Crítica de dansa
Lluminosa gala sota les estrelles a Peralada
Aus de diverses espècies, com l’enlluernadora Maria Khoreva i la sensible Ada González, s’apropien de l’escenari en una gran nit

A1-119301668.jpg /
A les cigonyes del parc del Castell de Peralada els va sortir competència divendres a la nit: una jove russa de potes llargues, fortes i flexibles va demostrar que no és necessari tenir ales per poder volar. Maria Khoreva, solista del Ballet Mariinkski, era un dels principals reclams de la gala Ballet Under The Stars, ja que era la guanyadora del I Premi Carmen Mateu Young Artist. El públic va poder comprovar en directe les extraordinàries aptituds físiques que llueix en els múltiples vídeos que penja a les xarxes socials. Fins i tot les cigonyes semblaven aplaudir alegrades aquesta rara avis, un exemple del treball impol·lut de l’exigent –i gairebé esportiva– escola russa que cristal·litza en una ballarina de capseta de música: «Sembla una nina», va comentar algú entre el públic. Khoreva va interpretar tres peces, entre les quals la variació hongaresa de caràcter del ballet Raymonda. Com a ballarina, destaca pel treball de tors, braços i mans, que semblen igual d’etèries que la més suau de les plomes. Quan va rebre el guardó de mans d’Isabel Suqué Mateu, presidenta de la Fundació Castell de Peralada, va agrair als organitzadors «no oblidar aquest bonic art, la dansa, sobretot en els temps difícils de pandèmia que estem vivint».
Més mediterrània i no menys inspirada, la catalana Ada González, solista de l’Òpera Nacional de Bucarest, va ser un doble cigne blanc eteri i amb especial sensibilitat musical al ‘pas de deux’ d’‘El llac dels cignes’ i ‘La mort del cigne’. Més segura i decidida que en la seva actuació del Liceu del 2016, González va demostrar que no perd el temps i que està creixent artísticament com a ballarina en la seva carrera internacional.
La part contemporània
Lucía Lacarra, com una merla menuda i resistent, va oferir un contrapunt a la tendresa i joventut dels seus col·legues, amb una sàvia interpretació rica en expressivitat i amb una projecció –sobretot en la lírica ‘After de rain’– que inundava l’escenari, sense oblidar els seus ‘cambrés’ infinits i els seus ‘développés’ meditats.
Notícies relacionadesDe la part contemporània de la gala, dirigida per Mónica Hamill i Iratxe Ansa, va sobresortir ‘Seda’, amb la mateixa Ansa i Igor Bacovitx que van traslladar al moviment –equilibris improbables i contraforces extremes– la veu punyent de María Berasarte, que va cantar en directe ‘Tú, mi delirio’. Però la peça que va obtenir més èxit va ser ‘Camelia’, creada en memòria de l’ànima del Festival Castell de Peralada, Carmen Mateu, i que va donar una picada al públic amb l’energia aguilenca de Dores André i Jorge García Pérez.
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- A Rússia Així s'ha jubilat un jove amb 23 anys gràcies a una argúcia legal
- Futbol local El futur Hospi de Jordi Alba i Thiago Alcántara: objectiu, arribar a Primera Divisió
- Seguretat viària Augmenten més d'un 46% els morts a les carreteres catalanes en el primer trimestre de l'any
- Entendre més Màximo Pradera: "Vaig tenir càncer perquè cap metge em va fer mai la pregunta clau: ¿Què menges?"
- Nou projecte Barcelona estrena un institut d’investigació sobre arquitectura i urbanisme sostenible
- Repartiment de migrants Catalunya declara que els seus centres de menors migrants ja superen el 100% de la seva capacitat
- ACTUALITAT BLAUGRANA Perillen els 100 milions dels seients VIP del FC Barcelona, claus per fitxar a l’estiu