TOPONÍMIA MUSICAL

El que et diu la música dels pubs de tu mateix

Els acadèmics Alasdair Forsyth i Martin Cloonan han analitzat l'ús de la música als bars de Glasgow

zentauroepp48438133 icult191227135016

zentauroepp48438133 icult191227135016

1
Es llegeix en minuts
Lucía Lijtmaer
Lucía Lijtmaer

Periodista

ver +

Explicava el cantant Jarvis Cocker que un dia, pujat en un avió, al fil musical just abans d’enlairar-se va sonar ‘I believe I can fly’, de R. Kelly. La cançó li va fer dubtar si baixar de l’avió i va pensar: «Espero que el pilot, més que creure que pot volar, sàpiga pilotar».

La reacció de Cocker és comuna. La música s’utilitza per comprendre situacions en espais concrets, i per això els passatgers no volen escoltar cançons que els recordin que l’avió no és infal·lible, o fins i tot les relatives al mal temps, com ‘Stormy weather’. Sí, el que escoltem afecta la nostra conducta, i per això la música d’ambient ha sigut utilitzada per fer-nos sentir emocions, i per afectar els nostres patrons de consum en certs espais. Per exemple, s’ha demostrat que si sona música francesa o alemanya en un supermercat, augmenten les vendes de vins d’aquests països.

Rock a la barra, pop a la pista

Notícies relacionades

Per això, l’economia del lleure nocturn no s’ha quedat enrere. ¿Com s’utilitza la música per modificar la nostra manera de sortir i relacionar-nos? Els acadèmics Alasdair Forsyth i Martin Cloonan van examinar l’ús de la música a Glasgow, una ciutat de festa, en el lleure de la qual la música popular juga un paper essencial.

Els descobriments no van ser pocs: en una cultura de pubs que ha vist créixer el consum massiu d’alcohol, les cadenes de pubs havien deixat de banda la música en viu. L’ús del fil musical estava, a més, adaptat per gèneres i espais: a la barra, rock dur i masculinitzat –AC/DC, per exemple– i la pista per a música pop considerada «de noies». Música house i r’n’b per a les primeres hores, a volum baix, per escalfar l’ambient, que va pujant progressivament. Els karaokes fomenten baralles. La música té també una qualitat imitativa: els clients solen ballar imitant cantants o escenes de pel·lícules. Per tant, l’estudi va demostrar que la música pot ajudar a controlar i a desencadenar impulsos. I que a tots els encanta imitar les escenes de ‘Dirty Dancing’.

Temes:

Música