CULTURA EN QUARANTENA
El Maggio Musicale de Florència va regalar una gala lírica per internet
La companyia italiana va oferir un 'streaming' ple de problemes tècnics
foto-marta-opera
La Home Gala Concert del Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, l’Òpera de Florència, es va presentar divendres en streaming –per la web del teatre, Youtube i les seves xarxes socials– arrencant amb un fragment de la Novena Simfonia de Beethoven interpretada per l’Orquestra del Maggio i dirigida pel seu director honorari, Zubin Mehta, que aquest any hauria d’haver revisat el total de les simfonies del geni de Bonn per celebrar el seu 250è aniversari a l’escenari florentí. Com a mestre de cerimònia va fer el que va poder el responsable artístic de la casa, un Alexander Pereira dubitatiu i que s’expressava molt malament en un italià que no domina. La proposta va intentar ser un reflex del que va passar a la impecable At-Home que la Metropolitan Opera de Nova York va emetre la setmana passada conduïda de manera brillant per Peter Gelb, el seu homòleg novaiorquès. En tot cas, aquest concert online era només un regal, no recaptava diners com la del Met i, a més, Pereira ho va advertir abans de començar: «Això serà una gran improvisació i els cantants participaran des de casa i pot passar de tot».
El gestor vienès definitivament no és un bon presentador, tot i que al llarg de les dues hores i mitja d’emissió i entre disculpa i disculpa, va anar creant un vincle pròxim amb l’espectador. Va tenir un guió pèssim i la realització va ser de principiants, però la idea era fer música, i d’això sí que n’hi va haver. Pereira, de passada, demostrava el seu poder a la indústria després dels seus regnats a l’Òpera de Zuric, al Festival de Salzburg i a la Scala de Milà. El primer en connectar va ser Zubin Mehta, que al març dirigirà una nova producció de Così fan tutte’. Després, i en rigorós directe, van actuar Krassimira Stoyanova des de casa seva a Bulgària amb dues cançons de Puccini; la soprano Eva Mei, que va connectar des de Zuric amb múltiples interferències; el baríton Nicola Alaimo cantant Granada en un perfecte espanyol i acompanyant-se ell mateix al piano; el baríton Thomas Hampson, que va interpretar una malenconiosa cançó americana; la sempre espectacular soprano Anna Pirozzi, que va oferir una ària de La Wally de Catalani; el tenor Vittorio Grigolo que després de superar múltiples problemes de connexió des de Riga va interpretar una histriònica versió d’Una furtiva lagrima. Diana Damrau va fer patir el públic ja que se la veia i sentia des de casa seva, però Pereira no l’escoltava, traient-la una vegada i una altra del pla; al final sí que va poder oferir la cançó que tenia preparada.
Connexió deficient
En l’apartat del directe, van continuar Mikhaïl Petrenko amb una cançó russa des de Sant Petersburg; la soprano uruguaiana María José Siri, que inaugurarà la temporada florentina amb Adriana Lecouvreur; el tenor Francesco Meli en un pèssim directe amb retard va interpretar una ària de Tosca; Luca Pisaroni va cantar una ària de Mozart des de Viena; Ludovic Tézier, que debutarà amb Jago a Florència, va comparèixer a duo amb Cassandre Berthon interpretant una escena de Le nozze di Figaro’ i el baríton Luca Salsi, que va cantar una ària de Rigoletto.
El llegendari Leo Nucci va connectar des del cor de la zona rossaenviant un missatge de recolzament i d’optimisme, explicant que es va formar com a cantant a Florència i recordant que en aquesta ciutat va néixer el gènere operístic.
Van presentar en directe les seves pròpies gravacions realitzades hores abans de l’emissió Piero Pretti, Michele Pertusi, Lisette Oropesa –que al desembre inaugurarà la temporada de la Scala, aportant la millor interpretació de la nit, una ària de l’òpera americana ‘The Ballad of Baby Doe’, Rosa Feola amb un homenatge a Florència i l’infaltable O mio babbino caro i l’aclamada soprano madrilenya Saioa Hernández, que en el pròxim curs florentí cantarà La forza del destino. La cantant espanyola va comptar des de Barcelona amb l’acompanyament pianístic del mestre Ricardo Estrada i, al costat del tenor Francesco Galasso, va interpretar el famós duo de l’òpera espanyola El gato montés.
Finalment, van enviar col·laboracions gravades Ambrogio Maestri juntament amb el mestre Marco Armiliato, Sonya Yoncheva (que va repetir una de les cançons de Stoyanova), Sara Mingardo acompanyant-se al piano igual com Cecilia Bartoli, i el tenor Fabio Sartori –que debutarà amb Otello a Florència dirigit per Mehta–, que va acomiadar la transmissió amb un impressionant ‘Nessun dorma’.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim
- Primera denúncia davant la fiscalia a BCN per tortures policials en la Transició