ESTRENA MUNDIAL

El xut simfònic de Dudamel

CosmoCaixa acull l'estrena mundial d'un film immersiu protagonitzat pel cèlebre mestre veneçolà i la Mahler Chamber Orchestra realitzat per Igor Cortadellas amb tecnologia de realitat virtual

zentauroepp54938682 icult200915175347

zentauroepp54938682 icult200915175347 / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

«Un viatge virtual al cor de la música», així defineixen els seus creadors Symphony, un ambiciós film immersiu que descobreix una altra dimensió de la música de la mà del director veneçolà Gustavo Dudamel i de la jove Mahler Chamber Orchestra, així com d’altres joves músics de la Jove Orquestra Nacional del Catalunya (JONC) i del Reina Sofia amb impressionants imatges d’Igor Cortadellas, director d’aquest gran projecte que va començar a gestar-se fa quatre anys. Els dos mestres –un de la clàssica i l’altre de la imatge– han estat aquest matí al CosmoCaixa amb la directora general adjunta de la Fundació «la Caixa», Elisa Durán, en l’estrena mundial d’aquesta soprenent producció que proposa a l’espectador viure i disfrutar de la música com mai. Per a Dudamel (Barquisimeto, 1981), prestigiosa batuta de la Filharmònica de Los Angeles i la Simfònica Simon Bolívar de Veneçuela, descobrir noves formes per acostar la música al públic sempre resulta interessant: «Soc un ferm creient de la música com a element de transformació social. La inspiració i la bellesa de la música són un dret. Symphony és un viatge que permet a la gent connectar-hi.»

L’experiència és gratuïta però requereix reserva prèvia i estarà disponible fins al 8 d’octubre al CosmoCaixa. Després viatjarà de forma itinerant per tot Espanya i Portugal. «La música no és només un entreteniment ni una cosa per al gaudi de l’elit. La música ens uneix perquè trenca barreres», ha destacat Dudamel. «És un poderós instrument de transformació social». Ell mateix va poder comprovar-ho al seu país, Veneçuela, on va començar formant part de les orquestres del Sistema, projecte social i artístic on va aprendre a tocar el violí abans de despuntar en la direcció i acabar al capdavant de les principals formacions internacionals.

»Symphony és un element inspirador, una clau per descobrir noves sensacions i perquè les noves generacions no vegin la clàssica com a una cosa antiga»

Gustavo Dudamel

Director musical

Per a ell Symphony és «un element inspirador, una clau per descobrir noves sensacions Symphonyperquè les noves generacions no vegin la clàssica com a una cosa antiga sinó com a una cosa que sempre està viva». Dudamel és un dels principals protagonistes de la ‘rentrée’ musical a Barcelona: aquest divendres dirigirà a la Simfònica de Galícia, a l’Orfeó Català i al Cor de Cambra al Palau amb la Novena de Beethoven i dues setmanes després debutarà al Liceu amb la versió en concert d’Il trovatore, de Verdi. Precisament al Liceu es va gravar la part orquestral de Symphony, que inclou famosos passatges de simfonies de Beethoven, de Mahler i del mambo de Bernstein de West Side Story, obres molt inspiradores per seduir l’espectador amb una impactant barreja visual i sonora, amb imatges reals combinades amb dissenys creats per ordinador.   

Penetrar en el món orquestral, sentir-se com un músic més dins de l’orquestra és una cosa difícil de transmetre però la tecnologia de realitat virtual (VR) utilitzada per Cortadellas fusiona so i imatges per fer sentir una cosa difícil d’expressar amb paraules. Una experiència singular, inèdita i impressionant per disfrutar de la música des d’una nova perspectiva. Dudamel mai va pensar que el resultat final de Symphony pogués emocionar tant. «Jo m’he commogut perquè m’ha portat a connectar amb la meva part més primigènia com a músic», reconeix. En el projecte també participa David Bagué, destacat lutier amb un art purament màgic per crear instruments. «Soc antitecnologia però Symphony aconsegueix crear un nou ordre místic, un humanisme virtual», ha dit el constructor d’instruments, impressionat també amb el resultat final. 

19 persones per passi

Notícies relacionades

Seguint els protocols de seguretat per la Covid-19, només 19 persones poden accedir a cada passi, que es divideix en dues parts. En la primera, el públic entra en una sala amb una pantalla de deu metres per tres on descobreix l’origen de la música, aquest nexe que lliga els sons de la naturalesa a la creació musical. Tres joves músics provinents de Catalunya, Nova York i Colòmbia són els protagonistes en aquesta introducció. Després, el públic passa a una sala contigua on contínua l’experiència allà on l’ha deixat, amb els tres intèrprets arribant a Barcelona per actuar amb la seva orquestra al Liceu. En aquesta segona experiència un penetra dins de la música amb ulleres de realitat virtual i auriculars, assegut en unes còmodes butaques que permeten una visió circular de 360 graus. Viure la Cinquena simfonia de Beethoven com si un fos un músic més és una de les moltes sensacions provocades per aquest xut simfònic. 

Tot sigui per descobrir un nou món i picar la curiositat perquè les noves generacions vulguin conèixer-lo de veritat: en una sala de concerts. «La tecnologia és fonamental en l’educació però no ho és tot. La interacció del públic amb els músics a l’escenari és clau perquè sorgeixi la màgia de la música». I ara, després de tants concerts anul·lats a causa de la Covid-19 és més necessària que mai.