Crítica de música
José Luis Perales, el triomf d’un senyor normal a Cap Roig
L’autor de ‘¿Por qué te vas?’ va recórrer amb bona cal·ligrafia el seu popular cançoner d’intimitats a la mostra de Calella de Palafrugell, dins de la seva gira de comiat dels escenaris
José Luis Perales, aquest senyor normal de Conca que, per buscar la inspiració, surt a passejar al camp («on, de vegades, m’esperen les muses»), representa el triomf de la cançó sobre el carisma i l’excentricitat de l’estrella. Discreta factoria d’èxits amb potes, en altres veus o en la seva, va portar aquest divendres a Cap Roig aquesta gira de comiat que, als 76 anys, ho certifica com a campió de la tonada interiorista transversal, invocant sempre el sentiment pur i entenent potser que el cinisme és una forma de superioritat moral.
Amb la seva secular falta de glamur, però amb el faristol ben assortit (23 cançons), Perales va recórrer les seves gairebé cinc dècades d’obra discogràfica amb detall i bona cal·ligrafia, deixant anar èxits des del principi, com aquest ‘Me llamas’ («‘y sales a la calle, buscando amor’»), que va cobrar altura amb una crescuda presència de piano i saxo a l’estil E Street Band. Banda de set músics, disposada a la sanefa de flauta campestre a ‘Cosas de Doña Asunción’ i a reconstruir la intimitat originària de peces com la primerenca ‘Celos de mi guitarra’ o ‘El amor’, sentiment aquest que, diu la lletra, «‘es una boca con sabor a miel’».
Reivindicar el que és seu
Notícies relacionadesPerales cursi, Perales llagrimós, però coneixedor dels camins que desarmen l’oient, un do que al seu dia va atraure els primers espases de l’escena. Igual com Aznavour o Conte, ell també va ser primer autor i després cantant, i el recital va tenir alguna cosa d’orgullosa exhibició dels seus èxits en boques alienes: Mocedades (que van triomfar amb ‘Le llamaban loca’, amb ‘leísmo’ i tot), Rocío Jurado («la més gran», intèrpret de ‘Qué no daría yo’) o Raphael (‘Frente al espejo’). I Jeanette, que va donar vida a ‘¿Por qué te vas?’. Una veu va trencar allà el vent apuntant a la llotja d’autoritats, on s’havia vist el president del Barça: «¡Laporta, canta-la!», va cridar el periodista Albert Soler, mentre Perales es disposava a acompanyar el dol amb la seva vella melodia: «‘junto a la estación hoy lloraré igual que un niño / por qué te vas’».
Els últims trofeus: ‘Un velero llamado libertad’, citant les seves amigues les gavines, el melodrama de ‘¿Y cómo es él?’ i la declaració d’amor còsmica: «‘Te quiero, como la tierra al sol’». Perales, llibre obert en un Cap Roig subjugat, camí d’aquelles tres nits de tardor anotades a l’Auditori del Fòrum.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- A Terrassa L’escola acusada d’ultracatolicisme acomiada el director
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Investigació científica La Generalitat assumeix l’administració de Cellex i Mir Puig
- Violència de gènere Un home s’entrega a una patrulla de Mossos a l’AP-7 amb el cadàver de la seva dona al maleter
- Adéu a la jubilació als 67 anys: aquest 2025 la Seguretat Social puja l'edat per a aquests treballadors
- Conflicte laboral PortAventura suspèn la venda d’entrades per a aquest dissabte per la vaga de treballadors
- Guia completa Sant Jordi 2025 a Tarragona: parades de llibres i roses a la Rambla Nova, signatures d'autors i propostes
- Fenomen social «ChatGPT és el meu amic i el meu terapeuta»: cada vegada més usuaris troben en la IA un «refugi emocional»