Els cines espanyols perden 446 milions d’euros respecte de l’any passat
La pandèmia de la Covid-19 ha frenat el creixement del sector cinematogràfic a Espanya, que «estava en alça», deixant unes pèrdues en taquilla de 446 milions respecte de l’exercici anterior –cosa que suposa un descens del 72%-, segons dades facilitades per la consultora ComScore. D’aquesta manera, la taquilla a Espanya ha tancat l’any amb un total de 169,7 milions d’euros de recaptació i 28,2 milions d’espectadors el 2020. Aquesta caiguda es produeix després de diversos anys de creixement en el nombre d’espectadors en sales de cine i després d’arribar al millor resultat de l’última dècada el 2019, amb més de 105 milions d’espectadors.
L’inici del 2020 seguia la mateixa línia de creixement que l’any anterior, amb un increment d’assistència del 7% acumulat en els mesos de gener i febrer, fins a l’explosió de la pandèmia de coronavirus, segons dades provisionals fins al 28 de desembre d’aquest any. El mes de març els cines, per primera vegada en la història, es van veure obligats a tancar les seves portes, a causa de les mesures adoptades pel Govern per frenar la pandèmia, durant tres mesos, fins a finals del mes de juny que es va iniciar la reobertura progressiva de les sales.
Durant els mesos d’estiu i impulsada per grans estrenes com ‘Padre no hay más que uno 2’ o ‘Tenet’, la taquilla va començar a recuperar-se lleugerament, fins que es va iniciar la segona onada de la pandèmia i van tornar les restriccions a les activitats econòmiques, i amb elles, la cancel·lació de les estrenes més atractives de l’any.
Wonder Woman al rescat
Aquest any tan atípic ha finalitzat amb un mes de desembre on la taquilla, impulsada de nou per estrenes internacionals, millora la seva evolució i aconsegueix fites significatives, com la millor obertura d’una pel·lícula, ‘Wonder Woman el 1984’ des del 28 d’agost amb l’estrena de ‘Tenet’ i el millor cap de setmana, del 25 al 27 de desembre, des del 18 de setembre, amb una recaptació de 2,5 milions d’euros.
La pel·lícula ‘Padre no hay más que uno 2’, dirigida per Santiago Segura i estrenada el 29 de juliol, lidera la taquilla amb més de 2,3 milions d’espectadors i 12,9 milions de recaptació. L’acompanyen al ‘top 5’ de pel·lícules més vistes ‘1917’, ‘Tenet’, ‘Bad boys for life’ i ‘Adú’.
Es pot destacar que dues de les cinc pel·lícules més vistes d’aquest any es van estrenar després de la primera onada de la pandèmia, recolzant la reobertura dels cines. Finalment, la quota de cine espanyol tanca l’any amb un 25%, un 10% més que el 2019.
Debacle del cine espanyol
El cine espanyol tancarà l’any de la pandèmia de coronavirus amb una taquilla lleugerament superior als 40 milions d’euros, la xifra més baixa des que va començar el segle XXI, segons dades provisionals del Ministeri de Cultura i Esport. Sense grans títols per estrenar i amb unes xifres a la baixa a causa de les restriccions obligades a molts llocs d’Espanya, finalment es confirma que el coronavirus ha suposat un any negre per a la indústria cinematogràfica, que a finals de desembre ha arribat als 42 milions d’euros de taquilla acumulada.
Amb diversos mesos de tancament a causa del confinament del març, les xifres del 2020 estan molt allunyades de l’anterior, quan es van assolir els 94,1 milions d’euros i 16 milions d’espectadors –el 2020, el nombre de persones que ha anat al cine és menys de la meitat d’aquesta quantitat, 7,2 milions d’espectadors-.
El 2018 la recaptació es va situar en 103,7 milions d’euros, amb ‘Campeones’ encapçalant el rànquing (19 milions d’euros), i el 2017 es va assolir una xifra similar, gràcies en part a l’impuls de ‘Tadeo Jones 2’ (17,9 milions d’euros). El rècord de taquilla del cine espanyol va arribar el 2014 -125,7 milions d’euros– amb l’efecte ‘Ocho apellidos vascos’ (56 milions d’euros).
Al contrari, les xifres més baixes en taquilla al llarg d’aquest segle XXI i que podrien acostar-se a les obtingudes el 2020 són les de l’any 2013, amb 70,2 milions d’euros; i les del mateix any 2000, amb 53,7 milions d’euros, segons l’Estadística de Cinematografia: Producció, Exhibició, Distribució i Foment del Ministeri de Cultura i Esport.
Notícies relacionadesL’any 2020 s’ha salvat gràcies a ‘Padre no hay más que uno 2’, la nova pel·lícula de Santiago Segura que es va estrenar després del confinament –el 29 de juliol– i ha aconseguit al llarg de l’any reunir 2,3 milions d’espectadors i ha recaptat 12,9 milions d’euros. Precisament, la primera entrega de ‘Padre no hay más que uno’ va ser també la pel·lícula més taquillera del 2019, amb 2,4 milions d’espectadors i 14,2 milions d’euros de recaptació.
El ‘top 5’
Després d’aquest títol, tres pel·lícules més estrenades en els primers mesos de l’any són les que se situen als primers llocs. Són ‘Adú’ – amb un milió d’espectadors i 6,3 milions d’euros de taquilla–, ‘Malasaña 32’ –-610.057 espectadors i 3,7 milions d’euros de recaptació– i ‘Hasta que la boda nos separe’– amb 452.401 espectadors i 2,7 milions d’euros.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia