NOUS CAMINS DE LA MÚSICA

Estopa i Love of Lesbian es llancen de valent al 'streaming' de directes

Els espectacles virtuals no substitueixen el concert presencial, si bé ofereixen possibilitats de negoci per als artistes més comercials

Fomats que proposen experiències innovadores, com la visió de 360º, s'obren camí

zentauroepp56006456 icult201130182833

zentauroepp56006456 icult201130182833

4
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto

L’aliança amb les tecnologies per traslladar la música en directe a l’‘streaming’ és sobre la taula des de fa temps, però la pandèmia ha accelerat els processos. Tot i que sigui per necessitat. «Per a nosaltres, és una manera de recordar que estem vius, partint de la idea que mai substituiran el concert físic», deixa clar Santi Balmes, cantant de Love of Lesbian, fins i tot insinuant que aquest grup està «obert a tot». Allà, en aquest paisatge molt obert i desigual, irromp una forma ‘streaming’ amb poders multiplicats, la realitat virtual, que proposa Estopa en el seu nou artefacte audiovisual ‘Estopa 360’.

No hi ha per ara un manual de ruta i cada artista pren decisions a partir del seu tarannà artístic, les característiques del seu públic i les dimensions del seu negoci. Un fenomen de fans amb audiència global, el coreà BTS, ha sigut notícia per fregar el milió d’espectadors amb el seu concert virtual (semblant al seu oportú llançament en borsa), si bé, a escala espanyola i catalana, la realitat és una altra. Love of Lesbian s’apunta al repte, sobretot, perquè té «moltes ganes de tocar»: d’aquest impuls surt el concert que emetrà el 10 de desembre només per a Llatinoamèrica. «Per acostar-nos a països als quals mai hem anat o als que potser no anem mai», explica Santi Balmes. «I mentre no s’obri la veda dels concerts normals».

Emoció de reviure l’ofici

Els ‘lesbians’, que acaben de llançar una cançó, ‘Cosmos (antisistema solar)’ primer avenç del seu pròxim àlbum, diuen estar «experimentant amb noves fonts de finançament, que mai venen malament», si bé sospiten que la «imitació» del concert tradicional té poc recorregut. Accedir al concert costarà 10,60 dòlars (8,87 euros), i comptant les comissions de ‘management’ i de la plataforma, «no quedarà gaire net, però serà millor que zero», apunta Santi Balmes. «I per a nosaltres resulta emotiu tornar a viure el que fins ara ha sigut la nostra professió».

Igual com Love of Lesbian, Estopa no es va veure aquest any apuntant-se als microconcerts, i la seva resposta a l’aturada escènica és ‘Estopa 360’, un bolo gravat aquest estiu en un sofisticat plató que desafia els plans relleus de les pantalles. «Vam preferir oferir un concert com aquest, una nova experiència, que tocar davant públics reduïts, amb distàncies, mascaretes i tot això», confessa David Muñoz, fan de les innovacions tecnològiques. A ‘Estopa 360’ s’entra activant un codi i a través de dues vies: amb el mòbil, tauleta, ordinador o Apple TV, girant la pantalla o utilitzant el ratolí per accedir als 360º, o bé adquirint el ‘pack’ d’ulleres d’Estopa, que van més enllà i subministren l’efecte de realitat virtual. El punt de vista de l’espectador el determina la càmera de sis lents col·locada al centre de l’escenari. «Tu veus el concert des del mig, vas girant el cap i veus els músics de la banda tocant», precisa Jose Muñoz. «I tot això crea una sensació immersiva, de ser dins de l’actuació».

Veure un concert o viure’l

‘Estopa 360’ es va llançar la setmana passada, a un preu inicial de 6,20 euros, valent-se de les ‘ticketeres’, com si es tractés d’un concert més, si bé en els pròxims dies l’empresa The Dream impulsarà el canal d’Amazon per a la venda del ‘pack’ amb les ulleres per 29,99 euros. Aquesta plataforma ha elaborat també espectacles virtuals de Chenoa i Sara Baras, i anuncia concerts de «més de 60 artistes per al 2021». La clau és, remarca el seu fundador, Pablo Innova (cognom elegit com a ‘nick’ de treball), que «un concert normal a la pantalla el veus, però el de 360º el vius, perquè tu ets el realitzador».

Notícies relacionades

A l’escena independent (eufemisme de precària), els paràmetres són diferents. L’‘streaming’ va ser la resposta automàtica al confinament de març entre els artistes catalans, si bé Joan Pons (El Petit de Cal Eril) va advertir aviat dels perills de la gratuïtat. Temptejant sortides, va moure peça amb ‘El retrobament’, concert que va registrar 400 espectadors de pagament. «Però no vam cobrir despeses: vam perdre gairebé 2.000 euros», informa Pons. ¿Balanç, doncs? «Que no existeix encara una manera perquè a un grup com el nostre li surtin els números». El concert està ara a Filmin, i tot i que «la recuperació de la inversió és molt lenta», aprecia d’aquesta plataforma els seus «números clars» davant l’opacitat dels tractes amb Spotify.

Per a Joan Pons, el concert presencial i el de ‘streaming’ són «incomparables» i «gairebé ni haurien de dir-se igual». En la mateixa línia, Joana Gomila hi troba a faltar «la part ritual de compartir un espai amb el públic». L’escenari és per a ella «un instrument més». Per això, veu l’‘streaming’ més com un camí per oferir peces audiovisuals distintives, amb un llenguatge propi. Tan lluny, tan a prop: d’Estopa a Gomila coincideixen a entendre el mitjà tecnològic com un camí per a una experiència diferent, incapaç de suplantar el vell ritual.

Temes:

Estopa Concerts