‘Rentrée’ teatral
Els teatres demanen tornar al màxim d’aforament després d’una temporada de resistència
La xifra d’espectadors ha sigut d’1.450.330, un 17,4% per sota de la temporada anterior –la primera de pandèmia– i un 43,5% per sota de la temporada 2018-19
Isabel Vidal, presidenta de l’Associació de Teatres de Catalunya, adverteix que sense sales obertes al cent per cent necessitaran més ajudes econòmiques
barcelona/image.jpg
Després d’una temporada de resistència davant els tancaments perimetrals, restriccions i reduccions d’aforament, les sales i teatres, les productores i les companyies inicien el nou curs amb una cartellera potent en varietat i estrenes. A diferència de fa un any, els teatres arrenquen amb un 70% d’aforament davant el 50% de fa un any coincidint amb la inauguració oficial de la temporada amb la gala ‘Catalunya aixeca el teló!’, que aquesta nit se celebra al Liceu. «L’assistència mitjana als teatres abans de la pandèmia era del 60%. Deixem que sigui el públic i no les restriccions els qui marquin els índexs d’ocupació», ha destacat Isabel Vidal, presidenta d’Adetca en la roda de premsa celebrada a la seu de la SAGE a Catalunya en la presentació de l’actual temporada. «Hem d’enfocar-nos cap a la recuperació», va destacar. Però per a això és necessari assolir el cent per cent d’aforament, altrament seran necessàries noves ajudes econòmiques al sector. A Madrid es contempla el setembre per obrir en aquestes condicions. Espera que Catalunya no es quedi enrere.
Xifres gens normals
Una programació molt variada, amb humor, musicals, drama, dansa i espectacles per a tots els paladars, vol recuperar el pols perdut. La xifra d’espectadors va ser d’1.450.330, un 17,4% per sota de la temporada anterior –la primera de pandèmia– i un 43,5% per sota de la temporada 2018-19, l’última abans de la Covid-19, amb dos milions d’espectadors. Res a veure amb les xifres acumulades d’aquella època amb una assistència als teatres de Barcelona de 2.565.500 espectadors i una recaptació de 64,5 milions d’euros. La recaptació de 38.673.947 milions d’euros tampoc tenia a veure amb els 64,6 milions d’abans que la pandèmia es convertís en protagonista.
En comparació amb la temporada anterior, s’han realitzat 185 espectacles i 3.099 funcions més. També els espectacles de les sales de proximitat han iniciat aquesta recuperació que augura el sector: aquesta temporada han augmentat un 12,3% la recaptació i han conservat pràcticament els mateixos espectadors.
Quant a idioma, el 74% de les produccions en cartellera han sigut catalanes i un 60% dels espectacles, d’autoria catalana. Un 44% dels espectacles han sigut en català i un 28%, en castellà. La resta ha sigut en altres idiomes o sense paraules.
Els números de la temporada anterior no són fantàstics però són els millors del món ja que a la resta de països l’activitat cultural en directe va brillar per la seva absència. L’espectacle amb més espectadors, ‘Nada es imposible’ del Mago Pop, al Teatre Victòria, segons xifres facilitades per Adetca (Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya). El Liceu va ser el teatre líric amb més espectadors i ‘La Bohème’, amb moderna versió d’Àlex Ollé, l’òpera més vista.
Per Isabel Vidal hi ha tres objectius clars aquesta temporada: recuperar aforaments complets, estendre les ajudes de consum Bonus Cultura més enllà de la capital catalana i posar en marxa un pla integral de les arts escèniques, fruit d’un profund debat amb les administracions. Tot això sense oblidar el desenvolupament de l’Estatut de l’Artista, que comença a treballar-se a Madrid, i de fer realitat aquest el 2% en Cultura en els pressupostos del Govern de la Generalitat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim
- Primera denúncia davant la fiscalia a BCN per tortures policials en la Transició