Guardó de l'Ajuntament de Barcelona
Eduardo Mendoza guanya el Premi Internacional de Novel·la Històrica Barcino
El jurat ha valorat la trajectòria del novel·lista que «dissecciona les grandeses i misèries» de la seva ciutat

zentauroepp50630273 icult eduardo mendoza191028162810 /
L’escriptor Eduardo Mendoza (Barcelona, 1943) ha guanyat el Premi Internacional de Novel·la Històrica Barcino que concedeix l’Ajuntament de Barcelona. El jurat ha pres la decisió per unanimitat i ha destacat la seva capacitat de «disseccionar les grandeses i misèries» de la «seva ciutat», Barcelona, marc de referència de la major part de la seva obra narrativa i on les classes dirigents –en paraules seves– «posen en cada època el disc que hem d’escoltar».
«Eduardo, ens tots els premis: el Cervantes, el Liber, el Planeta, el Nacional, el Kafka... però rebre el que porta el nom de la teva ciutat té la seva gràcia», conclouen. El guardó s’entregarà el 9 de novembre en el marc del festival Barcelona Novel·la Històrica. El jurat, integrat pel periodista Oscar López, la novel·lista Care Santos, el periodista cultural Sergi Doria, l’escriptor Enric Calpena i el comissari de Barcelona Novel·la Històrica, Fèlix Riera, que fa de president del jurat, va destacar que es diu Barcelona i «diem Mendoza», informa l’ACN.
«El vam descobrir amb el cas Savolta i ens vam endinsar a la cripta embruixada guiats pel detectiu de les Pepsicolen. El detectiu, l’extraterrestre Gurb, el romà Pomponio, Horacio Dos, el Carlos Prullàs de Una comèdia lleugera, Mauricio en les eleccions primàries, Onofre que creua l’arc del triomf i Rufo Batalla, servidor del príncep Tukuulo: tots són Mendoza o Mendoza és en tots», continua en una nota el jurat.
El jurat continua parafrasejant l’autor com un «brètol que vesteix vestit i corbata» i que colpeja la «idiòcia amb el guant de seda de l’humor i les arts de la picardia». «Mendoza escolta el disc i després el taral·lejar amb la tessitura de la conya. Un mètode que travessa una vintena de novel·les que ens expliquen i impliquen en el que Plan va denominar la «discussió entranyable» d’una Barcelona que no sempre «és bona»: «‘el enredo de la bolsa y la vida’», asseveren.
Eduardo Mendoza va néixer a Barcelona el 1943. És llicenciat en Dret i va treballar com a intèrpret en diversos organismes internacionals, entre aquests, la seu de les Nacions Unides de Nova York, on va residir entre el 1973 i el 1982. Actualment viu entre Barcelona i Londres. La seva primera novel·la, ‘La verdad sobre el caso Savolta’, es va publicar el 1975 i va tenir gran acollida. Quatre anys més tard va publicar ‘El misterio de la cripta embrujada’, una paròdia de la novel·la de misteri on va revelar la seva faceta humorística.
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- Almenys tres ferits per una allau a Naut Aran
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- El submercat dels pisos amb ocupes inclosos prolifera a Barcelona
- Automoció Wayne Griffiths abandona d'imprevist la presidència de Seat
- EL PORTER RETALLA TERMINIS Ter Stegen s’incorpora al grup per acabar la temporada amb el Barça
- Multimèdia | ¿És la universitat un negoci? Així evolucionen la pública i la privada a Espanya
- Pressupostos prorrogats El PSC admet que la negociació de la segona ampliació de crèdit amb ERC i els Comuns «està verda»
- Oportunitat de lideratge Catalunya oferirà 78 places per a científics de màxim nivell dels EUA amb un pressupost de 30 milions d’euros