CORONAVIRUS

El sector teatral perd 30,5 milions d'euros a Barcelona

Adetca calcula que el tancament per Covid-19 de les sales va afectar 850.000 espectadors, 5.341 funcions i 510 espectacles

Les empreses del sector criden a omplir els teatres en la gala 'Catalunya aixeca el teló!', presentada pel Mago Pop i Silvia Abril i que aquesta nit acull el Victòria

zentauroepp54259245 icult200918130801

zentauroepp54259245 icult200918130801 / FERRAN SENDRA

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera

El sector teatral ha perdut 30,5 milions d’euros només a Barcelona, amb 850.000 espectadors menys i 5.341 funcions no realitzades de 510 espectacles. Un any catastròfic per l’aturada decretada al declarar-se l’estat d’alarma per la Covid-19 el març passat. Aquest dimarts, la tradicional festa ‘Catalunya aixeca el teló!’, que celebra l’arrencada oficial de la temporada i que aquesta nit es fa al Victòria, tindrà un regust amarg –tot i que la presenten dues persones que sempre fan passar una bona estona, el Mago Pop i Silvia Abril– després de les xifres comunicades aquest migdia a la Sala Barts per Isabel Vidal, presidenta d’Adetca (Associació d’Empreses Teatrals de Catalunya). «Una situació desastrosa», va resumir. Però teatres i sales, productores i companyies «tornen a la feina amb un esforç immens, en condicions complicades i els deures fets», convençuts que són una bona opció per desconnectar, pensar i passar una bona estona. 

Per això la gala d’aquesta nit serà una crida a omplir els teatres, a donar vida a una activitat que necessita el públic en directe per més mitjans tècnics que facin possible disfrutar-la a distància, com es va poder veure durant el confinament. És necessari que la gent recuperi el costum d’anar al teatre i d’emocionar-se en viu i en directe, com molts van fer al Festival Grec, el primer gran esdeveniment barceloní a estrenar la nova normalitat escènica.

«Som una activitat segura i som part de la solució»

Isabel Vidal

Presidenta d’Adetca

Quant a les xifres abans de tancar la temporada precipitadament el 12 de març, Adetca va assenyalar que «les dades indicaven un ascens del 8% d’espectadors, del 10% d’ocupació i del 27% de recaptació». Actualment i després de les innombrables reunions mantingudes amb l’Administració, el sector de la cultura es continua emportant sorpreses. Tot i que va aplaudir l’increment d’aforament del 50% al 70%, una modificació de la resolució del Procicat, que entra aquest dimarts en vigor, va criticar que en la lletra petita es limiti a 1.000 persones l’aforament de tots els recintes, una cosa que perjudica les grans sales de Barcelona, com el Coliseum, que està a punt d’anunciar el nou xou de Carlos Latre, i el Tívoli, que obre a final d’octubre la reposició de ‘La jaula de las locas’. També el Liceu, l’Auditori i el Palau de la Música Catalana en surten perjudicats. El Victòria se salva perquè per estar en el límit de les 1.000 places sí que pot ampliar fins al 70%. «Som una activitat segura i som part de la solució», va afegir Vidal adreçant-se als governants, amb l’esperança de continuar ampliant la capacitat dels espais culturals.

Transmetre il·lusió

Notícies relacionades

Però malgrat l’estranya situació i l’espasa de Dàmocles que representa la revisió de les mesures del Procicat cada 15 dies, els teatres de tot Catalunya reobren. «Obrim i seguim. S’ha de transmetre il·lusió», deia Vidal a l’acabar la roda de premsa, la primera en la història d’Adetca sense xifres d’assistència i recaptació de tots els teatres. Al seu lloc es va valorar el millor i el pitjor d’aquests últims sis mesos de debacle. Va lloar la unió del sector i la generositat de tots aquests artistes que durant el confinament van continuar treballant a distància i oferint les seves propostes ‘online’. «S’ha demostrat que no som els subvencionats. Som un servei essencial i un bé públic», va destacar la presidenta d’Adetca. En aquest sentit continuaran lluitant amb Actua Cultura per aconseguir «a mitjà i llarg termini» aquest 2% del pressupost de la Generalitat de Catalunya. 

El pitjor d’aquests sis mesos ha sigut la ruïna que ha obligat molts artistes i tècnics a demanar menjar o a canviar de professió. «Els ajuts extraordinaris han sigut pocs i han arribat tard», va criticar abans de sol·licitar a les administracions «dissenyar un pla de rescat real a curt termini». També va emplaçar els ajuntaments catalans a recolzar les arts escèniques i a eliminar les restriccions a la cultura en determinades poblacions. Va criticar especialment aquells gestors que en lloc de promoure la cultura i mantenir els pressupostos que s’hi destinen «han continuat cobrant tot el sou i han esborrat tota activitat».