Declarat inexportable

Espanya evita la sortida d’un presumpte Caravaggio que havia de ser subhastat

  • El preu de sortida de l’Ecce homo del segle XVII era de tot just 1.500 euros i si es confirma l’autoria del pintor italià podria costar més de 100 milions

3
Es llegeix en minuts

El Ministeri de Cultura ha frenat la subhasta a Madrid, prevista per a aquest dijous, d’un quadro davant la hipòtesi que es tracta d’un veritable Caravaggio, per evitar així la seva possible sortida d’Espanya, segons ha confirmat aquest dijous el responsable d’aquest departament, José Manuel Rodríguez-Uribes.

La Direcció General de Belles Arts del ministeri i la Junta de Qualificació, Valoració i Exportació de Béns es va reunir ahir d’urgència per declarar el quadro com a inexportable

La Comunitat de Madrid també ha iniciat a instàncies del ministeri la declaració de bé d’interès cultural (BIC) del quadro. «Amb aquesta doble garantia ens assegurem que es quedi a Espanya i que es puguin fer les coses bé», ha explicat Rodríguez-Uribes. 

Segons ha avançat avui el diari italià ‘La Repubblica’, el quadro, que estava inicialment atribuït a un deixeble de José de Rivera, és realment un Caravaggio. Es tracta d’un ‘Ecce homo’ del segle XVII, un oli sobre tela, de 111 per 86 centímetres, i ue tenia un preu de sortida de tot just 1.500 euros. En cas que es tracti del famós pintor italià, podria valer més de 100 milions d’euros, segons diversos experts.

No obstant, segons els experts consultats pel diari, aquest Crist «té tota la pinta de ser un Caravaggio descobert, i pot obrir un nou capítol sensacional en la història del pintor maleït, mort als 39 anys, el 18 de juliol del 1610, a la costa entre el Laci i Toscana, a l’espera de ser indultat de la condemna per assassinat».

El diari italià recull la declaració de María Cristina Terzaghi, una de les primeres estudioses del mestre del segle XVII, que va arribar a la capital espanyola per veure l’obra i no té dubtes que pertany al pintor, el veritable nom del qual era Michelangelo Merisi.

Temps per verificar-ho

Aquesta professora d’Història de l’Art Moderna de la Universitat de Roma Tre explica que «la capa porprada amb què es vesteix Crist té el mateix valor compositiu que el vermell de la Salomé del Prado de Madrid», i que «aquesta obra manté un vincle profund amb les pintures elaborades al començament de l’estada napolitana».

El diari explica que l’elecció de l’Estat espanyol «de bloquejar la subhasta és una prova clara que la nova atribució és àmpliament compartida», tot i que el ministre ha demanat temps per verificar l’autenticitat del quadro. 

«En tot cas, és un quadro molt valuós, tant de bo sigui un Caravaggio», ha assenyalat aquest dijous Rodríguez-Uribes. 

El Govern volia actuar amb tota rapidesa per evitar la possible sortida del quadro del país i evitar així un succés similar a la sortida d’un altre Caravaggio als setanta, que va ser subhastat i ara està a Cleveland (Estats Units).

La idea de licitar per centenars de milers d’euros

L’experta italiana afirma que es parteix d’un fet segur, i és que la tela porta gairebé quatre segles a Espanya i retrata el mateix tema ja afrontat per Caravaggio. Com assenyalen els documents, se sap que a Roma, el 1605, Caravaggio va pintar un ‘Ecce homo’ per al cardenal Massimo Massimi.

El mateix tema està inventariat el 1631 a la col·lecció de Juan de Lezcano, ambaixador d’Espanya davant la Santa Seu, i marcat per una altíssima estimació de 800 escuts.

El virrei d’Espanya, comte de Castrillo, posseïa un altre Caravaggio original: el de ‘Salomé amb el cap del Baptista’, que amb l’‘Ecce homo’ van viatjar a Espanya amb el seu propietari el 1659, reconstrueix el diari.

El primer quadro, inclòs entre les possessions reials ja el 1666, va acabar al Museu del Prado, on encara s’exhibeix en l’actualitat, i el segon, amb tota probabilitat, és el que va aflorar entre els objectes de la seu de la casa d’art Ansorena.

Notícies relacionades

«Que els propietaris hagin oblidat un Caravaggio autèntic durant segles pot ser sorprenent. No obstant, no és la primera vegada que això succeeix. El cas més recent és el de la ‘Magdalena en èxtasi’, atribuït per Mina Gregori, degana de la càtedra de Caravaggio, i heretat per col·leccionistes no experts», explica el rotatiu.

En un altre mitjà italià, el diari ‘Corriere della Sera’, el crític d’art Vittorio Sgarbi reconeix que s’havia proposat comprar-lo per centenars de milers d’euros davant la creença que es tractava d’un Caravaggio per poder portar-lo de nou a Itàlia, però que aquest dimecres es va assabentar que el quadro havia sigut retirat.