CONFINAMENT
Cultura de quarantena: els museus de Barcelona reforcen la seva aposta virtual
Les pinacoteques s'adapten a les circumstàncies i augmenten la seva activitat en la web i en xarxes
45578112 59 /
Igual que gairebé tots els sectors culturals, els museus han entès que hi ha prou eines i tecnologia perquè abaixar la persiana no signifiqui tancar. És veritat que res suplanta el contacte directe amb una obra d’art, però, fins que el coronavirus no concedeixi una treva, hi ha succedanis a la distància d’un clic per viure d’una altra manera l’experiència museística. Tots o gairebé tots els museus de Barcelona estan reforçant la seva oferta per internet, en un exercici de realisme que passa per l’oferta de nous continguts, la reordenació dels que ja tenien disponibles o la recuperació de joies que havien quedat en el fons del calaix. El plaer de l’art està a un clic de ratolí.
El Macba planteja un ‘Diari del confinament’ a càrrec de diversos artistes i el CCCB ofereix en ‘streaming’ esdeveniments originalment pensats com a presencials
Al CCCB la crisi li arriba quan fa temps que va apostar decididament per posar continguts a l’abast del seu públic via internet. Conferències, entrevistes, reportatges d’exposicions, articles: una gens menyspreable biblioteca de continguts digitals que entre vídeos i publicacions en suma més de 2.000, i que són un compendi de l’activitat del centre cultural del Raval i de la seva reflexió sobre els temes d’actualitat: la crisi climàtica, el feminisme, els desafiaments de la xarxa, periodisme, literatura, música. El centre no ha volgut renunciar a algunes de les activitats programades presencialment i, així com l’altre dia va oferir en ‘streaming’ la conversa entre Alessandro Baricco i Jorge Carrión, que en condicions normals hauria hagut de tenir lloc a la seva seu física, aquest dijous oferirà en la seva web la conferència del pioner en l’estudi de la neurobiologia Stefano Mancuso.
Recorreguts virtuals
El seu veí el Macba, si és que l’aspecte físic té algun significat, aposta per destacar cada dia un contingut en la web, per actualitzar setmanalment una llista d’«imprescindibles» i per proposar cada diumenge un nou contingut de ràdio. Qui accedeixi aquests dies al seu univers virtual toparà d’entrada amb la proposta de Recorreguts, conseqüent amb la decisió de vincular regularment continguts entorn d’una temàtica concreta. Aquest març, per exemple, ‘Ellas’ fa un compendi de les artistes que han exposat al Macba. Des del museu d’art contemporani recorden que l’aplicació mòbil del centre permet fer recorreguts virtuals per la col·lecció i les exposicions, i remarquen que enviaran una ‘newsletter’ setmanal sobre continguts ‘online’ en lloc de la quinzenal –i habitual fins ara– sobre activitats presencials. També posaran en marxa un ‘Diari del confinament’ pel qual passaran diversos artistes parlant d’això: d’estar, en un sentit ampli, tancat.
El MNAC i el Museu Picasso creen ‘hashtags’ per albergar tota l’oferta nova que han dissenyat per a aquests dies de tancada
També ha intervingut el MNAC, una altra institució que fa temps que va apostar pel contingut digital per complementar el presencial. Sota el paraigua d’#elMuseuNacionalACasa, el museu ha posat en marxa una sèrie d’iniciatives com la de compartir cada matí amb els seus usuaris una obra de la col·lecció on aparegui una finestra o un balcó: picada d’ullet a l’emergència i visió artística del confinament. Sota l’etiqueta #DespertaAmbArt, cada obra anirà acompanyada d’un comentari en vídeo o bé d’un fil de Twitter. Amb la vista posada en les criatures, el centre també ha creat l’etiqueta #AmbNens, per compartir cada tarda un contingut de perfil familiar. No s’ha d’oblidar que la web del MNAC permet visitar virtualment la seva col·lecció, inclosos relats expositius, i ofereix la possibilitat de veure obres comentades. Des del museu conviden a veure les obres a través de Second Canvas, l’aplicació que permet apreciar-les en imatges de súper alta resolució.
Miró, Picasso, CaixaForum
Notícies relacionadesLa seva veïna de muntanya, la Fundació Miró, no està menys preparada per fer front a l’emergència, i ho està amb una versàtil aposta virtual que inclou una web en què hi ha disponibles les obres més destacades de la seva col·lecció, així com informació sobre les seves exposicions temporals. La fundació convida les víctimes del sotsobre cultural a explorar els continguts digitals disponibles en els seus canals de Youtube, Twitter, Facebook, Instagram i Pinterest. Un altre veí del barri, el CaixaForum, duu a terme des de dimarts la Setmana Vampírica, que aboca en la xarxa continguts relacionats amb la mostra ‘Vampiros. L’evolució del mite’, inaugurada el 13 de febrer a Madrid (i que, en teoria, està previst que es traslladi a Barcelona al juny.
La Fundació Miró convida a visitar la seva col·lecció i exposicions en la web i a explorar els continguts que ofereix en les seves xarxes socials
No es queda enrere el Museu Picasso, que ja té en marxa una programació virtual perquè la gent continuï ‘visitant’ el museu durant el confinament. Aquest dijous, per exemple, tindrà lloc el seminari virtual #PicassoIdentitat, amb continguts seleccionats del congrés que va tenir lloc fa tres anys. Cada setmana, de fet, tindrà lloc un nou simposi amb continguts recuperats del congrés. En el marc de la iniciativa #MuseuPicassoVirtual, posada en marxa aquesta setmana, el centre del carrer Montcada té intenció de posar els continguts del museu a l’abast dels usuaris via web i xarxes socials. Com els altres, convida els seus seguidors a visitar la col·lecció a través de la web i a estar assabentats de les seves propostes a través de les xarxes.
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Eva Tortajada: "En la seva primera etapa de vida, els fills necessiten sentir-se segurs"
- ESTRENES DE CINE DE LA SETMANA Olivier Assayas: "La pandèmia va acabar sent el símbol d’un fracàs col·lectiu"
- El rècord d’11 triples d’Obst destrossa el Barcelona