UNA ALTRA MANERA D'EXPLICAR LA HISTÒRIA
La segona guerra mundial comptada en colpidores il·lustracions
Un dels llibres de referència de l'historiador Antony Beevor reneix en forma d'assaig gràfic, amb més de 2.000 dibuixos
El volum, supervisat per l'autor britànic, compta amb l'adaptació abreujada de Gonzalo Pontón i els carbonets d'Eugènia Anglès
jmdiaz55818341 icult imagenes beevor la segunda guerra mundial una histori201109172538
El rostre carbonitzat d’una dona, en primer pla, després de la pluja de bombes incendiàries aliades sobre la ciutat alemanya de Dresden, que va quedar sembrada de «cossos encongits atrapats a l’asfalt líquid com en un paper matamosques gegant». Les restes de dones xineses violades pels japonesos a la presa de Nanjing, els carrers de la qual es van emplenar de «cadàvers en descomposició, pastura dels gossos salvatges». Civils entre les ruïnes de Stalingrad, víctimes llançades a les fosses de Baby-Yar, on en només tres dies van ser assassinats més de 30.000 jueus pels nazis o les seves cambres de gas... Són algunes de les visions més colpidores reflectides en les més de 2.000 il·lustracions, obra de la catalana Eugènia Anglès, que se succeeixen a les 540 pàgines de la monumental versió en format assaig gràfic del referencial ‘La segunda guerra mundial’, de l’historiador britànic Antony Beevor. «Hi ha imatges que ja no podré esborrar. Mai m’hauria imaginat que necessitaria mocadors a més del material de dibuix per treballar. Hi ha hagut moments molt durs», confessa la il·lustradora i dissenyadora, sobre un volum nascut de l’afany de Gonzalo Pontón, fundador de Pasado & Presente i bregat editor i amic personal de Beevor, qui encantat amb el projecte va supervisar el procés.
Un llibre, resultat de dos anys de feina, que Anglès va concebre amb dibuixos en un «negre profund de carbonet sobre fons sípia» perquè, explica, és una combinació que «transmet una mica de pell, una calidesa, que ajuda a parlar de l’humà del desastre, com explica l’assaig de Beevor».
Del mateix Pontón és l’adaptació de les 1.200 pàgines de l’original a aquesta versió abreujada i els textos que obren i tanquen cada capítol. «La història l’expliquen els que la guanyen i se solen preocupar poc de la gent. Aquí van morir tants milers i milers de persones que era important posar-los cara i revelar que tots som éssers humans. Mostrar com les decisions d’homes poderosos van portar tants milions a la guerra», explica qui després de 40 anys editant llibres buscava «una fórmula perquè els joves, però també aquells adults als quals fa mandra agafar un assaig de moltes pàgines, s’acostessin a la lectura de la història per un canal més còmode, com és el de la il·lustració».
L’historiador Antony Beevor, durant una visita a Madrid, el 2018 /
«De vegades escoltes autors de novel·les històriques que et diuen com s’ho han passat de bé escrivint-les, i és perquè moltes històries reals són més atractives que la ficció. Per això és bo que la gent jove tingui accés a les obres més importants del nostre temps i que poden entendre el món en el qual vivim a través de la història que expliquen», valora Pontón.
L’editor ha sintetitzat les parts del llibre de Beevor que millor expliquen el conjunt de la segona guerra mundial deixant de banda, per exemple, les detalladíssimes descripcions d’armament o tècniques militars que són la debilitat de l’historiador, antic oficial de cavalleria de l’11è regiment d’Hússars britànic. «Hi ha les batalles, clares, però també les pors de les grans potències, l’angoixa dels anglesos quan els alemanys van arribar a París i van pensar que els següents serien ells... M’ha interessat prioritzar les parts on la gent normal ho va passar pitjor. Encara avui és inimaginable el que es va viure a Stalingrad –continua Pontón–. És la guerra en ella mateixa però també la gana, les malalties, els abusos sexuals dels soldats... tots aquests crims, perquè, com diu el mateix Beevor, en la segona guerra mundial és on es va veure el pitjor però també el millor de l’espècie: des de la pitjor crueltat a les millors qualitats humanes. És important que els joves no vegin només el desastre de la guerra».
Revisat per un detallista Beevor
Abans d’enrolar-se en aquest front monocrom del conflicte bèl·lic, Anglès, formada a l’Escola Eina i la Llotja de Barcelona, havia acabat una acolorida antologia de contes infantils. Va treballar en la versió resumida del llibre basant-se en ingent documentació gràfica contrastada, sobretot en fotografies reals. I per assegurar tot el rigor va comptar amb la revisió d’un minuciós Beevor, que va arribar a corregir detalls com l’excessiva rodonesa d’un casc alemany o les mesures d’un tanc. La il·lustradora esquitxa l’obra de retrats –de polítics o militars famosos a soldats i civils anònims–. «Retratar és un regal: aturar-se en les faccions i les marques que fan cada rostre un món... Tot i que si el tema és un general nazi, costa una mica més treballar a gust», assumeix.
Els tancs dels espanyols de la Nou alliberant París dels nazis, el desembarcament de Normandia, el gueto de Varsòvia, l’alliberament d’Auschwitz o Treblinka... tot és allà, però Pontón recorda que la segona guerra mundial no només es va concentrar a Europa i recomana en especial la menys estudiada guerra del Pacífic. «L’Índia, la Xina, Nova Zelanda, la batalla d’Okinawa, l’atac a Pearl Harbour, les bombes atòmiques o les salvatjades que els japonesos van fer a Nanjing ».
‘La guerra civil’, el pròxim
Notícies relacionadesSi els llibres de Beevor, autor d’entre altres, ‘Stalingrado’, ‘Berlín: la caída’, ‘El Día D’, ‘La batalla de Normandía’, ‘Ardenas 1944’ o ‘La batalla por los puentes’, són traduïts a més de 30 llengües, compta ja Pontón amb el més que segur interès d’editorials estrangeres en la compra d’aquesta història gràfica, potent aposta de cara a la campanya de Nadal, i més encara en dies de semiconfinament, que tindrà continuïtat: l’editor de Pasado & Presente no té cap dubte, admet, sobre quina serà la pròxima obra del britànic a ser explicada en aquest format: la no menys monumental ‘La guerra civil española’.
Història a carbonet i en còmic
Altres autors han experimentat amb el format gràfic per acostar al lector la història del segle XX. Destaquen tres projectes:
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Operació policial Els Mossos identifiquen 135 sospitosos amb 446 antecedents en un macrodispositiu al metro
- Marc Lloret, teclista i fundador de Mishima, mor als 51 anys
- Òscar Ordeig: "Amb el regadiu a Catalunya fem tard, el 50% encara no s’ha modernitzat"
- La febre pels perfums àrabs puja a l’àrea de Barcelona
- La Casa Orsola o el Círculo Ecuestre
- Enric Pérez pren força com a alcaldable a Ripoll en la moció de censura que faria fora Orriols
- Eleccions al febrer Lluís Puig s’afegeix a una de les candidatures que s’enfronta a Comín per liderar el Consell de la República
- Reunió de la direcció ERC exigeix resultats en les reunions Estat-Generalitat d’aquest mes: «No acceptarem rebaixes»
- Espera reobrir el 2026 La museografia del nou Museu Nacional Arqueològic de Tarragona costarà 3,7 milions
- Carta d’Albert Ollé El propietari de la Casa Orsola, fart de les crítiques: «Acabaré venent la finca»