Aniversari

L’Orfeó Català celebra un segle de ‘Passió’

  • Sota la direcció de Simon Halsey, el cor català celebra aquest cap de setmana el centenari de l’estrena a Espanya de ‘La Passió segons sant Mateu’ al Palau de la Música Catalana

  • El 1921, Lluís Millet va dirigir la monumental obra de Bach amb l’assessorament del compositor i organista alemany Albert Schweitzer

L’Orfeó Català celebra un segle de ‘Passió’

cedoc

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

L’Orfeó Català celebra aquest cap de setmana el centenari de l’estrena a Espanya de ‘La Passió segons sant Mateu’, de Johann Sebastian Bach al Palau de la Música Catalana. Aquest concert és un repte per al cor amateur que no va poder realitzar-lo el dia D, el 27 de febrer passat, a causa de la crisi sanitària. Aquest dissabte i diumenge per fi pujaran a escena, malgrat els índexs de contagis rampants, per realitzar dos concerts; un dissabte i un altre, diumenge, a l’auditori modernista.

Si fa un segle ja va ser èpic muntar aquesta complexa obra de més de tres hores, ara, amb la pandèmia ha sigut una gesta. Al seu dia Lluís Milliet –fundador i director de l’Orfeó Català– es va aliar amb el compositor i organista alemany Albert Schweitzer per estrenar aquesta peça que requeria dos cors i dues orquestres.

El 2021 els organitzadors del concert han volgut replicar aquesta aliança entre Catalunya i Alemanya que va permetre estrenar l’obra el 1921. Aquest cap de setmana l’orquestra estarà integrada per solistes de la Filharmònica de Berlín especialistes en música barroca i membres de l’Orquestra Camera Musicae. I entre els solistes, com va ocórrer fa 100 anys, hi ha una barreja de cantants catalans i estrangers.

«Sento tot el pes de la història sobre les meves espatlles»

Simon Halsey, director musical

Però si reunir 140 persones a l’escenari –les 41 veus del Cor Infantil ocuparan els seients al costat de l’òrgan– no ha sigut fàcil, tampoc ho ha sigut treballar amb normalitat amb el director Simon Halsey, a qui el Brexit i la Covid-19 han ocasionat no poques dificultats per viatjar a Espanya. Durant mesos el màxim director musical dels cors de l’Orfeó Català va capitanejar el projecte a distància. Ara, després de diversos assajos al Palau de la Música se’l veu feliç. «Sento tot el pes de la història sobre les meves espatlles. Aquesta ‘Passió’ sempre és arriscada perquè necessita cantar amb la precisió i la transparència dels grups professionals. Serà estimulant treballar tots junts amb músics d’aquí i especialistes en el barroc de Berlín i solistes catalans, anglesos i alemanys». El veterà tenor James Gilchrist interpreta l’Evangelista, i el baríton Josep-Ramon Olivé debuta com a Jesús. El contratenor Alex Potter, el tenor Ilker Arcayürek, la soprano Marta Mathéu i el baix Andreas Wolf completen el repartiment. Dos espanyols, Juan de la Rubia i Joan Seguí s’ocuparan de l’òrgan.

Des que el Palau va reobrir les portes l’1 de juliol passat no s’ha detectat cap brot. La prevenció i els estrictes protocols de seguretat han sigut clau. Per a ‘La Passió segons sant Mateu’ s’han extremat encara més. En escena es mantenen les distàncies entre músics i cantants, que sempre porten la mascareta posada, en un escenari ampliat al màxim.

Uns 30 assajos

Notícies relacionades

Al retardar-se la commemoració el conjunt coral ha pogut assajar més i afinar millor tots els detalls, com la dicció de l’alemany antic. «Mai havíem assajat tant una peça», recorda Pablo Larraz, director principal de l’Orfeó Català. «Haurem fet una trentena d’assajos. Som un dels pocs cors que hem mantingut l’activitat aquest any», afirma amb orgull. «Som un cor simfònic i no estem acostumats a cantar música antiga». Per abordar la ‘Passió’ primer has de comprendre la història i en el Cor Jove no tots coneixen la història sagrada. «Ha sigut un descobriment per a ells entendre bé el text. El cor de vegades acompanya els solistes, d’altres representa els deixebles i en d’altres és només turba».

Larraz està convençut que tots han crescut amb aquesta obra la interpretació de la qual marcarà un abans i un després. «Aquesta obra també és una reflexió sobre la vida. En la pandèmia tots hem passat per moments durs. A l’Orfeó vam perdre Àlex Honrubia, un dels nostres cantors. Tots el tenim molt present», comenta emocionat. «En els moments difícils sempre ens recolzem en algú. D’això també tracta la ‘Passió’, de dificultat i d’esperança».