TOPONÍMIA POP
El malson del suburbi
De Víctor Jara a Malvina Reynolds passant per Richard Yates i Edward Albee, l'anatomia del suburbi forma part de la nostra cultura

jjubierre1421953 victor jara160628170017
En la gravació, Victor Jara explica la inspiració per a la seva cançó ‘Las casitas del barrio alto’. «N’hia ha per tot Llatinoamèrica, no només a Santiago de Xile, sinó també al Perú», diu. Descriu exactament la localització d’aquestes casetes: «Generalment dalt d’un turó, on l’aire és més pur, on no hi ha contaminació atmosfèrica, on les àrees verdes són més boniques». Jara narra com són les cases d’aquesta zona: grans, molt espaioses. I amb sorna explica que pertanyen als alts mandataris, els fills dels quals generalment van a la Universitat Catòlica, «com els que van matar René Schneider», el comandant en cap de l’Exèrcit de Xile, assassinat per un grup d’ultradreta, durant una temptativa de segrest.
La cançó és una sàtira típica dels anys 60 sobre els suburbis. Les casetes de què parla pertanyen a «dentistas, comerciantes, latifundistas y traficantes, abogados y rentistas. Y todos visten policrón, juegan bridge, toman martini-dry. Y los niños son rubiecitos y con otros rubiecitos van juntitos al colegio ‘high’». Jara descriu l’ambient elitista i racista de tota ciutat llatinoamericana amb cura, tot i que la cançó no sigui seva, sinó una adaptació de ‘Little boxes’, de la cantautora Malvina Reynolds, que, el 1961, en un viatge de pas per Daly City, Califòrnia, es va horroritzar davant de la uniformitat del barri de Westlake i les seves casetes de color pastel.
Les edificacions unifamiliars als turons van suggerir a Reynolds les sagues d’advocats i dentistes que es perpetuen de generació en generació en universitats de pagament, i es va convertir en un himne que renegava de la cultura burgesa del suburbi i la seva endogàmia. De la mateixa època és la novel·la ‘Revolutionary Road’, de Richard Yates, que situa en un suburbi de Connecticut la vida d’una parella que veurà com els seus somnis són destruïts en aquest entorn. També ‘Qui té por de Virginia Woolf’, d’Edward Albee, la d’una parella destrossada en el mateix ambient. El malson del suburbi acabava de néixer.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Educació L'escola 'miracle' al barri del Besòs de Barcelona: de suspendre a estar per sobre de la mitjana en català i extraescolars
- Totes les estrenes i tornades Les 10 sèries que no et pots perdre aquest febrer
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència
- Consells pràctics El truc casolà perquè la goma de la rentadora quedi com nova
- Nations league Espanya remunta contra Bèlgica amb dos gols en l’afegit
- EL PARTIT DE MENDIZORROtZA L’Espanyol afronta un partit amb valor doble a Vitòria