LES DIFICULTATS DEL SECTOR EN L'ERA COVID-19

Tècnics musicals en alerta roja

Els professionals de la producció dels concerts demanen més protecció a les administracions i reclamen als artistes més populars que els ajudin a visibilitzar la seva situació

zentauroepp15740526 barcelona 15 04 2011 dj en el cabaret berlin  en la foto rau200526141520

zentauroepp15740526 barcelona 15 04 2011 dj en el cabaret berlin en la foto rau200526141520

1
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Tècnics de so i d’il·luminació, ‘tour mànagers’, ‘backliners’ (tècnics encarregats dels instruments), ‘riggers’ (professionals que pengen estructures), ‘bookers’ (contractació), ‘runners’ (xòfers), responsables de producció... Tot aquest món paral·lel segueix aturat a les portes de l’estiu, estació «que serveix per sobreviure a l’hivern», indica Robert Ballester, portaveu del sindicat Tecnicat, integrat a l’estatal PEATE. I allà «hi ha gent desesperada, amb zero ingressos des de febrer».

Parlem d’un sector on la majoria dels professionals són autònoms (molts, de baixa quan va començar la pandèmia) o bé estan subjectes a «contractes intermitents», per la qual cosa han quedat en gran part fora de les mesures d’ajuda. I tot això, davant d’una temporada d’estiu incerta, on l’oferta de miniconcerts «donarà feina a quatre», estima Ballester, tècnic de so amb àmplia experiència en gires d’artistes (Manolo García, ‘OT’, Josep Carreras).

Professions poc conegudes

Notícies relacionades

La campanya #SomosMúsica ha posat el focus en aquest sector imprescindible del ‘show business’, que té en el punt de mira la revisió del reial decret que, el 5 de maig, el va deixar fora del món de la cultura. La PEATE està en contacte amb la conselleria de Cultura perquè «pressioni a favor dels tècnics». I aquestes setmanes ha entrat en escena APPORTE, associació especialitzada en la producció i la logística, destinada a combatre la «desprotecció fiscal i jurídica» i a treballar per la «visibilització» de la professió. «Perquè som molt desconeguts», indica Carlos Blanco, el seu cap de comunicació.

Els tècnics acusen el protagonisme que han tingut els músics en aquestes setmanes i reclamen als artistes, sobretot als més populars, que els ajudin. «Perquè a ells sí que se’ls escoltaria en les esferes més altes», defensa Leo Alcaraz, responsable de producció que aquest estiu ha vist com saltaven pels aires els seus compromisos amb Marc Anthony, Luis Fonsi i Jennifer López. Tot i que d’això en pot sortir una cosa bona, diu. «En aquest sector no hem estat units, i potser tot això servirà perquè ens unim més».