Documental
El volcà que va sepultar l’epicentre de la música pop dels 80
La pel·lícula ‘Bajo el volcán’, de Gracie Otto, reivindica el llegat dels estudis AIR de l’illa caribenya de Montserrat, devastats fa tres dècades per un huracà i una erupció
Elton John, The Police, Dire Straits, els Rolling Stones i molts d’altres van gravar discos supervendes a les instal·lacions regentades pel productor dels Beatles, George Martin
Les hipnòtiques imatges del volcà de Cumbre Vieja, a La Palma, escopint gasos i piroclastos han coincidit en el temps amb l’arribada a les plataformes audiovisuals (en modalitat de lloguer) d’un notable documental que, entre altres coses, relata com un furiós volcà va sepultar fa 25 anys els estudis de gravació dels quals van sortir alguns dels discos que van definir la música pop als anys 80. El succés va tenir lloc a la petita illa caribenya de Montserrat, un territori sota administració britànica situat al sud-est de Puerto Rico que el 1979 va ser elegit per George Martin, el llegendari productor dels Beatles, per construir el segon complex d’estudis de la companyia de gravació AIR (Associated Independent Recording). El somni de Martin va durar una dècada. Els desastres naturals es van encarregar de despertar-lo de la pitjor manera.
Dirigit per la cineasta australiana Gracie Otto, el documental ‘Bajo el volcán’ relata l’auge i la devastació dels estudis AIR Montserrat i ho fa amb la participació d’alguns dels músics que van passar per l’illa en aquells anys –Sting, Mark Knopfler, Tony Iommy (Black Sabbath), Nick Rhodes (Duran Duran)…–, de diversos membres del personal de les instal·lacions i de Giles Martin, fill del productor que va ser conegut com el ‘cinquè beatle’. George Martin, que va morir el 2016 als 90 anys, també apareix en unes gravacions d’arxiu en les quals demostra haver acceptat amb una serenitat gairebé zen el calamitós destí del seu Shangri-La caribeny: «És com tot a la vida. Tu crees alguna cosa del no-res i aquesta cosa sempre torna al no-res de nou».
El que Martin va crear del no-res van ser uns luxosos estudis de gravació modèlicament equipats i situats en un enclavament paradisíac en els quals les grans estrelles del moment podien facturar els seus discos multiplatí allunyats de la bullícia i la pressió de les grans ciutats. Un dels primers clients d’AIR Montserrat va ser el cantautor nord-americà Jimmy Buffett, que va gravar allà el seu novè elapé, titulat ‘Volcano’ amb referència al massís de Soufrière Hills, un volcà llavors dorment la imponent silueta del qual presidia tota l’illa.
Luxe i autocomplaença
Tal com reflecteix el documental, els estudis de Martin es van convertir en una cosa així com el símbol de l’època més daurada (i autocomplaent) que ha viscut la indústria discogràfica, abans que l’arribada dels sistemes de gravació digital empenyés les grans companyies a reconsiderar els pressupostos que dedicava a la producció dels discos. Entre 1979 i 1989, a Montserrat es van facturar alguns dels elapés més cars i més venedors de la dècada: ‘Too low for zero’, d’Elton John; ‘Ghost in the machine’ i ‘Synchronicity’, de The Police; ‘Seven and the ragged tiger’, de Duran Duran; ‘Brothers in arms’, de Dire Straits...
No tots els músics que van passar per allà van saber apreciar en igual mesura els encants de l’illa. ‘Bajo el volcán’ inclou unes declaracions del desaparegut Lou Reed en les quals el novaiorquès recorda la gravació de l’àlbum ‘Growing up in public’, de 1980, com una experiència tirant a poc memorable. «No van ser bons dies per a mi. Palmeres i oceà. Jo necessito sentir el soroll del trànsit»
De McCartney als Stones
Amb la seva remota ubicació i la seva atmosfera relaxada, AIR Montserrat també servia per altres propòsits a més de fer discos. Va ser allà on Paul McCartney va buscar refugi en els agitats mesos que van seguir a l’assassinat de John Lennon, una estada que va aprofitar per donar forma al molt consistent àlbum ‘Tug of war’. Anys després, els Rolling Stones van viatjar a l’illa caribenya amb la intenció d’estroncar ferides personals i recuperar la química creativa entre Mick Jagger i Keith Richards després d’un llarg període de distanciament. El resultat va ser ‘Steel Wheels’, un elapé l’èxit comercial del qual va oferir al grup la possibilitat d’embarcar-se en la gira més monumental de tota la seva història.
En un nou episodi de la llegenda satànica que sempre ha planejat sobre la inversemblant carrera dels Rolling Stones, ‘Steel Wheels’ va ser l’últim disc que es va gravar a AIR. El setembre de 1989, l’huracà ‘Hugo’ va arrasar Montserrat i va destrossar no només els estudis de George Martin sinó el 90% de les edificacions de l’illa. Qualsevol possibilitat de reconstrucció i reobertura va quedar definitivament aniquilada quan el 1995 el volcà Soufrière Hills va despertar del seu llarg son de segles i va convertir la meitat sud de Montserrat en una inhabitable extensió de lava i cendres en la qual encara avui està restringit l’accés.
‘Bajo el volcán’ està disponible de lloguer a les plataformes Amazon Video i Movistar +.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Claverol i "la millor feina del món"
- Patricia Franquesa: "Quan pateixes una sextorsió penses que no s’acabarà mai"
- Junqueras i la polèmica dels cartells aviven el debat a ERC
- Aldama creu que Rubiales el va trair al pujar l’Andorra i no el seu Zamora
- Sánchez aplana els Pressupostos i allunya una remodelació del Govern