CRÍTICA DE CINE
'El escándalo (Bombshell)': una denúncia massa educada
Aquest film sobre l'assetjador Roger Ailes, fundador de Fox News, sembla més interessat a filmar les actrius que les dones que representen
El escándalo (Bombshell) ★★
Direcció: Jay Roach
Repartiment: Charlize Theron, Margot Robbie, Nicole Kidman, John Lithgow, Kate McKinnon
Títol original: ‘Bombshell’
País: Estats Units
Durada: 108 minuts
Any: 2019
Gènere: Drama
Estrena: 7 de febrer del 2020
Roger Ailes, el fundador de Fox News, ha estat aquests últims mesos en el focus per partida doble; amb la minisèrie ‘La voz más alta’ i el film ‘El escándalo (Bombshell)’. A la televisió, interpretat per un Russell Crowe convenientment maquillat i engreixat, era l’absolut centre d’atenció. A la pel·lícula, encarnat per un John Lithgow igualment alterat pel maquillatge i les pròtesis, és el centre del debat, però el protagonisme recau en dues de les dones de Fox News que van intervenir d’una manera o una altra en la seva caiguda com a assetjador, Megyn Kelly i Gretchen Carson (Charlize Theron i Nicole Kidman), als quals s’afegeix un tercer personatge de ficció, l’incorporat per Margot Robbie.
Amb un repartiment femení d’aquestes característiques, el film no hauria de tenir problemes a trobar el seu públic. Però com a recreació fidedigna de la realitat –i tenint en compte que l'estrena ha coincidit amb el judici a Harvey Weinstein, acusat de càrrecs similars als que van fer caure Ailes del seu pedestal–, a ‘El escándalo (Bombshell)’ se li hauria de demanar alguna cosa més que una educada correcció. La tesi està bé, per descomptat, però la pràctica resulta excessivament conservadora. Al director Jay Roach –el currículum del qual inclou molts disbarats còmics, com els films d’Austin Powers, i pocs títols d’envergadura dramàtica– sembla que li interessa més filmar a les actrius abans que a les dones que representen, sense entrar, com es mereixia, en el silenci còmplice que aquests mateixos personatges van exercir durant anys.