TOPONÍMIA MUSICAL
¿I si Le Corbusier fos el padrí del hip-hop?
Torres novaiorqueses com les de Sedgwick on va néixer el gènere van ser una mala adaptació d'un model del famós arquitecte i urbanista

zentauroepp29485528 icult190906195143 /
Qualsevol autoritat en hip-hop coneix la cronologia precisa del primer adveniment musical que va ho canviar tot: la nit de l’11 d’agost, 1973, al primer pis del número 1520 de l’avinguda Sedgwick, al Bronx, on Clive Campbell, conegut com DJ Kool Herc, va decidir provar el so que portava practicant durant mesos a la festa d’aniversari de la seva germana, alternant vinils de la mateixa cançó, repetint així el ‘break’. Naixia el ‘breakbit’, i l’estil, el ritme i la cadència del primer hip-hop. Amb el temps, el 2010, l’edifici seria declarat meca oficial, i va quedar consagrat com el lloc de naixement del hip-hop.
Per descomptat, la realitat és sempre molt més complexa –el gènere no va néixer de la nit al dia, es portava gestant en diferents espais des de l’inici de la dècada–, però l’edifici d’apartaments de Sedgwick, llar de 102 famílies treballadores del Bronx, quedaria com a símbol i lloc de pelegrinatge oficial.
Mala adaptació
Notícies relacionadesRecentment, l’arquitecte i estudiós del gènere Michael Ford llançava la relació definitiva: les grans torres –com les de Sedgwick– intercalades amb parcs no sorgeixen del no-res, sinó que deriven de l’arquitecte i urbanista Charles-Édouard Le Corbusier, i estaven pensades per a un París rupturista i modern. El que va arribar a Nova York va ser una mala adaptació del constructor Robert Moses durant els anys 60 i 70: sense parcs i sense espais públics perquè els veïns es relacionessin.
La densitat de població d’aquest tipus d’edificis va tenir un trasllat peculiar als Estats Units: les autopistes que retallaven per la meitat els barris menys afavorits, els foscos passadissos i les pistes de bàsquet improvisades van estandarditzar un tipus de construcció pública que seria caldo de cultiu híbrid de la cultura hip-hop: la falta d’inversió en educació i cultura va deixar una joventut en un entorn urbanístic i econòmic en el qual ajuntar-se al carrer era l’única opció. Les lletres de la música que es generava des de l’inici parlaven de encreuaments, voreres, cantonades i blocs. El carrer era escenari, inspiració i obligació. Com el bloc de pisos. Un bloc mal ‘samplejat’ a Le Corbusier, però un bloc.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Educació L'escola 'miracle' al barri del Besòs de Barcelona: de suspendre a estar per sobre de la mitjana en català i extraescolars
- Totes les estrenes i tornades Les 10 sèries que no et pots perdre aquest febrer
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència
- Consells pràctics El truc casolà perquè la goma de la rentadora quedi com nova
- Nations league Espanya remunta contra Bèlgica amb dos gols en l’afegit
- EL PARTIT DE MENDIZORROtZA L’Espanyol afronta un partit amb valor doble a Vitòria