Liceu
Per fi, els cignes de John Cranko a Barcelona
El llegendari coreògraf sud-africà debuta a la ciutat amb un ballet argumental i ho fa de la mà del Ballet Nacional Txec
Sembla increïble que una ciutat amb l’activitat cultural de Barcelona encara no hagués conegut un ballet complet de John Cranko, pilar de la dansa neoclàssica i una de les seves veus més innovadores. La seva prematura mort, el 1973, va encegar un talent que en gran part es pot apreciar en aquest ‘Llac dels cignes’ de 1963 que s’ha pogut veure al Liceu i que arriba renovat amb un nou muntatge del Ballet Nacional Txec estrenat a Praga l’any passat. Hauria sigut més revelador veure un Cranko «més seu», aquest que des de Stuttgart i passada la seva etapa britànica impressionava el món com ‘Romeo i Julita’, ‘Evgeni Onegin’ i ‘La feréstega domada’, creades per als seus avui llegendaris Marcia Haidée i Richard Cragun. Però són molt poques les companyies –més enllà del Stuttgart Ballet– autoritzades a incorporar les seves obres al seu repertori.
En tot cas, aquest ‘Llac’ amb què l’artista sud-africà per fi debuta al Gran Teatre no és un mal exemple, ja que mostra el poder creatiu del malaguanyat coreògraf. Aquí el seu treball és hereu de la tradició, sí, perquè manté la trama i els moments que el públic espera –l’ordre dels passos a dos, el mític pas a quatre–, però la proposta inequívocament porta la seva firma: obre tots els talls habituals de la partitura de Txaikovski, passa del ‘happy ending’ optant per la tragèdia i relata aquesta aventura amb nostàlgia carregant-la de detalls molt seus.
Sorprèn veure que, enmig d’un pas a dos convencional, trenca dramàticament la línia amb un gir inesperat, amb un tors que es trenca, amb unes puntes que rellisquen, amb la utilització del vestuari com a element expressiu. El seu genial llenguatge fa que aquests cignes –molt ben vestits per Josef Jelínek en aquest muntatge dissenyat per Martin Černý amb cignes voladors inclosos– tinguin personalitat pròpia i que els seus protagonistes es cobreixin d’expressivitat. Tot això sense allunyar-se de la bellesa coreogràfica, amb moments magnífics com els dels cignes als dos actes –les escenes de conjunt i les del final són meravelloses– i, per descomptat, en els passos a dos tant del cigne blanc com del negre.
Notícies relacionadesL’exigència coreogràfica de les obres de John Cranko reclama una companyia de primera línia, tant tècnicament com interpretativament i, sobretot, molt cohesionada, i el Ballet Nacional Txec té a tot això. El seu cos de ball és virtuós i, si bé els solistes no eren superestrelles, sí que hi va haver màgia en la interpretació d’aquesta Odette/Odile electritzant d’Ayaka Fujii, de braços perfectes i girs vertiginosos –els seus ‘fouettés’ van ser impecables–, molt ben secundada per un vigorós Giovanni Rotolo. La Simfònica liceista, al comandament de Václav Zahradník, va aportar els ritmes precisos requerits per coreògraf i ballarins.
Benvingut, John Cranko, a una Barcelona que no t’ha fet la festa que et mereixes.
- Obligatori per llei La multa que et pot caure per no estar empadronat on vius
- Energies renovables El pàrquing de l’Alcampo de Sant Boi es transformarà en la instal·lació fotovoltaica més potent de l’àrea de Barcelona
- salut mental Els diagnòstics de TDAH entre els adults creixen en els últims anys
- Conflicte a Girona Una família denuncia que un home s’ha quedat d’ocupa en una casa que li van deixar a Llagostera
- LA VISITA BLAUGRANA AL COLISEUM Cinc anys amb un zero a Getafe
- Violència contra les dones Laura Palmer i la por que ens va quedar
- Transparència Hisenda vigilarà més les targetes: demanarà aquestes dades sobre els moviments
- Trump, la Lluna i més enllà
- Aquesta nit Gala dels premis Gaudí
- Premier league Haaland firma una inusual renovació amb el City fins al juny del 2034