Un toc de swing
Maria del Mar Bonet amb presència de ‘big band’
La cantant mallorquina obre el Festival de Jazz de Barcelona presentant la seva aliança musical amb la Big Band Begues
En un repertori que combinarà les seves adaptacions d’estàndards americans, clàssics del seu repertori i homenatges a Guillem d’Efak i Bonet de San Pedro
La veu de Maria del Mar Bonet es va creuar per primera vegada amb les modes afroamericans en aquell ‘Jim’ que el 1979 va compartir amb Pi de la Serra en homenatge a Billie Holiday. Seguint aquest camí, jalonat més endavant als dos àlbums amb Manel Camp, arriba la cantant mallorquina a una aliança inèdita al seu historial, amb una senyora ‘big band’, la Big Band Begues, sabent que el seu ocupa un espai propi que escapa les categories. «No m’atreviria a parlar de jazz», reflexiona, «perquè sempre he intentat agafar les cançons i fer-les meves, respectant-les».
Etiquetes al marge, el recital ‘Blues en sol’, amb el «bosc de metalls i colors» i l’«aire daurat» aportat per la ‘big band’, inaugurarà aquest dimecres el Voll-Damm Festival de Jazz de Barcelona, mostra que acull Maria del Mar Bonet per primera vegada. El Palau és una plaça familiar en la seva trajectòria («mai m’hi he sentit estranya, des que hi vaig debutar als 18 anys, sola amb la guitarra»), i hi torna en un concert que, amb la seva presència instrumental (una vintena de músics) i els seus esclats de swing, resulta «molt divertit», adverteix. «Ara necessitem aquesta alegria». Comptarà amb una convidada, la saxofonista xilena Melissa Aldana, jove talent que dijous oferirà el seu propi concert, dins del festival, al Conservatori del Liceu.
L’altre Bonet
La seva aliança amb la Big Band Begues es va destapar el febrer del 2020 en aquesta localitat del Baix Llobregat, després va venir la pandèmia i ara ressorgeix, més desenvolupada. Segueix allà la mirada preeminent a Guillem d’Efak, des de la cançó que dona títol al concert i una altra més, el bolero ‘Tant com te cerc’, així com aquests estàndards tan interioritzats per la cantant (‘Abraça’m’, ‘Lover man’), i se suma al repertori un homenatge al cançoner del paisà Bonet de San Pedro (1917-2002), que creu molt apropiat per a aquests temps. «En els mesos més durs de la pandèmia, quan volia estar contenta, em posava els seus discos», explica la cantant, que recorda com se l’ha confós moltes vegades amb una filla o cosina seva. «Tot i que és cert que els Bonet venim de la zona de Santanyí, a Mallorca».
Notícies relacionadesD’aquest músic, en destaca la seva etapa «anterior als seus èxits turístics», en particular la formació Los 7 de Palma, fundada el 1942 i que comptava amb la veu de Josita Tenor. Resulta que el director del concert i arranjador de les cançons, Toni Cuenca, va tocar amb Bonet de San Pedro en la seva última època, i el destaca com a «jazzista amb un domini molt alt de la guitarra». Fent seu aquest repertori «meravellós, que connecta amb el jazz», Maria del Mar Bonet es disposa així a celebrar la vida musical postpandèmica, dialogant amb «les muses i la naturalesa florida» de l’escenari modernista del Palau.