82 ANYS

Mor el guionista Mardik Martin, el soci perfecte de Martin Scorsese

Va escriure pel·lícules essencials del director com 'Mean streets' i 'Toro Salvatge'

zentauroepp49829585 icult mardik martin190912174155

zentauroepp49829585 icult mardik martin190912174155 / Anadolu Agency

1
Es llegeix en minuts
Quim Casas

La relació entre Martin Scorsese i Paul Schrader va ser tan productiva –a més de conflictiva– que durant anys va anul·lar la importància de l’altre guionista amb qui Scorsese va forjar el seu estil. Schrader va escriure ‘Taxi Driver’ (1976), una de les obres més importants del director i del Nou Hollywood, però també és fonamental ‘Mean streets’ (1973), ja que és el primer film que exposa de forma diàfana les claus del cine futur de Scorsese. I ’Mean streets’ la van escriure a mitges el director i Mardik Martin, formidable guionista mort dimecres als 82 anys.

Nascut a Bagdad, es va instal·lar a Nova York als 18 anys i va començar a col·laborar amb Scorsese a finals dels anys 60. Malgrat haver participat només en una desena de guions, Martin forma part de la llista dels 101 millors escriptors de cine de tots els temps establerta pel sindicat de guionistes nord-americà.

El primer treball amb Scorsese va ser en el curtmetratge ‘It’s not just you, Murray!’ (1964). A ’Mean streets’ va establir les bases dels personatges furibunds al marge de la llei: els encarnats per Harvey Keitel i Robert De Niro, mafiosos i catòlics, tradicionals i caòtics, fidels a l’amistat i la família, addictes i redimits, són essencials per entendre l’obra global del director.

Mardik, de vida tan agitada com la d’Scorsese en aquells temps(cocaïna, joc, ruïna econòmica), va escriure després per al director el documental ‘Italianamerican’ (1974), el musical ‘New York, New York’ (1977), va fer el tractament del film-concert ‘El último vals’ (1978), va col·laborar en el retrat de l’actor Steven Prince –‘American boy’ (1978)– i va firmar amb Schrader el guió d’una altra de les pel·lícules més emblemàtiques d’aquest període, ‘Toro Salvatge’ (1980), sobre el púgil Jake LaMotta.

Notícies relacionades

Martin va pagar l’estranya relació que durant anys va mantenir Scorsese amb l’Acadèmia de Hollywood: mai va ser nominat a l’Oscar al millor guió, tot i que ell i Schrader van obtenir una nominació al Globus d’Or per ‘Toro Salvatge’.

Fora de l’univers Scorsese només va treballar amb dos directors ,és, Ken Russell, per a qui va escriure ‘Valentino’ (1977), biopic provocador de l’estrella del cinema mut, i el cineasta turc-alemany Fatih Akin, amb qui va fer el guió de ‘El padre’ (2014).