REPORTATGE D'AP

11 dones més acusen Plácido Domingo per assetjament sexual

La cantant d'òpera Angela Turner Wilson és una de les noves veus que denuncien el comportament inapropiat de l'artista

A més, testimonis de treballadors de l'Òpera de Los Angeles, que té en marxa una investigació sobre el cas, fonamenten les acusacions

FILE - In this Tuesday, Sept. 14, 1999 file photo, Placido Domingo acknowledges the audience after receiving the 1999 Hispanic Heritage Award at the John F. Kennedy Center for the Performing Arts in Washington. An evening before a performance of “Le Cid,” part of the Washington Opera’s 1999-2000 season, opera singer Angela Turner Wilson said she and Domingo were having their makeup done together when he rose from his chair, stood behind her and put his hands on her shoulders. As she looked at him in the mirror, he suddenly slipped his hands under her bra straps, she said, then reached down into her robe and grabbed her bare breast. It hurt, she told The Associated Press. “It was not gentle. He groped me hard.” She said Domingo then turned and walked away, leaving her stunned and humiliated. (AP Photo/Leslie Kossoff)

FILE - In this Tuesday, Sept. 14, 1999 file photo, Placido Domingo acknowledges the audience after receiving the 1999 Hispanic Heritage Award at the John F. Kennedy Center for the Performing Arts in Washington. An evening before a performance of “Le Cid,” part of the Washington Opera’s 1999-2000 season, opera singer Angela Turner Wilson said she and Domingo were having their makeup done together when he rose from his chair, stood behind her and put his hands on her shoulders. As she looked at him in the mirror, he suddenly slipped his hands under her bra straps, she said, then reached down into her robe and grabbed her bare breast. It hurt, she told The Associated Press. “It was not gentle. He groped me hard.” She said Domingo then turned and walked away, leaving her stunned and humiliated. (AP Photo/Leslie Kossoff) / Leslie Kossoff (AP)

5
Es llegeix en minuts
AP

Onze nous testimonis de dones se sumen a les acusacions d’assetjament sexual que pesen sobre Plácido Domingo, des que el passat 13 d’agost nou dones -vuit cantants i una ballarina- assenyalessin la llegenda de l’òpera pel seu comportament inapropiat. Com les altres, les noves denúncies han sigut recollides per l’agència The Associated Press (AP). La cantant d’òpera Angela Turner Wilson és l’única de les noves denunciants que explica la seva versió amb nom i cognom.

La investigació de l’agència informativa també incorpora en aquesta ocasió, a més de les onze denúncies d’assetjament, testimonis de treballadors de teatres, molt assenyaladament de l’Òpera de Los Angeles, que semblen consolidar les acusacions. El coliseu de Los Angeles, del qual Domingo és director general des del 2003, té en marxa una investigació sobre el cas, el resultat del qual serà decisiu per a l’artista madrileny.

Ella tenia 28 anys quan a l’Òpera de Washington es representava 'Le Cid', de Jules Massenet, en la temporada 1999-2000. Domingo, llavors director artístic de la companyia, protagonitzava l’obra. Wilson era la segona protagonista femenina, i havia rebut grans crítiques ("Sabia que aquest era el començament de grans coses per a mi", diu ara).

Però una nit abans d’una actuació, explica, ella i Domingo s’estaven maquillant junts quan ell es va aixecar de la seva cadira, es va parar al seu darrere i li va posar les mans sobre les espatlles. Mentre la mirava al mirall, ell va posar les mans per sota dels tirants dels seus sostenidors i després li va ficar la mà a la bata i li va agafar un pit.

"Fa mal", relata Wilson. "No va ser cortès. Em va tocar a les palpentes". Explica que després Domingo es va girar i se’n va anar, deixant-la atònita i humiliada.

Wilson mostra un premi. / ANGELA TURNER WILSON

Wilson, que ara té 48 anys i és professora de veu a la universitat, a l’àrea de Dallas, és una de les 11 dones que se sumen ara a les denúncies d’assetjament sexual contra el tenor espanyol, en el punt de mira des que a mitjans del mes passat nou dones, vuit cantants i una ballarina, l’assenyalessin pel seu comportament inapropiat i, en alguns casos, per haver-les perjudicat en les seves carreres.

En les setmanes posteriors a la publicació d’aquesta història, noves dones han compartit històries sobre trobades amb Domingo, actualment director general de l’Òpera de Los Angeles, que inclouen tocaments no desitjats, sol·licituds insistents de trobades privades, trucades a altes hores de la matinada i intents de petons als llavis. A més d’aquestes onze noves denúncies d’assetjament sexual, diversos empleats de teatres han explicat a AP com van provar de protegir noies joves de Domingo, mentre els directors miraven cap a una altra banda.

Secret a veus

En conjunt, les seves històries reforcen la imatged’una indústria en la qual el comportament de Domingo era un secret a veus i en què deixava que les dones joves se les arreglessin soles a la feina.

La portaveu de Domingo va emetre un comunicat qüestionant les acusacions, però no ha donat detalls. "La campanya en curs d’AP per denigrar Plácido Domingo no només és inexacta, sinó poc ètica. Aquests nous reclams estan plens d’inconsistències i, com en la primera història, en molts sentits, són simplement incorrectes", ha dit la representant Nancy Seltzer. "Com que s’està investigantno farem comentaris sobre detalls, però discutim enèrgicament la imatge enganyosa que l’AP està intentant oferir del senyor Domingo".

Wilson confessa que el que la va impulsar a fer un pas endavant va ser veure la reacció de Domingo, de 78 anys, a la publicació de les primeres denúncies de dones recollides per l’agència AP, quan el tenor va dir que les seves relacions "sempre van ser benvingudes i consensuades", i que les regles i estàndards pels quals ens mesurem avui són diferents dels temps passats.

Wilson rebutja la idea que aquesta mena de comportament hagi sigut acceptable. ¿Quina dona voldria que li agafessin el pit?", es pregunta. "Després vaig haver de pujar a l’escenari i actuar com si estigués enamorada d’ell", recorda.

El testimoni de McLain

Melinda McLain, que va ser la coordinadora de producció a l’Òpera de Los Angeles per a la seva temporada inaugural, el 1986-87, i també va treballar en la Gran Òpera de Houston amb Domingo, ha explicat a AP que es va assegurar de no deixar el cantant sol a les sales d’assaig amb joves cantants, tot i que ho hagués sol·licitat específicament, i també va mirar de subministrar-li vestidors masculins.

La productora Melinda McClain, a El Cerrito (Califòrnia). / AP / TERRY CHEA

"Vam crear aquestes elaborades estratègies per mantenir-lo allunyat de cantants soles", diu McLain. "Mai hauria enviat cap dona de cap mena al seu camerino". McLain també explica que una altra estratègia era convidar la dona de Domingo, Marta, a assistir a festes de la companyia "perquè si la Marta era a prop, ell es portava bé".

Domingo, al costat de la seva dona, Marta, a finals d’agost, a Hongria. / UMTI / TIBOR ROSTA

Diverses persones que han treballat en el departament de vestuari de l’Òpera de Los Angeles asseguren que el seu comportament entre bastidors era de coneixement comú i que la gerència ho havia sabut durant anys. Una empleada explica que els seus col·legues van intentar evitar enviar dones a 'fittings' amb Domingo en la temporada 2016-2017.

"El meu cap directe em va dir que evitaven enviar qualsevol mena de jove atractiva a provar vestuari amb ell pel seu comportament", assegura l’empleada que ha demanat quedar en l’anonimat.

Notícies relacionades

Els testimonis de treballadors de l’Òpera de Los Angeles poden ser molt rellevants, ja que la institució, de la qual Domingo és director general des del 2003, té en marxa una investigació interna sobre el cas de la qual depèn en bona mesura el futur professional del cantant madrileny. Teatres com la Metropolitan Opera de Nova York i el Palau de les Arts de València, entre d’altres, han deixat pendent del resultat de les indagacions del seu homòleg de Los Angeles la decisió de si mantenen o cancel·len les dates ja contractades amb l’artista.    

La resta dels testimonis es poden llegir a la la web d’AP.