Inauguració
Circusland, la cova d’Alí Baba del circ
- Genís Matabosch obre a Besalú el primer museu a Europa dedicat a la història de l’espectacle circense
Besalu 17 12 2020 El museo dedicado al circo Circus Land se pueden ver diferentes objetos de epocas del circo Autor David Aparicio /
El trapezi i un dels mallots de Pinito del Oro, la trapezista més famosa que ha donat Europa, o la bicicleta daurada que utilitzava Lily Yokoi, cèlebre tant per les seves acrobàcies com pel seu alt caixet, són alguns dels tresors que exhibeix Circusland, el primer museu del circ d’Europa, que aquest divendres ha obert les portes a Besalú (Girona). Feia anys que Genís Matabosch parlava d’aquest projecte, que ha transformat una antiga edificació de Besalú –abans va ser fàbrica tèxtil i també va acollir el museu Micromundi– en un espai per descobrir la història del circ a través de cartells antics, impressionants peces de vestuari i elements circenses utilitzats per destacats artistes. «El circ és cultura. Circusland en dona una visió general. I això és només el principi, ja que està prevista una ampliació per fer exposicions temporals», explica Matabosch (Figueres, 1977), president de la Circus Arts Foundation i doctor en Història del Circ d’Europa per la Universitat de Barcelona (UB).
Tot i que la capacitat de Circusland és de 300 persones, només 100 poden visitar-lo amb les actuals restriccions del Procicat. «L’edifici està ben ventilat i senyalitzat», explica el seu creador i dissenyador. El públic recorre els 1.500 metres quadrats seguint un circuit que comença a la planta superior, on sorprèn una enorme maqueta a escala del Circ Gleich d’Alemanya, que va recalar a Barcelona durant l’Exposició Universal del 1929. «Permet anar al detall i veure com funcionava un gran circ ambulant de principis del segle XX», diu Matabosch, content de poder exposar de forma permanent aquesta joia, vista només puntualment a Girona.
Notícies relacionadesL’exposició no arrenca en l’època romana –que ningú esperi trobar-se amb vestigis de gladiadors– sinó fa més de 250 anys, quan Londres va acollir els primers espectacles de pagament protagonitzats per cavalls i genets capaços d’increïbles acrobàcies. «Totes les peces són originals, no hi ha cap reproducció», indica Matabosch, admirant peces que mostren els primers teatres de circ on va actuar, per exemple, Philip Ashley, un oficial de la cavalleria anglesa que va dissenyar en un teatre cobert una pionera pista rodona de 13 metres de diàmetre. «El circ originari és a cavall. No hi ha ni acròbates, ni trapezistes, ni pallassos. Aquestes disciplines es van introduir després». Totes tenen el seu espai al museu. El que més brilla és el dedicat als pallassos, on destaquen una dotzena de vestits de cara blanca, autèntiques obres d’alta costura, realitzades amb milers de lluentons per la desapareguda Maison Vicaire. «Invertien 300 hores de feina en cada un». Fets per deixar amb la boca oberta a la pista, ara enlluernen a Circusland.
L’espectador només veu una petita part de tot el fons documental acumulat per Matabosch els últims 30 anys. Fins ara la inversió per comprar i adequar l’edifici ha sigut d’1,7 milions d’euros, amb una aportació de la Generalitat de 750.000 euros i una de la Diputació de Girona de 500.000 euros.
Circ a les venes
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tomé tensa la selecció
- Els aliats faciliten a Ucraïna atacar Rússia amb els seus míssils més enllà de Kursk
- ‘Sport’ celebra la Gala Valors amb un gran acte a Madrid
- Exposició París era una festa que cap pintor català es volia perdre
- La xacra de la corrupció Sánchez desafia Aldama a presentar proves i titlla de "fals" el seu relat