l’autora a escriure els textos originalment en anglès. Incansable, calcula que l’any que ve hi haurà més de 50 títols. I al setembre se sumaran les samarretes. El fenomen està servit. Molt probablement, l’autora torni a visitar la fira de Bolonya, però ara trepitjarà encara més fort que quan es va adonar que la seva idea no la tenia ningú.
- Claverol i "la millor feina del món"
- Patricia Franquesa: "Quan pateixes una sextorsió penses que no s’acabarà mai"
- Junqueras i la polèmica dels cartells aviven el debat a ERC
- Aldama creu que Rubiales el va trair al pujar l’Andorra i no el seu Zamora
- Sánchez aplana els Pressupostos i allunya una remodelació del Govern