FÒRUM EDITA

La indústria editorial viu un moment dolç que podria donar un rècord de vendes a finals d’any

La xifra podria superar el màxim històric obtingut el 2011

BARCELONA 22/04/2021 Icult. Ambiente de Sant Jordi o previa el día antes que este año empieza antes por el Covid. En la foto

BARCELONA 22/04/2021 Icult. Ambiente de Sant Jordi o previa el día antes que este año empieza antes por el Covid. En la foto / Delegaciones

2
Es llegeix en minuts

El moment dolç que està vivint el sector editorial durant la pandèmia ja té xifres quantitatives. Segons estudis recent i tot i que el mercat del llibre en castellà va caure durant els tres mesos que va durar el confinament per la pandèmia un 3,6%, durant el 2020 ja va recuperar el que s’havia perdut i en aquest primer semestre del 2021 s’ha registrat un augment del 44% respecte al mateix període del 2020. Tot i que la comparació s’hauria de fer respecte al 2019, l’augment continua sent positiu: un 17%. Aquestes dades, que no inclouen els llibres de text, van ser aportades per Íñigo Palao, consultor de la companyia d’investigació de mercats GfK, en la segona jornada de la trobada editorial Fòrum Edita, que es va realitzar a Barcelona dilluns i dimarts d’aquesta setmana.

Palao tem que aquesta recuperació sigui conjuntural i s’expliqui per factors subjacents. Un d’aquests factors és l’augment del consum d’oci a les llars i el fet que el sector editorial ha demostrat una gran agilitat a l’hora de llançar novetats», una agilitat que, segons ell, no han tingut altres formes d’entreteniment com les sèries de televisió.

Notícies relacionades

Un altre comportament positiu que explica aquest creixement segons el consultor és «la pressió editorial amb un marcat canvi de ritme de llançament dels productes al mercat, ja que moltes novetats es van llançar a finals del 2020. Gràcies a aquesta tendència, preveu que el mercat arribarà a finals d’aquest any amb un increment entre el 17 i el 23% per sobre fins i tot del màxim històric registrat el 2011. «No és optimisme, és realisme», assegura Palao. Un realisme conjuntural que el sector ha de convertir en estructural.

Referent a això també va ser bastant encertada la recepta de Rüdiger Wischenbart, un altre consultor editorial que també va intervenir en el fòrum amb una ponència sobre els reptes que suposa per al sector encarar el món després de la pandèmia. Rüdiger Wischenbart ha constatat un augment del llibre electrònic, tot i que els nivells continuïn sent irrellevants respecte al llibre de paper. També un canvi de model de negoci que passa per les subscripcions, el multiformat i el multicanal. També va destacar que serà molt important la digitalització i ser molt més atractius per continuar sent competitius en el temps d’oci. La creació d’aliances i col·laboracions entre autors, editors, llibreries, biblioteques o altres agents culturals també serà crucial. «Només aquells que comprenguin aquest món canviant tindran més oportunitats en el futur».