VOTACIÓ FANTÀSTICA

¿Quines són les 20 millors pel·lícules de terror del segle XXI?

A les portes del Festival de Sitges, els crítics i experts d'EL PERIÓDICO trien els 20 films de terror més referencials dels últims 20 anys

021020 podium miedo ep / periodico

8
Es llegeix en minuts

A les portes de la celebració de l’edició del Festival de Sitges més estrany, marcat per la por de la pandèmia del coronavirus, EL PERIÓDICO ha volgut preguntar als seus crítics i experts quines han sigut les millors pel·lícules de terror des de començament de segle. Quim Casas, Desirée de Fez, Juan Manuel Freire, Julián García, Beatriz Martínez, Nando Salvà i Rafael Tapounet han elegit els seus títols preferits i, després del còmput del conjunt de vots, aquesta és la relació de 20 millors pel·lícules de terror de les últimes dues dècades. Una llista esplendorosa, en ordre descendent del 20 a l’1, que certifica, per si en quedava encara algun dubte, la inabastable riquesa expressiva i temàtica del cine de gènere. Entreu sense por. 

021020 podium miedo ep / periodico

20. ‘AMER’, d’Hélène Cattet i Bruno Forzani (2009) (13 vots)

Experimentació, avantguarda, suggestió conceptual i tot un cúmul referencial que ens porta des del ‘giallo’ fins a Maya Deren o Antonioni. L’‘opera prima’ d’Hélène Cattet i Bruno Forzani és una obra que porta la imatge, el so i les sensacions cap a un estadi profundament pertorbador entre el surrealisme i la poesia perversa en el qual batega l’horror de la transformació. Disponible a Filmin.


19. ‘LA CABANA DEL BOSC’, de Drew Goddard (2012) (14 vots)

TRÀILER: ’La cabaña en el bosque’. / periodico

A més de ser un combinat de gèneres i subgèneres (terror, comèdia, ciència-ficció) tremendament original i entretingut, ‘La cabana del bosc’ és una extraordinària pel·lícula tesi sobre els mecanismes de la ficció, les estratègies i ressorts dels gèneres purs i el nostre paper com a espectadors. Un entreteniment colossal sobre la naturalesa colossal del mateix entreteniment. Disponible a Filmin, Movistar+ i Rakuten TV.


18. ‘LA CURA DEL BIENESTAR’, de Gore Verbinski (2016) (14 vots)

El director de ‘Pirates del Carib’ es despenja amb una memorable (i visualment impecable) ximpleria neogòtica en la qual un llobató de Wall Street viatja fins a un sanatori centreeuropeu per topar amb un ‘mad doctor’ de manual, trama que li serveix a Verbinski per desplegar amb intel·ligència un enlluernador arsenal de picades d’ullet i referències que recorre tota la història del gènere. Disponible a Netflix.


17. ‘UNA NOIA TORNA A CASA SOLA DE NIT’, d’Ana Lily Amirpour (2014) (17 vots)

Curiosa pel·lícula ‘indie’ de vampirs realitzada per un equip essencialment iranià en localitzacions californianes –que simulen ser la ciutat iraniana de Bad City–, en blanc i negre i amb producció d’Elijah Wood. Un pastitx dels films sobre el tema de Jarmusch, Ferrara i Almereyda, però molt particular i imprevisible. Disponible a Filmin.


16. ‘MONSTRUOSO (CLOVERFIELD)’, de Matt Reeves (2008) (17 vots)

Passen els anys i ja les dècades i aquesta variació ‘camcorder’ de ‘Godzilla’ segueix al cim com l’obra més sofisticada sorgida de la febre del ‘found footage’ o fals muntatge trobat. Una bellíssima simfonia del caos, una classe mestra de construcció de la tensió i, en essència, una cruenta història d’amor que acaba remetent a ‘Duelo al sol’. Tan sorprenent avui com el 2008. Disponible a HBO i Prime Vídeo.


15. ‘THE HOST’, de Bong Joon-ho (2006) (23 vots)

El Festival de Sitges del 2006 va tremolar i es va divertir amb aquesta criatura mutant que creix al riu de Seül, depèn dels ponts sostinguda per la seva llarga cua i diposita al seu cau els cossos que vaig engolir. L’esperit de la sèrie B nia en aquesta producció sud-coreana del director de ‘Parásitos’, que crítica també l’abocament de residus tòxics. Disponible a Prime Video.


14. ‘DÉJAME SALIR’, de Jordan Peele (2017) (24 vots)

A través del seu domini del ritme, l’exploració psicològica i la sàtira, aconsegueix exhibir una habilitat inaudita per mantenir-nos atrapats per la sensació d’amenaça, i per alliberar-nos després de la manera i en el moment precisos amb un ensurt o un riure. I, mentre ens trenca els nervis, torna a deixar al descobert la veritable Amèrica: un lloc on ser negre és una pel·lícula de terror. Disponible a Rakuten TV (lloguer).


13. ‘AL INTERIOR’, de Julien Maury i Alexandre Bustillo (2007) (25 vots)

 

Una jove embarassada i una psicòpata que vol arrencar-li el nadó de les seves entranyes. Un esquema tan simple i esfereïdor com efectiu de manera endimoniada en mans de dos directors que saben com utilitzar les eines del gènere per configurar una endimoniada persecució que es converteix en una recargolada peça de càmera de terror visceral tan estilitzada com truculenta. Disponible a Apple TV (lloguer).


12. ‘TROUBLE EVERY DAY’, de Claire Denis (28 vots)

A partir de la cançó de Tindersticks, la directora francesa compon una de les pel·lícules clau de la ‘new french extremity’ que recull bona part de les teories sobre cos com a font primitiva d’horror i plaer. Posseir o ser posseït. Devorar o ser devorat. Una obra radical, d’una bellesa ‘gore’ melancòlica tan física com metafísica sobre la societat caníbal en la qual vivim. No disponible en ‘streaming’; disponible en DVD (edició internacional).


11. ‘EL EXTRAÑO (GOKSUNG)’, de Na Hong-jin (2016) (33 vots)

El que comença com un simpàtic ‘thriller’ policíac en un entorn rural es transforma davant els atònits ulls de l’espectador en un recargolat malson sobrenatural de profunda càrrega metafísica. Un entramat aparentment impossible que Na Hong-ji manté dret amb una superba direcció d’actors, una fotografia esplèndida i un endimoniat (mai millor dit) maneig del ‘crescendo’. Disponible a Prime Video i Filmin.


10. ‘L’EXPEDIENT WARREN (THE CONJURING)’, de James Wan (2013) (33 vots)

TRÀILER: ’Expediente Warren’ / periodico

Una de les millors pel·lícules d’un dels millors directors (si no el millor) de cine de terror en actiu. Sobre la resolució d’un cas per part d’Ed i Lorraine Warren, cèlebres investigadors del paranormal, demostra que James Wan és un mestre component atmosferes torbadores, coreografiant l’espant i dissenyant sobresalts. Disponible a Movistar+.


9. ‘MANDY’, de Panos Cosmatos (2018) (33 vots)

7-estrenos-mandy / periodico

Nicolas Cage cobert de sang amb una motoserra és suficient per justificar una pel·lícula. Aquí, a més, hi ha motoristes demoníacs d’inspiració cenobita, ‘hippies’ assassins, deliris lisèrgics, desbordant imatgeria de fantasia èpica i joc de rol i una hipnòtica banda sonora de Jóhann Jóhannsson. Un viatge al·lucinant al centre de l’excés que cal veure per creure. Disponible a Google Play, Apple TV i Rakuten TV (lloguer).


8. ‘CRUDO’, de Julia Ducornau (2016) (39 vots)

Inclou dosis de ‘gore’ tan furiós i realista que a estones resulta repulsiva, però és molt més que un exercici de provocació. El despertar caníbal del seu protagonista li serveix per oferir una subversiva exploració de la feminitat, el descobriment sexual i els vincles entre germanes, i per celebrar el cos i les seves més viscerals ganes. El resultat és tan bonic com brutal. Disponible a Apple TV i Google Play (compra).


7. ‘HEREDITARY’, d’Ari Aster (2018) (42 vots)

estrenos-hereditary / periodico

Tot, absolutament tot (d’una direcció d’art inesperada a un repartiment estranyíssim), juga a favor de la sensació d’espant i desemparament que provoca el primer llargmetratge d’Ari Aster. En una proposta pràcticament esotèrica, el cineasta joguineja amb els gèneres més complexos, foscos i hostils per parlar de la por d’heretar les tares i els traumes dels que ens precedeixen. Disponible a HBO, Filmin i Movistar+.


6. ‘BABADOOK’, de Jennifer Kent (2014) (45 vots)

Amb les seves composicions precises i la seva habilitat generant tensió n’hi hauria prou per incloure-la en aquesta llista. Però és que, mentre contempla una viuda el fill de la qual és amenaçat per un dimoni sorgit d’un llibre infantil, així mateix ofereix una exploració tan profunda com pertorbadora sobre com el duel i la maternitat poden empènyer una persona a la bogeria, o a les empentes del terrible Babadook. Disponible a Netflix, Prime Video i Filmin.


5. ‘LA BRUJA’, de Robert Eggers (2015) (59 vots)

En el moment de la seva estrena, alguns es van negar a considerar ‘La bruja’ una pel·lícula de terror perquè, segons la seva opinió, no feia por. ¿O voldrien dir que no hi havia ensurts fàcils? Amb aquest conte de bruixeria a la Nova Anglaterra del segle XVII, Eggers aspira a una classe de tensió atàvica i profunda, mística i enigmàtica. Disponible a Rakuten TV, Google Play i Microsoft Store (lloguer).


4. ‘DEIXA’M ENTRAR’, de Thomas Alfredson (2008) (62 vots)

Si un temari del gènere de terror accepta tota mena d’enfocaments, aquest és el cine de vampirs. El suec Thomas Alfredson porta les històries vampíriques cap al terreny de les pors adolescents, l’assetjament escolar, l’amistat i, és clar, la diferència, ja que el drama del vampir és que mai podrà deixar de ser etern. Matt Reeves va realitzar un meritori ‘remake’ dos anys després. Disponible a Prime Vídeo i Filmin.


3. ‘PULSE (KAIRO)’, de Kiyoshi Kurosawa (2001) (63 votos)

És una història de fantasmes tan inquietant com suggerent i, alhora, la pel·lícula que abans i millor ha sabut reflexionar sobre la il·lusió de socialització que les tecnologies ens proporcionen mentre ens tanquen més i més en les nostres pròpies obsessions. I sobretot és una obra hipnòtica, bellíssima i molt trista, capaç de causar una ferida incurable en el més profund de l’ànima. Disponible a Rakuten TV i Google Play (lloguer).


2. ‘UNDER THE SKIN’, de Jonathan Glazer (2013) (69 vots)

under-the-skin- -trailer-espaaol-vose- -avalon vid 07 173220 / periodico

Un film únic i inimitable, tan fascinant com inquietant, tan esmunyedís com hipnòtic, en el qual algú procedent d’un altre espai, d’un altre planeta, pren la forma de Scarlett Johansson i recorre pobles i ciutats escoceses portant diversos homes cap a un plaer líquid que precedeix a l’absoluta dissolució aquosa del seu cos mortal. L’horror pot ser bonic i intens. Disponible a Filmin a partir del 7 d’octubre.


1. ‘IT FOLLOWS’, de David Robert Mitchell (2014) (79 vots)

Notícies relacionades

Reinvenció hiperestilitzada de l’‘slasher’ sobrenatural, ‘It follows’ s’atreveix a convertir l’assassí en una entitat abstracta i multiforme i a reduir el nombre de víctimes habitual en el subgènere. Aquí, cada personatge importa, ens importa: més enllà de la por del monstre, a la pel·lícula bateguen preocupacions tan humanes com la por de la intimitat i l’ansietat sobre les ETS. Disponible a Movistar+.


Textos elaborats per Quim Casas, Desirée de Fez, Juan Manuel Freire, Julián García, Beatriz Martínez, Nando Salvà i Rafael Tapounet