Retrospectiva i exposició

La Filmoteca celebra el centenari de l’‘electró lliure’ Chris Marker

Nascut el juliol de 1921 i mort el 2012, el cineasta francès va realitzar pel·lícules tan inclassificables com ‘La jetée’ i ‘Sans soleil’

La Filmoteca celebra el centenari de l’‘electró lliure’ Chris Marker

El Periódico

2
Es llegeix en minuts
Quim Casas

La Filmoteca de Catalunya celebra el centenari del naixement del polifacètic cineasta Chris Marker amb tots els honors, amb una retrospectiva que es podrà veure fins al 31 d’agost i una exposició oberta al públic gratuïtament fins al 30 de setembre.

Marker, de nom real Christian Bouche-Villeneuve, va néixer el 29 de juliol de 1921 i va morir el mateix dia del 2012. Els títols d’aquest homenatge el defineixen molt bé: ‘Un electró lliure’ porta per títol la retrospectiva, en la qual es podran veure totes les seves obres més importants: ‘Lettre de Sibérie’, ‘Las estatuas también mueren’ –corealitzada amb Alain Resnais–, ‘La jetée’, ‘Sans soleil’, ‘Tokyo days’, ‘AK: Akira Kurosawa’, ‘Le joli mai’, ‘Level five’ o la pel·lícula col·lectiva ‘Loin du Vietnam’, amb altres episodis realitzats per Agnès Varda, Alain Resnais, Claude Lelouch i Jean-Luc Godard.

‘Són les sis a tota la terra...’ és el títol escollit per a l’exposició, en la qual s’explica el seu itinerari artístic a partir de curts, cine-novel·les, les fotos i guies de viatges que va fer per a la col·lecció ‘Petite planète’, collages revolucionaris del 68, imatges congelades de la sempre fascinant ‘La jetée’, llibres i extractes de films. L’exposició, que explica molt bé l’interès de Marker en els nous formats i tecnologies –va arribar a combinar diversos programes de ‘software’ per generar alguna de les seves obres–, anant de la imatge fixa a la imatge en moviment, de l’analògic al digital, acaba amb el CD-ROM autobiogràfic ‘Immemory’, realitzat el 1997 per al Centre Pompidou de París.

Artista renaixentista

La crítica i historiadora d’art Christine van Assche, comissària de l’exposició, defineix així aquest influent artista renaixentista: «És escriptor, novel·lista, poeta filòsof, resistent francès, editor, fotògraf, viatger, explorador, cineasta, videògraf, infògraf, artista plàstic, músic, investigador, arxiver, apassionat pels gats. És un experimentador i pensador increïble en el camp de la imatge, sigui fotogràfica, cinematogràfica, de vídeo o dibuixada. Marker, que ha viatjat infatigablement d’un continent a l’altre, és també un explorador del nostre món canviant».

Notícies relacionades

L’obra de Marker, que s’inicia a principis dels 50 i conclou fa una dècada, gira entorn del viatge, el temps, la memòria, la guerra i la cultura. El seu amor i afició als gats va ser un dels pocs elements d’humanització quotidiana en un artista que es va mantenir sempre fora dels focus d’exposició mediàtica, malgrat ser un dels autors més influents de la seva generació: Isaki Lacuesta ha dirigit el curt ‘Las variaciones Marker’ (2007).

Des d’aquesta història d’un home marcat per un fet de la seva infància que és ‘La jetée’, cim de la ciència-ficció europea relatada amb fotografies com si fos una foto-novel·la, i de la qual Terry Gilliam realitzaria una versió convencional a ‘Doce monos’, fins a provocadors fotomuntatges com el d’un grup de soldats maoistes xinesos portant una foto gegant de Godard, tota l’obra de Marker és pura invenció i qüestionament. El seu cine convida al descobriment constant. D’ell va escriure el poeta i pintor Henri Michaux: «Cal demolir la Sorbona i posar al seu lloc Chris Marker».

Temes:

Cine