Crítica de música
Amb Manén en el record
Un recital amb 12 cantants i 12 pianistes al Palau de la Música arrenca l’any dedicat al músic català

Aquest 2021 es compleix mig segle de la mort del violinista i compositor Joan Manén (1883-1971), un català d’excepció que va passejar per mig món el seu virtuosisme com a intèrpret –al Palau de la Música va realitzar al voltant de 60 de les més de 4.000 actuacions que va realitzar a tot el món durant la seva trajectòria– i la vida i obra del qual encara continuen sent molt poc divulgades. L’associació que porta el nom del músic va inaugurar dimarts al Palau l’Any Joan Manén que anuncia un parell d’exposicions, concerts i conferències, celebrant a més la desena edició del seu cicle de concerts ‘Els teus clàssics’. L’arrencada la va marcar un recital a càrrec de 12 cantants i 12 pianistes que aposten pel repertori musical català.
El Manén compositor, de qui es continuen descobrint nous antecedents, va escriure música simfònica i de cambra, portant el seu art a la cúspide a l’estrenar el 1902 al Liceu la seva òpera ‘Giovanna di Napoli’ i a l’any següent ‘Acté’, per a la qual, com en totes les seves obres escèniques, també va escriure el llibret. Manén va viure llargs períodes a Alemanya; admirador de Wagner i de Richard Strauss, les seves influències es deixen sentir a les seves partitures, sempre caracteritzades per una orquestració grandiosa. Prolífic compositor, s’ha perdut gran part de la seva producció anterior a 1907. Va reescriure ‘Acté’, li va canviar el títol (‘Neron i Acté’) i va incrementar-ne la complexitat, i la va estrenar en alemany el 1928, a Karlsruhe. El 1933 l’obra es va presentar a Barcelona, llavors en català.
Notícies relacionadesEn el merescut homenatge a la seva figura van passar per l’escenari del Petit Palau les sopranos Júlia Farrés-Llongueras, Maria Teresa Garrigosa, Montserrat Seró, Beatriz Jiménez i Elena Copons; les mezzosopranos Anna Tobella i Marta Valero; els tenors Roger Padullés i David Alegret; i el baríton Josep-Ramon Olivé, tots acompanyats amb passió i fidelitat pels pianistes Albert Giménez, Lluís Rodríguez Salvà, Enrique Bagaría, Mireia Fornells, Jordi Masó, Marc Heredia, Josep Surinyac, Emili Blasco, Jordi Armengol, Joan Miquel Hernández i Daniel Blanch, aquest últim, president de l’Associació Joan Manén i promotor de l’acte. En les actuacions van destacar especialment pel seu esplèndid estat vocal Copons, Valero, Padullés, Alegret i Olivé.
El programa no va ser un monogràfic dedicat al compositor, ja que també es van interpretar cançons d’altres clàssics catalans com Granados, Garreta, Xavier Gols, Carme Karr, Joan i Ricard Lamote de Grignon, Toldrà, Albéniz, Mompou, Rafael Ferrer i Francesc Pujol, a més de dos autors vius, Jordi Cervelló i Salvador Brotons, els dos presents en l’acte.
- A JAÉN El poble més pobre d’Espanya no és tan pobre: «Aquí hi ha diners, però molts no es declaren»
- Una au intimidadora El veí de Sants que no pot sortir al terrat de Sant Jordi a Sant Joan per l’amenaça d’una gavina
- Violència de gènere Un home s’entrega a una patrulla de Mossos a l’AP-7 amb el cadàver de la seva dona al maleter
- A Terrassa L’escola acusada d’ultracatolicisme acomiada el director
- Procediment penal obert Investigats per «administració deslleial» els marmessors de la fortuna de Pere Mir, entre ells l’oncòleg Josep Tabernero
- Joia arquitectònica La reforma de la plaça dels Àngels obre el debat sobre el futur de l’històric CAP del Raval
- SUCCESSOS ‘Lock-picking’, el nou sistema per obrir cases sense forçar panys amb què bandes de georgians roben a Espanya
- Això és del que t’has d’acomiadar als 60 si vols ser més feliç
- "No vull que em facin una carrera fàcil"
- Pogacar se cita avui amb Evenepoel en la clàssica de la cervesa