ELS EFECTES DEL CORONAVIRUS
Alerta vermella en la música en directe
Les suspensions i ajornaments en cadena, la caiguda en picat de la venda d'entrades anticipades i la incertesa general sumeixen el sector en un estat de 'shock'
zentauroepp40274415 icult200319163245 /
Parlant clar: aquests dies no hi ha qui vengui una entrada anticipada, i la preocupació no és tant la caiguda dels concerts d’aquestes setmanes, mentre duri l’estat d’alarma, com el paisatge de l’endemà. I les conseqüències d’aquesta frenada de la maquinària de la indústria del directe i de la previsible retallada del poder adquisitiu. En el primer punt de mira, la temporada d’estiu, la més intensa de l’any. «Ens agradaria pensar que s’arribarà a una solució per poder salvar-la, però encara és aviat per dir-ho», confessa Albert Salmerón, president de l’Associació de Promotors Musicals.
L’APM està integrada a Es Música, la Federació de la Música d’Espanya, que augura una pèrdua de fins a 662 milions d’euros a partir del supòsit que la música en directe quedi afectada per la crisi del coronavirus fins al setembre. L’estimació situa la recuperació de la demanda a mitjans del 2021, i la normalització, a partir de finals del 2022. Informe dur, «fet en una situació d’urgència i considerant el pitjor dels escenaris», considera Salmerón, si bé remarca que «no podem ser optimistes». El sector es disposa a «estar molts mesos sense facturar i havent de suportar costos de les cancel·lacions i de l’estructura de les empreses». I a tot això s’ha de sumar la previsible retallada de la butxaca mitjana en els mesos que vindran.
Gires reprogramades
A curt termini, les suspensions o ajornaments no se circumscriuen ja només a aquests 15 dies promulgats d’estat d’alarma i van afectant a poc a poc l’agenda de les setmanes següents. Han caigut els concerts al Palau Sant Jordi de Maluma (28 de març), Chayanne (18 d’abril) i Nick Cave (26), així com el de The Cat Empire (Sant Jordi Club, 28 de març), ja que tots ells estan reprogramant les seves gires completes. També els de James Blake (Auditori) i The Sisters of Mercy (Apolo), i els de Nouvelle Vague i Pau Vallvé al Guitar BCN, i Los Enemigos, del Festival Mil·lenni, aquest a Apolo (nova data: el 15 de gener del 2021). El Cruïlla de Primavera recol·locarà quatre concerts de finals de març i abril i manté Sopa de Cabra per al 28 de maig (després de suspendre el 14 de març), esperant que llavors ja hagi passat el pitjor.
L’abril ja es dona per perdut i el maig està en observació. I una vegada es deixi enrere el confinament caldrà veure en quines condicions els promotors afronten concerts per als quals, tot apunta, hauran venut menys entrades de les previstes. «Les vendes anticipades van aguantar fins a principis de la setmana passada, però ara estan aturades», apunta Albert Salmerón. El Primavera Sound conserva les dates (primer cap de setmana de juny), però admet que està estudiant «escenaris alternatius» i el Sónar (18-20 de juny) treballa per «seguir endavant aquest any, sense descartar cap opció i en funció d’una realitat canviant».
Patrocinadors amb dubtes
Si anem al primer cap de setmana de juliol, el Rock Fest Barcelona, a Can Zam, i el Cruïlla Barcelona, del Fòrum, no consideren canvis ara per ara. Però hi ha una inquietud que apunta a l’«impacte econòmic», tant en la venda d’entrades com en els patrocinadors, explica Jordi Herreruela, director del Cruïlla. «Ja ens ha trucat algú dient-nos que no pot mantenir el seu compromís. I s’entén», confessa. És difícil pronosticar com seran les coses quan hagi passat tot, i Herreruela, com tots, es debat entre aventurar que hi haurà «ganes de sortir, reunir-se i disfrutar de la música» i, alhora, «més dificultats per pagar una entrada».
Apel·lant a la prudència, el Cruïlla ha deixat en suspens la contractació d’«unque li faltava per acabar de quadrar el cartell. Herreruela creu que «és el moment de fer una pausa i valorar» i recorda que el sector de la música inclou «professionals autònoms, ja siguin tècnics de so i llum com mànagers, ‘backliners’, ‘runners’ o els músics, tots vivint molt al dia, amb poc múscul per aguantar».
Pla B per a Pedralbes
Les seves preguntes cauen a plom: «Quan hàgim deixat enrere el confinament, ¿tornarem a vendre entrades al ritme normal? ¿Recuperarem les setmanes de frenada?». També se les fa Martín Pérez, director dels festivals Mil·lenni i de Pedralbes. Aquesta última mostra treballa amb el guió previst d’obrir el 3 de juny amb Sara Baras, si bé està elaborant un pla B segons el qual, si fos precís, els espectacles de la primera quinzena de juny es desplaçarien a la cua de la programació, a la segona meitat de juliol. Si es dona la situació, s’avisarà el públic que reservi una data alternativa a la seva agenda per si de cas. «Aquesta mesura ens pot fer guanyar quinze dies que poden ser importants», assenyala el director de Pedralbes, que afronta aquesta complicada vuitena edició després de l’empenta inicial d’haver venut 30.000 entrades, xifra rècord en l’historial del festival.
‘Salvar l’estiu’ és el lema d’una campanya de Yourope, l’Associació Europea de Festivals, a la qual estan adherides la promotora Doctor Music i el festival madrileny MadCool, encaminada que la ciutadania compleixi amb severitat les mesures higièniques i de confinament que permetin girar full com més aviat millor. L’etiqueta #SaveTheSummer acampa per les xarxes, igual que un altre, #LaCulturaNoEsSuspenEsProrroga (i les seves versions en castellà i basc), que emplaça a promotors i gestors a posposar en lloc de cancel·lar.
L’Acadèmia Catalana de la Música fa seu aquest eslògan, que, per al seu president, Gerard Quintana, va en la línia que «el pitjor que es podria percebre ara és que la cultura sigui una mica prescindible». Quintana alerta d’un sector, el de les festes majors, concentrades a l’estiu i que representen «un dels principals agents promotors del país». Passi el que passi, afirma que «la gent tindrà més necessitat de cultura que mai». Missatge de fons humanista que connecta amb el de Jordi Herreruela quan diu que «ens tocarà ser molt solidaris i recolzar-nos molt els uns als altres».
- Fins a 200.000 llocs de treball en innovació d’aquí al 2040
- La Gran Barcelona dibuixa el seu futur amb una rèplica digital
- Sis milions de nens expulsats de TikTok
- Educació injectarà 60 milions per crear 6.000 noves places d’escola bressol
- Les llacunes en l’etapa 0 a 3 anys, un llast per a l’aprenentatge