Recuperació de la música en directe

Gana voraç de concerts

  • La venda d’entrades registrada pels festivals, més accelerada que en anys prepandèmics, reflecteix les ganes del públic de recuperar la normalitat

Gana voraç de concerts

Ferran Sendra

3
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Després de més d’un any d’activitat sota mínims històrics, amb prohibicions expresses, aforaments lil·liputencs i molta boira a l’horitzó, la música en directe viu senyals de reanimació, encara que segueixin a la picota parcel·les importants, relatives als macrofestivals, al trànsit de gires internacionals i a les sales de concert. Però l’oferta d’aquest estiu llueix multiplicada respecte del 2020, hi ha gana acumulada de la ciutadania, que potser ha pogut estalviar en temps de confinament, i els programadors adverteixen d’un ritme de vendes accelerat respecte a qualsevol temporada anterior, amb ‘sold outs’ urgents que transmeten certa ansietat del públic per no quedar-se sense entrades.

A la part del lleó hi ha el gegant Primavera Sound, que ha esgotat tot el paper de la redoblada edició del 2022, amb 200.000 entrades despatxades en poc més d’una setmana, que s’han de sumar a les ja venudes del cartell original, i que té la previsió d’assolir el mig milió d’assistents, 100.000 d’ells vinguts de l’exterior (126 països) en la que ja s’anuncia com «la primera gran cita de la temporada europea de festivals postpandèmia». Un festival que ha hagut de torejar amb la foscor pandèmica d’aquest hivern i primavera, el Guitar BCN, ha tancat aquests dies l’edició amb 45.000 entrades venudes i 54 ‘sold outs’ del total de 65 concerts (formats forçosament reduïts, per sota del miler d’espectadors de mitjana). I ja en temps de desescalada, els números de les grans cites tendeixen a l’efervescència: 60.000 entrades venudes al Festival Jardins de Pedralbes (el 77% del total), i 25.000 més (el 60%) al Porta Ferrada, una mostra que no arrenca fins al 9 de juliol.

Carreres per una entrada

Després, ¿passarem ara del cant de l’apocalipsi a la borratxera triomfalista? «La gent respon, i ho fa d’una manera molt més accelerada», reflexiona Xavi Pascual, director dels festivals Sons del Món, Acústica, Strenes i Respira. «Ara és habitual posar un concert a la venda i que en una setmana s’hagin venut moltes més entrades de les que es venien abans. Però cal tenir en compte que els aforaments continuen sent més reduïts». Per això també les carreres per aconseguir les localitats.

«La gent respon, i ho fa d’una manera molt més accelerada»

Xavi Pascual

La capacitat màxima permesa és ara al 70% i, per a un festival com el Sons del Món (Roses), això representa passar de 2.000 localitats a 1.400. «Són 600 entrades menys cada dia», fa notar Pascual. ¿I els caixets s’han adaptat a aquesta rebaixa? «Depèn de l’artista, però, en general, no tant com correspondria al descens dels aforaments», indica el promotor. «Hi ha fins i tot figures estatals que han pujat el caixet, sabent que aquest estiu no hi hauria gires internacionals i que ells en serien els protagonistes». Sons del Món ha venut totes les localitats de quatre dels seus nou concerts programats entre finals de juliol i principis d’agost, els d’Aitana, God Save the Queen, Oques Grasses i Stay Homas. La iniciativa de Respira, un singular concert-festa de Joan Dausà a les ruïnes d’Empúries, ha esgotat el paper de les seves sis dates (del 24 de juny al 4 de juliol), amb 7.500 tiquets.

Més joves, més públic

Notícies relacionades

Fins i tot amb tots els condicionants, l’empenta del públic és «més forta, no ja que el 2019, sinó que el qualsevol any anterior», assegura Martín Pérez, director de Pedralbes. «El context és de màxim optimisme, més encara pensant que seguim en pandèmia». La mostra ha anotat de moment 26 ‘sold outs’ en els seus 44 concerts, amb aforaments d’entre 1.800 i 1.900 espectadors, unes xifres que «s’acosten a la normalitat», estima. Que aquest número s’enfili fins al màxim té a veure amb l’edat de l’audiència, determinant en la distribució per bombolles. «Als concerts de perfil més jove es pot registrar una mica més de públic, perquè es compra més en grup, mentre que els adults ho fan més sols o en parella».

Aquest estiu hi ha sobretot els artistes autòctons, si bé Pedralbes compta amb alguna figura internacional, com Alan Parsons, que ha d’oferir un doblet el 16 i 17 de juliol. Aquí, el Brexit ha afegit un plus de complicacions per l’«extrema lentitud» amb què s’expenen els permisos de treball necessaris. Però les sensacions i els números són d’alleujament venint d’on venim, i més que ho seran, sospira el sector, en vistes a un 2022 en què s’estan reservant dates a dojo a tots els escenaris barcelonins. «Vindran, ara sí, els bojos anys 20, i duraran diverses temporades», pronostica. «Sempre que ens hàgim deslliurat de la Covid».