Avanços de la 27a edició
El Manga Barcelona torna a la presencialitat el 29 d’octubre
La cita amb el còmic i la cultura japonesa tornarà amb visitants durant quatre dies al recinte de Fira Montjuïc després de l’obligada edició ‘online’ del 2019 a causa de la pandèmia
cartel de Carles Dalmau para MangaBCN 2021 /
Edició presencial. La paraula màgica i més desitjada per a qualsevol cita cultural també es farà realitat del 29 d’octubre a l’1 de novembre, els quatre dies en què el Manga Barcelona tornarà a congregar públic físicament als pavellons de Fira Montjuïc. La popular trobada amb el manga i la cultura japonesa celebrarà la seva 27a edició, de nou de manera presencial després d’un 2020 en què la pandèmia va obligar a limitar-lo a una insòlita cita exclusivament virtual, en la qual malgrat tot van atraure 35.000 visitants ‘online’.
Aquest dijous, la seva directora, Meritxell Puig, i Oriol Estrada, responsable de continguts del Manga Barcelona, han avançat alguns detalls de l’esdeveniment, a més del cartell, ple de detalls, obra de Carles Dalmau (Tossa de Mar, 1997), on el jove creador reflecteix una Barcelona postapocalíptica, semisubmergida per les aigües que amenacen la Sagrada Família i la Casa Batlló. Al centre, flotant sobre una taula, una noia amb perruca blava d’‘otaku’ i una entrada per al saló a la mà transmet la il·lusió del manga i el còmic, capaços de salvar el món.
Serà difícil reunir el rècord de 152.000 visitants de l’edició prepandèmica del Manga Barcelona de 2019 però el sol fet d’organitzar una cita presencial, amb unes condicions sanitàries i un escenari pandèmic en constant canvi, ja és un èxit. Serà un saló diferent i controlat al màxim per garantir totes les mesures sanitàries anti-Covid. La mascareta serà obligatòria en tots els espais, fins i tot a l’aire lliure a la plaça de l’Univers; es controlaran els aforaments i els fluxos de visitants a cada recinte i s’obriran diversos accessos; es reforçarà la ventilació d’aire, es podrà comprar menjar ‘in situ’, però també portar-lo de casa, això sí, només es podrà menjar als espais habilitats per fer-ho. Tant Puig com Estrada han apel·lat també al «sentit comú i la responsabilitat dels visitants» per seguir les normes de seguretat.
Venda d’entrades i convidats
Les entrades es posaran a la venda cap a mitjans d’octubre, via ‘online’, i si surt del recinte no s’hi podrà tornar a entrar (com en anys anteriors). Per ara es descarta la venda en taquilles per evitar possibles cues els dies de la trobada. No hi haurà convidats japonesos de manera presencial, però sí per ‘streaming’ (la situació al Japó no convida a viatjar), però sí autors locals. I entre les activitats, xerrades, conferències, trobades amb autors, presentacions de novetats, tallers, exhibicions d’arts marcials, actuacions a l’escenari (amb el públic assegut), concursos de ‘cosplay’ i d’‘idols’, i demostracions de gastronomia japonesa amb una selecció de xefs, amb concurs d’ingesta de ramen inclòs.
Repetiran els premis, la zona de fanzins, l’espai Nintendo i l’auditori de cine, amb clàssics i novetats, a més de la selecció de cine japonès i anime durant una setmana a Filmin.
Any difícil
Notícies relacionades«Ha sigut un any i mig molt complicat, un camí llarg i difícil», ha admès Puig, també directora de Ficomic, que s’ha vist obligada a suspendre també dues edicions presencials del Còmic Barcelona (2020 i 2021), que també dirigeix. Compta amb un equip reduït, de vuit persones, i tres quartes parts segueix en erto. «L’anirem aixecant a mesura que s’acosti la data», confirma a aquest diari Puig, davant la delicada situació econòmica a què els ha conduït la Covid.
«S’estan fent festivals i esdeveniments. No podíem tornar a plantejar-nos una edició només ‘online’ com la de l’any passat –afegeix–. La vida ha de continuar i hem de normalitzar la situació tot i que sigui amb totes les mesures de seguretat possibles». De moment, estudien oferir també una versió ‘online’ d’algunes de les activitats. «Si és viable i podem la farem, però per ara estem centrats en l’edició presencial».