ESTRENA A GIRONA
'Bouvetøya' reivindica la cultura en l'obertura del Temporada Alta
Creada a vuit mans per Julio Manrique, Sergi Pompermayer, Cristina Genebat i Ivan Benet, aquesta faula futurista va sorgir com «un acte de resistència» durant el confinament
zentauroepp55275455 icult201005161309
Molts dels pensaments que van assaltar els que es van quedar confinats a casa i sense poder treballar el març passat il·luminen Bouvet (la necessitat d’una illa), estrena que inaugura el festival Temporada Alta. Serà aquest dimarts i dimecres al Teatre Municipal de Girona. Ambientat en un món futur, en una illa remota que dona títol a la peça, aquesta faula on el vídeo juga un paper essencial sorgeix com «un acte de resistència per reivindicar el teatre i la cultura», explica Julio Manrique, director de l’espectacle.
El text el va crear amb Sergi Pompermayer, Cristina Genebat i Ivan Benet. Aquests dos últims també interpreten l’obra juntament amb Mireia Aixalà, Xavi Ricart, Marc Rodríguez i Andrew Tarbet. «En realitat, tots hem participat des del principi a l’obra, una creació col·lectiva on es barregen vivències de tots i es parla de la nostra necessitat d’explicar històries i de com la ficció, de manera tangencial, et permet descobrir millor la realitat que molta de la informació que reps», afirma Manrique.
Notícies relacionadesBouvet existeix. És una terra deshabitada, coberta de neu, a 1.750 quilòmetres de l’Antàrtida, sense cap recurs natural econòmicament valuós. Un lloc que, com la cultura, enclou una gran bellesa i aporta valors tan intangibles com necessaris. «¿Què passaria si la cultura no ocupés un lloc en la nostra societat?», es pregunta Genebat, per a qui el teatre és «un espai purificador de l’ànima». ¿Què passaria si la societat no tingués llibres, música, pel·lícules, sèries, dansa? ¿Què passaria si la tribu deixés d’asseure’s al voltant del foc per explicar històries? Bouvet, obra amb influències de ‘Fahrenheit 451’, de Ray Bradbury, i de ‘La tempesta’, de Shakespeare, compara la cultura amb aquesta illa, «un territori llunyà, fràgil però també únic i imprescindible», apunta Manrique. En el fons, Bouvet «parla de la necessitat de no sentir-se sol, en cas de descobrir l’important de tenir experiències que ens facin sentir, de coses que no es poden mesurar econòmicament però que tenen valor».
Estrena en ‘streaming’
Salvador Sunyer, director del Temporada Alta, va posar dues condicions quan va encarregar la peça. Primer, que els diners de la producció es destinessin a les persones, «perquè hi ha molts actors i tècnics que han estat sense feina», va recordar. Segon, que el muntatge es pogués realitzar igualment en cas de tornar a tancar-se els teatres, una cosa que per sort no ha passat. ‘Bouvetøya’ serà la primera experiència de programació ‘online’ del festival i permetrà, als qui s’han quedat sense entrades, –esgotades fa temps– disfrutar d’aquesta reflexió futurista. S’oferirà en streaming aquest dimecres, però no serà una retransmissió típica, ja que des del principi s’ha tingut en compte la presència de càmeres. «Els actors es dirigiran de manera directa tant a la gent que és al teatre com als que són a casa», afirma Genebat. Aquesta setmana, ‘A distància’, la programació ‘online’ del festival, també ofereix el muntatge d’Irene Escolar sobre la poesia de Lorca i la primera jornada del Torneig de Dramatúrgia.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia