Dansa i rols de gènere
Chase Johnsey: «El ballet ha sigut la meva salvació»
El Ballet de Barcelona llança un missatge de llibertat i inclusió a ‘Perspectives’, un espectacle de nova creació que s’estrena al Festival de Peralada
Després del Béjart Ballet Lausanne que va inaugurar divendres el Festival Castell de Peralada amb ‘Ballet for Live’ –una evocació de l’epidèmia de sida que es va acarnissar amb el col·lectiu homosexual en els anys 90–, dijous arriba el torn del jove Ballet de Barcelona, que manté viu l’esperit reivindicatiu LGTBI amb l’espectacle ‘Perspectives’. Es tracta d’un muntatge autobiogràfic del director artístic de la companyia, el nord-americà Chase Johnsey, que porta a escena els traumes que va patir quan va veure que no encaixava en els papers masculins que li tocava assumir pel seu gènere. «La primera part, sobretot, és molt dolorosa, perquè revisc un passat traumàtic i obro el meu cor», comenta el ballarí, exmembre de Les Ballets Trockadero de Monte Carlo.
La figura de la mare, que interpreta Lisa-Marie Vervoort, és essencial ja que marca la mirada des de la qual Johnsey s’acosta a aquesta obra que reflexiona sobre la presó del gènere. «Tenia por d’equivocar-me si mirava de representar un col·lectiu molt ampli; en canvi, des d’una aproximació autobiogràfica i adoptant la perspectiva d’un fill potser aconsegueix despertar en el públic la mateixa compassió que la meva mare va sentir per mi», explica el ballarí. «En aquest sentit, crec que el ballet pot canviar coses; en el meu cas, ha sigut la meva salvació», afegeix Johnsey.
‘Perspectives’ va de la dansa clàssica a la contemporània i inclou el treball de coreògrafs punters, com Ariadna Montfort, exballarina de l’Ensemble Batsheva i ambaixadora del llenguatge de moviment Gaga. «Vam estar parlant molt abans de posar-nos a treballar i va ser un gust perquè és com una nena desbordant d’imaginació», comenta Johnsey. Els 18 ballarins de la companyia participen en aquest espectacle que compta a més amb el cantant Victor Arbelo, que interpretarà en directe ‘Mi Condición’.
Els contratenors de la dansa
Notícies relacionadesEl director artístic del Ballet de Barcelona pren l’exemple de la lírica i constata que allà hi ha el registre del contratenor, una figura que, segons el seu parer, s’hauria de traslladar també a la dansa: «Fins ara aquest tipus d’espectacles de dansa amb rols transvestits s’enfocaven des de l’humor o el ‘drag’, i a mi m’interessa una aproximació seriosa», afirma Johnsey, que ha sigut el primer home en ballar rols femenins en una companyia tradicional com l’English National Ballet, amb la qual va interpretar ‘Paquita’ el 2018.
‘Perspectives’ proposa un viatge des de l’úter de la mare fins a l’afirmació de la pròpia identitat seguint el conte de ‘L’aneguet lleig’. També es podrà veure la segona part d’‘El llac dels cignes’, que Johnsey ha presentat al Teatre Condal ballant el paper d’Odette, en una versió d’Anna Ishii. «Per la meva sensibilitat sempre m’han interessat més els rols femenins, em semblen més profunds i complexos. Però a l’inici de la meva carrera no podia ballar aquests rols ni tampoc els d’home per no ser prou masculí. Fins que em vaig adonar que havia de ser jo, Chase. I aquest és el missatge de la companyia, de llibertat i inclusió».