Resum de l’any cultural
Les 10 millors pel·lícules nacionals del 2020
Els crítics de EL PERIÓDICO trien les produccions fetes aquí més destacades d’aquest estrany any pandèmic

Ha sigut un any anòmal en la distribució cinematogràfica, però entre les poques estrenes hem pogut disfrutar d’un bon grapat d’obres atípiques que demostren la varietat de mirades i enfocaments que bateguen en el nostre panorama fílmic. Deu pel·lícules que desafien els codis preestablerts a cop de talent i personalitat a través de tots els gèneres i que ens porten des dels nous talents emergents fins a les obres d’autors consagrats i totèmics.
’No matarás’, de David Victori

Malson nocturn rodat amb un pols ferri per David Victori a través d’una planificació seqüencial febril i anguniosa en la qual destaca el magnífic treball de Mario Casas. Un thriller rabiós en el qual surten a col·lació els pitjors impulsos.
’Lua vermella’, de Lois Patiño

Patiño continua explorant les llegendes i els mites gallecs en aquesta hipnòtica pel·lícula que medita sobre la mort, el temps i el paisatge, en la qual hi ha fantasmes, misteris i la construcció d’un univers d’enorme potència visual i poètica.
’Historias lamentables’, de Javier Fesser

Fesser torna als seus orígens amb aquesta antologia de relats independents sobre misèries, fracassos i picaresca a ritme de gag i amb un esperit gamberro molt desinhibit i devastador. Resulta irregular, però estimulant, inesperada i original.
’My mexican bretzel’, de Nuria Giménez Lorang

Exquisit experiment amb les imatges en el qual es reconstrueix la vida d’una dona a través de les seves reflexions escrites a tall de diari íntim. La veritat i la mentida, la ficció i el documental es difuminen a través d’aquest artefacte poètic i revelador.
’La reina de los lagartos’, de Burnin’ Percebes

Deliciosa extravagància surrealista rodada en super 8, a mig camí entre el relat costumista, la ciència-ficció low cost i el posthumor. Un viatge retropop per una Barcelona marciana que confirma l’originalitat del tàndem Burnin’ Percebes.
’Baby’, de Juanma Bajo Ulloa

El basc recupera l’efecte hipnòtic i malsà dels seus primers treballs amb aquest conte gòtic recargolat sobre la maternitat en el qual demostra una portentosa imaginació i domini de la planificació. Una obra iconoclàstica atapeïda d’estranya poesia.
’La voz humana’, de Pedro Almodóvar

La primera experiència en anglès de Pedro Almodóvar és una exquisitat en miniatura que concentra totes les claus del seu univers convertint-se en una experiència visual a través d’un dispositiu tan meticulós com experimental. Una catàrtica delicatessen.
’Las niñas’, de Pilar Palomero

Un incisiu acostament a les contradiccions de l’Espanya dels noranta a través de la mirada d’una preadolescent marcada per l’educació religiosa, els tabús morals, la culpa i el sentiment d’orfandat. Una opera prima delicada i emocionant.
’El año del descubrimiento’, de Luis López Carrasco

López Carrasco continua explorant el passat per analitzar del present a través d’un dispositiu testimonial en el qual els temps es fonen i es confonen mentre es reflexiona sobre l’opressió laboral i la lluita obrera. Una monumental fresca política de la nostra història recent.
La llista de millors pel·lícules nacionals de l’any ha sigut elaborada amb les votacions de Quim Casas, Desirée de Fez, Juan Manuel Freire, Julián García, Beatriz Martínez, Nando Salvà i Rafael Tapounet
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- MONEDES DIGITALS El robatori de criptomonedes més gran de la història: uns ‘hackers’ s’emporten 1.500 milions de dòlars del gegant Bybit
- Relacions Govern-ERC Illa i Junqueras es reuneixen per primera vegada i donen aire a la legislatura a Catalunya
- Alto el foc a Gaza Hamàs completa l’alliberament dels ostatges israelians vius de la primera fase de la treva
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»