ACTIVITAT REPRESA

Tornar, per fi, al cine

El 26 de juny obriran la gran majoria de les sales d'Espanya després de tres interminables i crítics mesos amb la persiana abaixada per la Covid-19

zentauroepp53798075 madrid  19 06 2020 icult   apertura cines renoir en madrid  200620101142

zentauroepp53798075 madrid 19 06 2020 icult apertura cines renoir en madrid 200620101142 / DAVID CASTRO

5
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez y Julián García

Han passat tres interminables mesos des que les sales de cine d’Espanya van abaixar la persiana coincidint amb la implantació de l’estat d’alarma per la pandèmia del coronavirus. Ara, finalment, enmig d’un mar d’incerteses, però afrontant amb il·lusió aquesta nova etapa oberturista, es torna a posar en marxa una maquinària que ha deixat pel camí gairebé 200 milions de pèrdues, dos milions cada dia, segons dades de la Federació de Cines d’Espanya (FECE). 

Ha sigut una tornada gradual que ha anat variant segons les fases de la desescalada dels diferents territoris, tot i que està previst que, entre el 19 i el 26 de juny, un 90 per cert de les sales d’exhibició hauran tornat a obrir les portes al públic. Ara sí. Ha arribat el moment.

L’aturada obligada per la pandèmia ha deixat pel camí gairebé 200 milions d’euros de pèrdues

Durant el llarg confinament, el gremi ja va preparar tot un protocol d’actuació previ a la reobertura per adaptar els espais a les restriccions i les noves normes sanitàries. Una vegada aprovat pel Govern, es va posar en marxa la transformació de les sales per incloure tots els requisits necessaris per al seu ús amb total seguretat. Així, trobarem plafons explicatius on s’indiquin les mesures més importants que cal complir en cada zona, des que s’entra fins que se surt. S’han situat, també dispensadors de gel hidroalcohòlic en diferents punts estratègics. Estarà oberta la taquilla (protegida per una mampara), tot i que es recomani la compra ‘online’; així cada espectador podrà veure els plànols de les butaques, la seva disposició i l’espai amb què compta. Se suprimirà el tall de l’entrada, perquè no sigui necessari el contacte físic; i el control es farà a través de dispositius electrònics de lectura de codi de barres. S’augmentarà la neteja entre les sessions, per aquesta raó s’han hagut de reduir el nombre de projeccions, també per espaiar els horaris i evitar que hi hagi concentracions de gent en les àrees comunes. I serà obligatori l’ús de mascareta. 

Canvi de competències

Després d’una primera limitació a un terç de l’aforament en l’anomenada fase 2 de la desescalada, s’ha mantingut la limitació al 50 per cent fins al final de l’estat d’alarma. A partir d’ara, seran les respectives comunitats autònomes les que tindran competència directa en el tema, tot i que és previsible que es mantindran cent per cent actives totes les mesures d’higiene, protecció i distància entre els espectadors. Ningú, ni l’Administració ni les mateixes empreses d’exhibició, estan disposades a abaixar la guàrdia.

Els exhibidors han preparat un protocol per adaptar les sales a les noves normes sanitàries

Borja de Benito, responsable de comunicació de la FECE, creu que assistirem a una transformació de mentalitat en aquesta nova etapa. «Canviaran alguns paradigmes que abans ningú es plantejava, especialment relacionats amb la seguretat», comenta.  Xifra, a més, en tres etapes la recuperació del sector, que serà progressiva. La primera: aquest estiu, amb aforaments reduïts i amb menys títols a la cartellera, en la qual preveu que es continuaran acumulant pèrdues. La segona: quan s’igualin els números d’assistència de l’any anterior, que espera que ocorri entre setembre i finals d’any. I la tercera: la reversió del mal causat, «que no serà fins al 2021 com a molt aviat». 

Els cines Renoir Plaza España de Madrid, per exemple, van obrir les seves portes el 12 de juny i van omplir gran part de les sessions. I això que només hi havia una estrena, ‘Little Joe’, de Jessica Hausner, que havia format part de la retrospectiva del D’A Film Festival ‘online’. «Ha vingut gent jove, gran, el públic habitual de les nostres sales, molts cinèfils. Per ells l’important era tornar. Si no quedaven entrades per una pel·lícula, en demanaven per una altra», diu Octavio Alzola, director de programació dels Renoir, que van esperar fins ahir per obrir el seu cine de Barcelona, el Floridablanca; com també ho va fer l’inigualable Phenomena. Grans multisales com els Full de Cornellà preveuen obrir demà. La gran majoria es reserva per al 26.

Oferta de pel·lícules

Les grans cadenes d’exhibició no han escatimat recursos per anunciar la seva tornada. «La tornada al cine, més segura» és l’eslògan de Cinesa. A la pàgina web de Yelmo (el seu lema de promoció és ‘La teva butaca t’espera’) s’expliquen de manera molt gràfica cadascuna de les noves mesures abans de la reobertura de les seves sales, entre aquestes les de Barcelona (Icària i Comèdia), Abrera, Baricentro, Premium Castelldefels i Premium San Cugat. 

No obstant, perquè aquestes cadenes continuïn obertes sense grans pèrdues es necessita una potent oferta cinematogràfica, ara per ara guardada al congelador. Pot ser que els cines en versió original puguin subsistir amb les estrenes indie, però en el cas de les multisales, pel·lícules com ‘Tenet’, de Christopher Nolan,  la versió en imatge real de ‘Mulan’, de Disney, o la tercera entrega de Bob Esponja, ‘Un héroe al rescate’, jugaran un paper decisiu a l’hora de saber la resposta del públic en l’era Covid. 

Keanu Reeves, amb el Patrici i Bob Esponja, en un fotograma d’‘Un héroe al rescate’.

Robert Pattinson i John David Washington, a ‘Tenet’, de Christopher Nolan.

Mentre les ‘majors’ continuen jugant a despistar amb les dates definitives d’estrena (la primera que arribarà és de la Universal, ‘Personal assistant’, amb Dakota Johnson, el 26 de juny), les distribuïdores independents consideren aquest moment com una oportunitat per introduir els seus productes en més sales, que necessiten urgentment nou material per oferir al públic més enllà de les reestrenes de ‘Paràsits’, ‘Invisibles’ i altres títols que es projectaven abans de la quarantena. 

Notícies relacionades

«Creiem que tots els agents implicats han de fer un esforç per tornar a la normalitat», afirma Daniel Bajo, de Karma Films, que estrenarà la islandesa ‘Oro blanco’ també el 26 de juny. «Hi ha més opcions d’arribar al públic ara que al setembre, quan aterrin totes les grans superproduccions, llavors sí que hi haurà un col·lapse i ja veurem de quina manera podrem sobreviure».  La distribuïdora a Contracorriente oferirà durant aquests mesos «un buquet de cine ‘feel-good’», amb pel·lícules de caire popular que estimulin el públic; de fet, obriran el foc amb la reposició de ‘Cinema Paradiso’. i a partir d’aquí una bona colla d’estrenes, des de de l’espanyola ‘La lista de los deseos’, per a la qual habilitaran una sèrie d’esdeveniments gratuïts i que tindrà la primera ‘première post-Covid’ a la Gran Via, a la nova proposta del director de ‘Full Monty’, ‘¡Que suene la música!’

Segons un estudi de Simon-Kucher & Partners, el 90 per cent dels espectadors volen tornar a veure cine en pantalla gran i per això cal garantir no només la seguretat, sinó també bons títols. Com diu Eduardo Escudero, d’A Contracorriente Films, «és moment de promoure la (re)ignició del motor».

Temes:

Cine Desescalada