GUARDÓ
Elia Barceló, premi Nacional de Literatura Infantil i Juvenil
El jurat ha reconegut la novel·la per a joves 'L'efecte Frankenstein', un homenatge a Mary Shelley i a l'evolució del rol de la dona des del segle XVIII, amb qui l'autora d'Elda ja va guanyar el Premi Edebé

jmdiaz22137238 gra160 madrid 15 04 2013 la reconocida autora de ciencia201013153716 /
A més d’un homenatge a Mary Shelley, recalca Elia Barceló (Elda, Alacant, 1957), que amb ‘L’efecte Frankenstein’, novel·la gràcies a la qual aquest dimarts s’ha alçat amb el Premi Nacional de Literatura Infantil i Juvenil 2020, volia «que els joves d’avui s’adonessin que tot el que tenim avui dia les dones ha sigut gràcies al treball de moltíssimes altres dones que al llarg dels temps i en molts llocs han patit molt». «S’ha d’estar amb els ulls molt oberts perquè no ens ho tornin a treure», ha afegit a aquest diari l’escriptora, via telefònica des de l’austríaca ciutat d’Innsbruck, on viu des de fa quatre dècades, «encara impactada» per la trucada del ministre José Manuel Rodríguez Uribes anunciant-li el guardó.
El jurat del Nacional, que ha destacat sobre la novel·la «la seva prosa fluida i madura, la seva trama perfectament encaixada fins al final, i uns personatges que evolucionen al llarg de la història i estan dotats d’una profunditat que els fa creïbles», ha remarcat també l’«important feina de documentació històrica que mostra l’evolució del rol de la dona des de fa 200 anys».
‘L’efecte Frankenstein’, amb el qual ja va guanyar el Premi Edebé 2019, trasllada els joves actuals fins al segle XVIII gràcies a Nora, una estudiant de Medicina del segle XXI que, una vegada a l’època de Shelley, ha d’afrontar els xocs culturals i dilemes morals que suposa retrocedir a uns temps en què el paper de la dona en la societat i la ciència era testimonial.
Realisme i ciència-ficció
En la llarga i sòlida trajectòria de Barceló, filòloga i professora que compta amb nombrosos relats i més de 25 novel·les, una dotzena juvenils (entre d’altres, ‘El cas de l’artista cruel’, de 1998, i ‘Cordelluna’, del 2007, les dues guanyadores també de l’Edebé), sobresurt la seva producció lligada a la fantasia i la ciència-ficció, que li ha valgut premis com el Celsius i l’Ignotus. ‘L’efecte Frankenstein’ no escapa a això. «Shelley està considerada com la mare de la novel·la de ciència-ficció, però les qüestions màgiques no hi són sobrenaturals sinó que parteixen de la ciència. Ella va obrir el camí. La ciència-ficció com a gènere permet reflexionar sobre el que fem i a on ens porten les nostres eleccions», assenyala. En el cas de la novel·la guanyadora, la protagonista ajudarà el seu amic Max a solucionar el problema del seu irresponsable amic Víctor amb la criatura que ha creat.
Davant els temps pandèmics que vivim, per a Barceló «la literatura és moltes coses»: «De vegades és un refugi on amagar-se o protegir-se de la vida quotidiana i real, del dolor, l’avorriment o les coses dolentes, però és també una manera d’aprendre models i veure de quines maneres es poden fer les coses alhora que ens mostra camins pels quals no és bo transitar perquè ens portaran a la catàstrofe. I, sobretot, és un estímul per a la reflexió».
Barceló, que aquesta mateixa setmana veurà arribar a les llibreries la seva nova novel·la, ‘La noche de plata’ (Roca), aquesta vegada lligada al gènere negre, diu que és «omnívora». «Igual que menjo de tot, llegeixo i escric de tot. Faig realisme, amb persones normals i problemes normals, tot i que de vegades tinguin algun mort a l’armari. El realisme, el terror, la ciència-ficció, el fantàstic... les històries no tenen noms i cognoms».
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- A partir del 2 d’abril Novetats en la Renda 2024: pagament per bizum, deducció per lloguer i millora per als donatius
- Automoció Wayne Griffiths abandona d'imprevist la presidència de Seat
- EL PORTER RETALLA TERMINIS Ter Stegen s’incorpora al grup per acabar la temporada amb el Barça
- Multimèdia | ¿És la universitat un negoci? Així evolucionen la pública i la privada a Espanya
- Pressupostos prorrogats El PSC admet que la negociació de la segona ampliació de crèdit amb ERC i els Comuns «està verda»
- Oportunitat de lideratge Catalunya oferirà 78 places per a científics de màxim nivell dels EUA amb un pressupost de 30 milions d’euros