TORNADA D'UN CLÀSSIC

Els autocines viuen un nou 'boom' pel coronavirus

Els vuit 'drive-in' que hi havia fins fa dos anys a Espanya van camí de multiplicar-se per dos com a opció segura davant de les restriccions que imposa la pandèmia

zentauroepp53419944 icult200521142132

zentauroepp53419944 icult200521142132 / Natxo Frances

4
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Són moltes les incògnites que sobrevolen el sector de l’exhibició cinematogràfica en aquests moments, després del tancament de les sales per la crisi del coronavirus. A l’espera de la reobertura en la fase 2 de la desescalada, el gremi prepara als establiments tot un protocol de mesures sanitàries per poder atendre els espectadors en aquests temps d’incertesa i paranoia pandèmica.

¿I si es pogués assistir a una projecció de cine sense haver de renunciar a un entorn de màxima seguretat? És el que proposen els autocines, una fórmula que podria adquirir un nou sentit en temps de la nova normalitat, i sortir del reducte ‘vintage’ a què havia quedat reduïda la seva essència.

Orígens als EUA

Els autocines van néixer als Estats Units als anys 30, però van tenir el seu màxim apogeu després de finalitzar la segona guerra mundial, en l’era del ‘baby boom’, quan van arribar a existir més de 4.000 recintes disseminats pel país. ¿Qui li hauria dit al seu inventor, Richard M. Hollingshead Jr., que la seva idea per promocionar la seva marca de lubricants es convertiria en una solució perfecta per veure cine sense arriscar-se al contacte social el 2020?

Fins fa dos anys hi havia a Espanya vuit autocines, tres al País Valencià, quatre al nord (a Gijón, Torrelavega, Getxo i Ribadesella) i un a Madrid. Ara podrien duplicar-se seguint l’exemple de països com Alemanya, on han viscut un autèntic ressorgiment. Des de l’inici de la pandèmia, han obert 30 ‘autokinos’ al país i s’han consolidat com una forma de lleure rendible i satisfactòria. A Lituània fins i tot han improvisat un autocine en un aeroport buit per donar cabuda al Festival Internacional de Vílnius. Inventiva i capacitat de reacció davant les limitacions i restriccions que marquen les nostres vides en aquests moments. Una cosa semblant ha passat a Corea del Sud, on s’ha incrementat la venda d’entrades en un 40% des que va esclatar la crisi i es van tancar les sales. «L’experiència cinematogràfica més segura està ara al teu cotxe», publiciten.

Crispetes a domicili

«La gent vol sortir i així pot fer-ho d’una manera totalment segura», explica Tamara Istambul, una de les fundadores, juntament amb Cristina Porta, de l’Autocine Race Madrid, amb capacitat per a 350 vehicles. Obrirà quan la capital passi la fase 1. «En pocs dies s’han esgotat les entrades per veure Grease i Pulp Fiction, dos clàssics de la nostra programació que tornen a trobar un motiu perquè les disfrutin en aquestes circumstàncies». Com apunta Istambul, «aquest model de negoci sembla haver sigut dissenyat per a aquesta situació». I tot i que el contacte social ja era mínim, es reforçaran les mesures de seguretat i, per descomptat, es reduirà l’aforament per evitar aglomeracions. A més, es tancarà el restaurant físic i el menjar caldrà encarregar-lo per internet prèviament perquè es porti directament al cotxe.

Encara no poden donar la notícia de manera oficial, però l’empresa d’Istambul i Porta es troba en fase d’expansió: Barcelona seria una de les ciutats on arribaria en un futur molt pròxim la seva franquícia.

Com un parc d’atraccions

L’última incorporació al mapa d’autocines a Espanya ha sigut Cinemacar, a Alacant, que s’ha convertit en la pantalla a l’aire lliure més gran d’Europa, amb una estructura d’uns 500 metres quadrats i una capacitat per a 400 cotxes que inclou una zona de gespa artificial amb llotges independents i un escenari per a possibles concerts. També, 3.000 metres quadrats de parc per a mascotes. Es tracta d’un sistema desmuntable, a l’estil d’un parc d’atraccions, que pot instal·lar-se en només 15 dies.

Autocine Cinemacar d’Alacant.

Notícies relacionades

A l’entrada hi haurà arcs de desinfecció per als cotxes, així com per a les persones que entrin a les instal·lacions. A més, comptarà amb lavabos «última generació Covid-19», tot i que no quedi clar en què consisteixen exactament. La inauguració està prevista per al dia 11 de juny, i el programa inclou, a les 19.00 hores, l’actuació del ‘dj’ local Puye, i a les 21.30 hores, la projecció de la pel·lícula bèl·lica de Roland Emmerich ‘Midway’. El calendari d’esdeveniments s’estén amb aquesta barreja de música i cine durant tot l’estiu, amb pel·lícules com ‘Sonic’, ‘Terminator: Destino oscuro’, ‘Fast & Furious: Hobbs & Shaw’, ‘Las aventuras del Doctor Doolittle’ o ‘It: Capítulo 2’. És a dir, una nombrosa representació dels ‘blockbusters’ de l’any passat. De moment, fins al 29 de maig no hi ha cap estrena comercial programada.

Model participatiu

L’autocine més antic d’Espanya, i el primer que ha obert les portes durant l’estat d’alarma, el Drive-In de Dènia, ha posat en marxa una singular iniciativa: que siguin els mateixos clients els que escullin les pel·lícules que volen veure. A través de les seves xarxes socials van obrir una enquesta perquè tothom que volgués assistir hi pogués participar. El ventall era ampli, pel·lícules dels 80, 90 i 2000. Les més votades, ‘Els Mínions’ i ‘Jurassic Park’, de Steven Spielberg, que han inaugurat oficialment la temporada.

Temes:

Cine Coronavirus