CRÍTICA DE CINE
'La hija de un ladrón': un film directe i equànime
Complicitat familiar entre Greta i Eduard Fernánez, complicitat amb la càmera i, sobretot, zero demagògia i res de miserabilisme en l''opera prima' de Belén Funes
La hija de un ladrón ★★★★
Direcció: Belén Funes
Repartiment: Greta Fernández, Eduard Fernández, Àlex Monner, Frank Feys, Cristina Blanco, Borja Espinosa
País: Espanya
Durada: 102 minuts
Any: 2019
Gènere: Drama
Estrena: 29 de novembre del 2019
Similar en la forma a alguns films dels germans Dardenne, i construïda a partir de la relació directa que la càmera en constant moviment estableix amb l’actriu protagonista, una magnífica Greta Fernández, ‘La hija de un ladrón’ avança ferma, tensa i dolorosa recorrent el dur dia a dia d’una jove que s’ha de cuidar del seu nadó, trobar feina, visitar el seu germà petit internat (una altra meravella d’interpretació, la de Tomás Martín) i, sobretot, enfrontar-se amb el pare, a qui estima però amb qui no es pot entendre (encarnat per un no menys excel·lent Eduard Fernández), que acaba de sortir de la presó i torna de manera abrupta a la vida dels seus fills.
Notícies relacionadesLa pel·lícula se sustenta, així, en la complicitat familiar entre els seus dos principals protagonistes (com la complicitat entre John Cassavetes i la seva dona, Gena Rowlands, era una de les bases del cine tan personal del primer); complicitat de la protagonista amb la càmera i, sobretot, zero demagògia i gens de miserabilisme al retratar de manera tan neta l’existència d’un personatge tan baquetejat que mira de cara a les coses, les persones i el present que li toca viure.
L’‘opera prima’ de Belén Funes és una mostra excel·lent de cine social nu de tot artifici, el que mostra sense dogmatitzar, el que reflecteix la realitat sabent-se instal·lada en els dominis de la ficció. Seqüències com la de la comunió del germà i la del judici són d’una naturalesa en aparença tan simple, explicant el que expliquen i la duresa de les situacions capturades, que sobrepassen els límits de l’emoció i del sempre difícil procés mitjançant el qual, d’una manera o un altre, els personatges, tots ells, acaben sent compresos i respectats per l’espectador, fins i tot quan el seu comportament pot ser qüestionat. I tot això s’aconsegueix amb uns rostres i una càmera en modèlica sintonia.
- Obituari Mor Pere Heredero, històric restaurador de Barcelona i amo durant mig segle del bar Versalles
- Perfil Qui era Seankese Johnson, el pilot de l’helicòpter accidentat a Nova York?
- Guillermo Mattioli, degà del Col·legi Oficial de Psicològia de Catalunya: "El missatge de Marian Rojas Estapé és fals i cruel"
- Gestió hídrica Les dessalinitzadores produeixen al 90% malgrat que haurien d’estar al 30% segons el pla de sequera
- Miguel Bosé: "No soc ‘woke’, no soc beneit, ni ho seré mai"
- A Horta-Guinardó El cost per reparar una caldera deixa sense aigua calenta una guarderia pública de Barcelona
- Entendre-hi més Pisos turístics a Barcelona: de 81 el 2005 a 10.327 el 2024
- Accident mortal Moren dos motoristes al xocar amb un cotxe que va envair el carril contrari a Riudarenes
- Mapi León, sancionada amb dos partits després de l'acció polèmica al derbi
- Tennis Alcaraz es corona a Montecarlo