Quarta temporada

L’última baralla de Wynonna Earp

La sèrie, que torna a SYFY una vegada més, té una comunitat de fans molt mobilitzada que lluita per la seva renovació

L’última baralla de Wynonna Earp
7
Es llegeix en minuts
Carol Álvarez
Carol Álvarez

Subdirectora d'El Periódico

Especialista en Cultura, societat, Barcelona

ver +

Milers de sèries, grapats de plataformes en dura lluita per l’atenció de l’audiència i allà, en una espècie de poblet gal de l’Astèrix, s’ha mantingut ¿fins ara? La peculiar aposta de Wynonna Earp, un ‘western’ sobrenatural amb gran sentit de l’humor, dones fortes i personatges queer en l’elenc. Aquesta raresa ha sobreviscut a les graelles propulsada sobretot en les dues últimes temporades (se n’estrena ara la quarta) per un fenomen de fans sense precedents a la cadena SYFY i amb pocs referents en l’univers televisiu.

Wynonna Earp és un xou que «pretén ser realista en un entorn gens realista, un port segur, una bombolla d’amabilitat, sororitat, inclusivitat en un món que ho necessita més que mai», explica Kevin Bachelder, un dels creadors del ‘podcast’ insígnia de la sèrie, ‘Tales of the Black Badge’. Malgrat la seva modèstia ha aconseguit dos anys (2018 i 2020) ser elegida la millor sèrie als premis People’s Choice, en què el públic nord-americà tria les produccions preferides. També ha aconseguit premis i nominacions als Canadian Screen Awards.

 

La producció canadenca torna presumiblement per última vegada a les nostres pantalles aquest 1 d’abril, segons la mateixa SYFY Espanya indica als espots promocionals, tot i que els fans, que es coneixen com earpers, segueixen desplegant a través de la campanya #BringWynonnaHome #FightforWynonna i #FiveForWynonna una bateria d’iniciatives per trobar a la sèrie un canal que en garanteixi la continuïtat.

Els fans (difícil conèixer l’audiència real del programa, però als EUA es calcula que cada temporada ha tingut mig milió d’espectadors) són el seu principal actiu. SYFY té a Espanya disponible les tres temporades de Wynonna Earp sota demanda a tots els operadors: Movistar+, Vodafone, Orange TV, Euskaltel, Telecable, R i Virgin. 

La història

¿De què va la història? Una descendent del famós xèrif Wyatt Earp torna al seu poble natal, Purgatory, per intentar posar fi a una maledicció segons la qual l’hereva de la saga ha de passar-se la vida lluitant contra tots els esperits reencarnats dels malfactors que va matar Earp. Per a això només es pot valer d’una pistola sobrenatural, Peacemaker, que torna els «renascuts» a la tomba d’on no haurien d’haver sortit. Wynonna Earp té una germana, Waverly, que l’ajuda en la missió, i va sumant complicitats al poble i en una divisió especial del govern que investiga fenòmens paranormals com el que només es produeix a Purgatory. Un amic del seu antecessor, Doc Holliday, també està pres de la maledicció i té interès que triomfi Wynonna Earp. 

Que alguns dels personatges que formen part d’aquesta banda al voltant de la protagonista presentin la seva homosexualitat amb naturalitat és un dels elements que més ha impulsat el fenomen fan, i de fet el moviment queer ha recolzat amb entusiasme l’aposta. La guionista, ‘showrunner’ i ‘alma mater’ de la sèrie, Emily Andras, va voler agrair-los el seu recolzament incondicional després de salvar la renovació en la tercera temporada donant a la parella que formen la germana de la protagonista i l’agent de policia Nicole Haught més presència i pes en la trama. 

La força de les fans

Parlen les fans. @Norte n’és una de les més actives a les xarxes a Espanya i explica que va començar a seguir la sèrie el 2018, quan ja havien estrenat les dues primeres temporades. A més de l’interès pel gènere, li van agradar els personatges. «Necessitem tenir referents en les sèries de televisió que ens mostrin altres realitats i que, a més, ho facin des d’una aproximació positiva», explica. Si Wynonna Earp és una dona «valenta i que s’enfronta al llegat de la seva família», d’altra banda, la representació LGTBIQ+ mitjançant els personatges de Waverly i Nicole normalitza diferents orientacions sexuals i una relació sana basada en l’acceptació d’un mateix i de l’altre, explica. 

@JayRyKK és una altra fan que es va enganxar a la sèrie per la seva barreja de gèneres, pel concepte de família, «amb o sense llaços de sang», pel «gir entre bons i dolents»..., idees que comparteix la Lindsey, una científica de Carolina del Nord, també aficionada, que, en resum, «convidaria la gent a conèixer la sèrie per la diversió i els dimonis, per després d’enganxar-s’hi pels seus personatges i els seus cors». La Lindsey feia temps que no veia sèries, i capítol a capítol, seguint l’experiència a les xarxes socials, ha compartit grans moments amb altres seguidors.

Els actors, a les xarxes socials

Els personatges tenen les seves pròpies identitats, brúixoles morals i antecedents curiosos, i un impacte en el desenvolupament de la trama. Jacinta Yanders, professora a la Universitat d’Ohio, ha portat a un estudi el fenomen que ha desencadenat Wynonna Earp. «El que distingeix notablement Wynonna Earp és la claredat, alta consideració i cura de les seves interaccions, que inclouen el repartiment i l’equip, i que arriben als fans fàcilment».

El paper d’Emily Andras és essencial en aquesta dinàmica: al marge del compte oficial de la sèrie, que interactua amb els fans personalment, Andras transmet també que aprecia les valoracions dels aficionats. Yanders destaca que el compte oficial de Twitter de Wynonna Earp «sovint comparteix art, joies i roba dissenyada pels fans», i així ho fa des del principi de la sèrie. «Les companyies d’entreteniment d’avui han d’estar centrades en els seguidors. I per continuar sent competitives, han d’utilitzar la tecnologia i les dades per atraure, retenir i involucrar els consumidors», destaca.

Jacinta Yanders posa èmfasi en el valor dels earpers. Aquesta necessitat de connexió emocional transpira en els comentaris, els tuits, les relacions que estableixen els fans entre ells abans, durant i després de veure els capítols de la sèrie: fins i tot el gat de l’agent Haught es diu Calamity Jane per un suggeriment d’un aficionat.

Esther Palomo també és una fidel earper i defensa que «molta gent pot identificar-se amb cada personatge i la seva història en un moment de la sèrie. La protagonista «no és una superguerrera que arriba i ho soluciona tot a punta de pistola. Té un passat ple de dolor, pèrdua, abandonament, i no obstant assumeix una responsabilitat amb el món i continua sent la roca de tots els que l’envolten, personatges també vulnerables. Això és el que l’acosta a la gent».

Palomo ha seguit els passos d’altres aficionades i després de connectar amb la sèrie es va interessar pel ‘podcast’ ‘Tales of The Black Badge’, va anar seguint els earpers que va trobar a Twitter i hi va connectar a través d’un Earpergreet. «Em van saludar i em van començar a seguir, és un fandom increïblement unit i inclusiu, amb molt respecte i generositat», adverteix. Ser un earper implica publicar amb les etiquetes per demanar la renovació, apunta, i també ha votat i ha promogut tota mena d’esdeveniments relacionats. «M’he subscrit a tot el que he trobat per participar en el que sigui que decideixin per aconseguir una nova temporada». 

Encara no ha comprat cap producte – n’hi ha marxandatge de tot tipus, des de samarretes fins a ninots Funko– però sí que s’ha unit al Fan Art fent algun dibuix digital i creant algun producte, que mostra al seu Etsy. Twitter, Discord, Telegram, Facebook, Youtube..., qualsevol xarxa social és una eina per estrènyer llaços en tota comunitat de fans, evidentment, també en aquesta.

El ‘podcast’

Notícies relacionades

Divendres nit és «una espècie de gran festa earper» als EUA a Twitter, quan s’emeten els nous capítols. Les xarxes bullen amb comentaris en temps real de fans i fins i tot membres del repartiment. «Els actors estan molt implicats, la gent acudeix a Twitter per anar comentant tot el que passa amb els altres, i el repartiment és allà, veient el que es comenta, donant la seva opinió, responent als seguidors. Convertint el ‘nosaltres’ en un grup que els inclou a tots, fans i protagonistes, en una atmosfera de família. És molt estrany de veure», ens explica Kevin Bachelder, un dels creadors del ‘podcast’ ‘Tales of the Black Badge’. Han arribat a tenir 40.000 descàrregues d’un capítol. «Les xifres varien contínuament, a mesura que se suma gent a la sèrie i vol saber-ho tot des del principi», assenyala. «No hi ha res que s’assembli a aquest fenomen. He estat anant des de fa més de 15 anys a convencions de fans, com la de Dragon Con, la més important del sector al món, que se celebra el setembre a Atlanta, una convenció que celebra la cultura pop, la ciència-ficció i la fantasia, llibres, televisió, on pots conèixer famosos. Però això, això és totalment diferent».

¿Hi haurà cinquena temporada? De moment, no. Però els aficionats no es rendeixen. Bachelder entén que ha de ser viable econòmicament, ha de trobar una plataforma, però els seguidors mantindran l’activitat social, «la visibilitat», emfatitza, cada un des de les seves possibilitats. 

Fans per terra, mar i aire