Premis de cine

‘El olvido que seremos’ i ‘Patria’ triomfen als premis Platino del «retrobament»

L’actor Diego Luna, premi Platino d’honor, celebra el poder fer una edició presencial d’aquests premis

‘El olvido que seremos’ i ‘Patria’ triomfen als premis Platino del «retrobament»
5
Es llegeix en minuts

La cinta de Fernando Trueba ‘El olvido que seremos’ i la sèrie d’Aitor Gabilondo ‘Patria’, amb cinc i quatre guardons respectivament, han sigut els triomfadors dels premis Platino del «retrobament», després de l’última edició virtual, que es van celebrar aquest diumenge 3 d’octubre a Ifema – Palau Municipal de Madrid.

«Després de l’últim any i mig fa molt goig tornar a trobar-nos, tornar a mirar-nos a la cara, i quin millor pretext per celebrar el cine i la televisió que tant ens han ajudat a mantenir el seny», va assenyalar en el discurs inicial una de les presentadores de la gala, Juana Acosta.

La tornada dels premis Platino a la ‘normalitat’ presencial va comptar amb el suport de diverses personalitats polítiques, des de la vicepresidenta primera del Govern i ministra d’Afers Econòmics i Transformació Digital, Nadia Calviño (no es va estrenar als Platino el ministre de Cultura i Esport, Miquel Iceta), fins a la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso; l’alcalde madrileny, José Luis Martínez-Almeida; la vicealcaldessa, Begoña Villacís; la delegada de Cultura, Turisme i Esport, Andrea Levy, i la regidora delegada de Turisme, Almudena Maíllo.

«És un honor aquest dia. Madrid és la casa de tots els accents i l’epicentre de les 23 hispanitats», va destacar Díaz Ayuso en l’esdeveniment de l’entrega dels guardons, on va recordar les dues setmanes culturals que ha organitzat l’Executiu madrileny, precisament, per celebrar el Dia de la Hispanitat.

Després de dos anys de celebració a Riviera Maya i una edició telemàtica marcada per la pandèmia, la VIII edició dels premis va tornar a Madrid de forma presencial. «Estem molt compromesos amb el nostre llegat i el que volem és potenciar la indústria audiovisual en espanyol a Madrid i que vinguin cada vegada més estudiants, més productors, més art i més cultura», va indicar la presidenta regional.

D’altra banda, l’alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, va assegurar que aquests premis són «una aposta per estrènyer llaços» amb Iberoamèrica, a més d’una gran oportunitat, «perquè aspirem que la imatge de Madrid al món sigui la d’un gran plató audiovisual». Es tracta, segons Almeida, d’una ocasió «perquè tota la indústria sàpiga que aquí a Madrid tindrà les millors condicions per als rodatges».

Al juny, els premis Platino del Cine Iberoamericà van reconèixer a l’Ajuntament de Madrid i la Comunitat el seu recolzament i impuls a la producció audiovisual i la cultura iberoamericana.

Diego Luna, premi Platino d’honor

L’actor Diego Luna, premi Platino d’honor, també va celebrar poder fer una edició presencial d’aquests premis. «Hem pensat poc que estem aquí, que vostès no estan en una pantalla, que jo no estic a la meva cuina. Gràcies, Madrid, per fer això possible», va indicar l’actor.

En un discurs que també va estar marcat per l’ús del llenguatge inclusiu (fins en cinc ocasions va utilitzar la paraula ‘todes’ per dirigir-se al públic), Luna, a més, va apel·lar a «una responsabilitat imminent per no tornar al mateix» d’abans de la pandèmia. «Després de mesos d’incertesa, de confrontar-nos contra la nostra pròpia vulnerabilitat, avui podem reprendre l’espai públic: ho recordaré per sempre», va assenyalar emocionat l’actor.

El olvido que seremos’ va acaparar els premis a la part final de la gala, amb reconeixements a les categories de millor pel·lícula, millor direcció (Fernando Trueba) i millor interpretació masculina (Javier Cámara). També va obtenir el de millor guió (David Trueba) i millor direcció d’art (Diego López).

David Trueba va protagonitzar un dels moments emotius al recollir el premi, al dedicar-lo a dues dones, la seva mare Palmira Trueba i a Cecilia Faciolince, dona d’Héctor Abad (protagonista de la història de la pel·lícula). «Són dues persones exemple que, tot i que la violència i la guerra matin les persones que més estimis, es van obstinar la resta de la seva vida a mirar de repartir amor, a viure sense rancor i pensar que l’única cosa que podem fer en aquest món és ser una bona persona», va defensar.

Mentrestant, ‘Patria’ va aconseguir el premi a la millor minisèrie o telesèrie cinematogràfica, millor interpretació femenina (Elena Irureta), millor creador (Aitor Gabilondo) i illor interpretació femenina de repartiment (Loreto Mauleón).

El creador de ‘Patria’, Aitor Gabilondo, va remarcar al recollir el seu últim premi de la nit que «ja era l’hora de poder parlar d’aquests temes que tant dolor provoquen». «Tots hem viscut aquesta història de ficció i tots teníem un nus a l’estómac a l’hora de fer aquesta història. Crec que les ferides encara estan obertes i espero que aquesta sèrie a ajudi la convivència a la meva terra i a tot el món», va afegir.

Música i emergència climàtica

La gala, que va estar amenitzada amb diverses actuacions musicals, des d’Ara Malikian a Sara Baras, passant per Carlos Baute o Becky G, va durar prop de tres hores i els premiats van optar per discursos en ocasions allunyats de reivindicacions de qualsevol tipus.

Excepció feta de la directora d’’El agente topo’, Maite Alberdi, que va defensar que «abans de la Covid ja existia la pandèmia de la soledat», i va reclamar «una vellesa digna i no relegada a l’oblit tant familiar com institucional».

També hi va haver un apartat per alertar sobre la crisi climàtica, en què l’actor Álex García va reclamar als governs que «continuïn recolzant» els ciutadans de La Palma «d’aquí un temps, quan deixin d’obrir portades de telenotícies». «La crisi climàtica no és una ficció, tampoc la crisi humanitària que estem vivint», va afegir.

‘La llorona’, de Jayro Bustamante, una de les favorites, a l’haver rebut nombroses nominacions, va acabar amb tres guardons ‘tècnics’: fotografia, so i muntatge.

Una professió ‘capritxosa’

‘El agente topo’ (millor documental i cine i educació en valors), ‘La boda de Rosa’ (millor interpretació femenina de repartiment, Nathalie Poza, i millor interpretació femenina, Candela Peña) i ‘El robo del siglo’ (millor interpretació masculina de repartiment, Christian Tappan, i millor interpretació masculina, Andrés Parra) es van sumar a la llista de guanyadors, amb dos reconeixements cada una.

L’actriu Candela Peña va reivindicar l’escenari l’audiovisual espanyol –«estic molt orgullosa de la nostra cinematografia», va assenyalar–, mentre va fer broma sobre la seva situació laboral. «Aquesta professió és molt capritxosa i hi ha moments que semblen bons i que no ho són i al revés. L’hi dedico al meu agent: que em busquis feina, que no tinc ni un euro», va comentar entre rialles.

Notícies relacionades

‘El príncipe’ (Alfredo Castro, a la millor interpretació masculina de repartiment), ‘Las niñas’ (millor ‘opera prima’), ’La gallina turuleca’ (millor pel·lícula d’animació) i ‘Aquelarre’ (millor música original), amb un premi cada una, van completar el palmarès d’aquesta edició.

Els premis Platino, els guardons més importants del cine i sèries iberoamericanes, estan promoguts per l’EGEDA (Societat de Serveis per als Productors Audiovisuals) i la FIPCA (Federació Iberoamericana de Productors Cinematogràfics i Audiovisuals), i compten amb el recolzament de les acadèmies i instituts de cine iberoamericans.