Efectes de la Covid en la cultura
Cines a mig gas a Espanya el segon estiu pandèmic
Les estrenes de més impacte no van donar els números desitjats en taquilla, però les xifres obtingudes per alguns de més recents són esperançadores. El sector confia en aquest agost i en la ‘rentrée’ de tardor
Les sales de cine a Itàlia, França i la Gran Bretanya toquen fons
‘Viuda negra’, estrenada en sales i a Disney+ Accés Premium amb cost addicional, havia recaptat a tot el món a finals de juliol ‘només’ 269 milions d’euros, xifra inferior a l’obtinguda per altres pel·lícules Marvel en les seves primeres tres setmanes en pantalla, i també menor en comparació amb altres títols de pressupost més reducido: ‘Un lugar tranquilo 2’ va aconseguir recaptar en els seus primers 15 dies d’exhibició als Estats Units 100 milions d’euros.
‘Jungle cruise’, en la mateixa modalitat –estrena en cines i Disney + el passat 30 de juliol– s’ha situat com la segona pel·lícula més vista en el primer cap de setmana d’exhibició a Espanya, però de moment té un 40% menys de guanys que ‘Tiempo’, pel·lícula estrenada el mateix dia, però només en sales cinematogràfiques. El film de M. Night Shyamalan, projectat a 445 pantalles a tot Espanya, va recaptar 1.064.000 euros en el seu primer cap de setmana. La situació és clara: una estrena simultània en cines i ‘streaming’ resta un nombre considerable d’espectadors a les sales.
Les expectatives
Sembla, en tot cas, que la situació reverteix una mica i ‘Tiempo’ és un bon exemple de recuperació amb un model de pel·lícula que no és ni ‘blockbuster’ ni independent, més aviat una gran producció d’autor. Aquest divendres s’estrena ‘El escuadrón suicida’, un altre títol desitjable per a grans audiències. A Espanya, només en cines, perquè aquí encara no funciona el servei de HBO Max. Als Estats Units, la pel·lícula de James Gunn es veurà indistintament en sales i ‘online’ amb càrrec addicional per a subscriptors, i els números no seran tan bons. Títols com ‘Fast&Furious 9’, amb vuit milions de recaptació, no han respost malament, tot i que lluny de les expectatives.
Preguntat per la situació actual, Borja de Benito, responsable de Comunicació de la Federació de cines d’Espanya, assegura a EL PERIÓDICO que «s’estan complint les nostres expectatives i l’assistència als cines s’està incrementant de forma notable respecte als mesos anteriors. Confiem que durant aquest agost segueixi la tendència a l’alça empesa per les grans estrenes que arribaran a la cartellera les pròximes setmanes».
En una línia similar s’expressa Samuel Bolaños, director de Comercialització de Cine Yelmo. «Estem molt agraïts a tots els nostres clients per haver-nos recolzat des del principi, ens han ajudat a recuperar a poc a poc els nivells d’assistència prepandèmia que ens permeten les restriccions». Afegeix que, «tot i que encara ens queda camí per recórrer, esperem tornar aviat a la normalitat. Sens dubte ha sigut un temps complicat per a les sales de cine, però estrenes com ‘Fast&Furious 9’, ‘Viuda negra’, ‘A todo tren’, ‘Operación Camarón’ o ‘Cruella’, entre d’altres, han suposat un gran impuls per al sector». ‘A todo tren’, la comèdia de Santiago Segura estrenada el 8 de juliol, aquest divendres ha arribat al milió d’espectadors.
Cine independent i d’autor
La situació generada per la Covid i el confinament ha tingut una incidència una mica més assumible en el circuit de sales dedicat al cine independent i d’autor. I a l’estiu, els números sempre són més fluixos. Octavio Plaza, director de programació de les sales Renoir, comenta a EL PERIÓDICO que, «a nivell comercial, les estrenes potents ens afecten menys perquè no són tant les nostres. El cine de producció independent més forta arribarà a partir de finals d’agost, ‘Annette’, ‘Titane’, Almodóvar... Ara els estius són més fluixos, una mica més amb la pandèmia, però tenim grans esperances a finals d’agost i el mes de setembre, amb el cine independent i l’espanyol que competirà en els Goya, tot i que films ja estrenats com ‘Tiempo’ també són per al nostre públic».
Els caps de setmana abans de la Covid podíem recaptar 8 milions d’euros. Aquests últims caps de setmana han sigut una mica més de 3 milions
Responsable dels cines Verdi
Per a Eduardo Escudero, en representació dels cines Verdi, «les nostres sales han notat menys la baixada respecte al conjunt general de les xifres de l’Estat. En plena pandèmia, són dels cines que menys han caigut a causa de la seva ubicació per als vianants, un públic fidel... Els ‘blockbuster’ als Verdi han impactat menys a la taquilla des de sempre, així que la seva absència ens ha afectat menys, però hi ha altres cines nostres a Madrid que han patit un impacte més fort». Escudero apunta que «hi ha mesos que hem estat un 50 o 40% per sota de la prepandèmia, quan en general era d’un 15%. Els caps de setmana abans de la Covid podíem recaptar 8 milions d’euros. Aquests últims caps de setmana han sigut una mica més de 3 milions».
Les asimetries autonòmiques
Bona part dels cines a Catalunya –hi ha cadenes, com Balañá, que encara té tancades algunes de les seves sales barcelonines, com el Gran Sarrià Multicines– fa 13 mesos que estan oberts, des del final del confinament. A França, per exemple, només ho estan des de fa tres mesos. L’esforç xoca amb les asimetries autonòmiques «que ens tornen bojos», afirma Escudero. A Tenerife, per exemple, demanen un passaport Covid per entrar al cine. Al País Basc s’ha reduït l’aforament al 35%. A Barcelona, és del 70% i, a Madrid, del 75%.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Informe de l’OCDE Espanya, entre els sis països on els fons de pensions es desinflen
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
-
- compromís El PSC s'obre a eliminar els beneficis fiscals al Hard Rock aquest mes
- ACCIDENT MORTAL L'autocar sinistrat a França circulava amb la ITV caducada