Cita amb el còmic i la cultura japonesos
El Manga Barcelona planta cara a la Covid amb una edició presencial
El saló obrirà les portes aquest divendres amb les entrades esgotades, ajustos d’aforament i l’absència física d’autors japonesos, que es connectaran en streaming
El festival presenta una variada programació amb molts imperdibles
El 2019, 152.000 visitants trepitjaven el Manga Barcelona en una 25a edició de rècord. Llavors res feia pensar que passarien dos anys abans que els ‘otakus’ i qualsevol amant del còmic i la cultura japonesos poguessin tornar a disfrutar d’un saló presencial. La Covid va obligar a celebrar el del 2020 exclusivament ‘online’. Però aquest divendres, 29 d’octubre, i fins al dilluns 1 de novembre, els fans del manga tornaran als pavellons de la Fira de Montjuïc amb ànsies renovades tot i que sigui incorporant l’obligatòria mascareta a les populars vestimentes de ‘cosplay’. Prova de les ganes de saló presencial són les entrades per als quatre dies, que es van esgotar dilluns passat en només unes hores. Tot i que encara hi ha esperança per als que s’hagin quedat sense.
En la presentació de la programació d’aquesta 27a edició, Meritxell Puig, directora del Manga Barcelona, ha anunciat aquest dilluns, al costat d’Oriol Estrada, responsable de continguts, que aquest dimarts o dimecres (ho anunciaran a les xarxes socials) sortirà a la venda un romanent d’entrades que seran el resultat d’haver acabat de solucionar les incidències que es van produir durant el procés de compra (hi va haver moments que s’estaven venent 1.500 entrades per minut i més de 15.000 usuaris intentaven comprar-les alhora). I per qui, tot i així, es quedi sense, podrà esperar als dies del festival: com l’entrada és d’un sol accés (si se surt no es podrà tornar a entrar), si algú surt, generarà una vacant en l’aforament i per tant una nova possibilitat d’adquirir el tiquet, sempre en venda ‘online’ des de la web (no hi haurà taquilles físiques).
Punt de vacunació
Els que per fi hagin pogut entrar podran circular pels 70.000 metres quadrats dels pavellons 1,2, 2.1 i 5 del recinte de la Fira de Montjuïc a més de la plaça de l’Univers. Hi haurà un pavelló menys, el 4, que des de fa mesos està funcionant com a punt massiu de vacunació contra la Covid; de fet, dins el mateix saló hi haurà un punt de vacunació que convidarà a immunitzar-se tothom que encara no ho hagi fet.
«Se seguirà la ‘normativa Covid’. No deixem d’estar en pandèmia i aquest és un esdeveniment que reuneix molta gent, i molts són joves que encara no estan vacunats –avisa Puig–. La mascareta serà obligatòria, excepte per menjar [es podrà portar menjar de casa i hi haurà també espais de bar i ‘foodtrucks’]. Es vetllarà per mantenir la distància de seguretat amb circuits de gent: s’entrarà a un pavelló per un lloc i se sortirà per un altre per evitar encreuaments i es controlaran les possibles concentracions monitoritzant els fluxos de públic fins i tot amb infrarojos. Hi haurà diversos punts de rentat de mans amb gel... Però sobretot esperem que es mantingui el sentit comú perquè no podem oblidar que seguim estant en pandèmia».
Els visitants del 2019
Sense voler avançar xifres ni quanta gent poden congregar, Puig augura que «és possible que s’arribi als números del 2019, fins i tot amb un pavelló menys». Tot i que l’aforament actual permès és del 100%, l’organització treballa amb un tant per cent una mica menor «per no tenir problemes i pensant que hi hagi el màxim de gent possible però amb totes les condicions de seguretat».
A causa de la pandèmia, aquest any arribaran a un 80% d’expositors, un descens respecte a fa dos anys, que es deu al fet que els que habitualment venen del Japó no hi seran, com és l’espai Nintendo, ja que les indicacions des del Govern nipó són de no anar a esdeveniments presencials. «Allà estan en una onada més enrere que nosaltres i hi ha molta menys gent vacunada que aquí», apunta la directora del Manga Barcelona. L’obligatorietat de fer quarantena quan tornen al seu país ha influït també en les absències físiques dels autors japonesos, que aquest any només es podran disfrutar en trobades i connexions ‘online’. És el cas de les ‘mangakas’ Hirako Waka, autora de ‘My broken Mariko’, i Kohinata Marco (‘Hei no naka no Biyoshitsu’). De forma presencial no faltaran autors espanyols, com Kenny Ruiz, amb 20 anys de carrera a l’esquena i triomfant en el mercat japonès.
La programació
Notícies relacionadesActuacions, concerts de música tradicional, tallers d’arts marcials, dibuix, cal·ligrafia i escriptura japonesa, concursos de ‘cosplay’ i karaoke i l’Otaquiz, l’espai gastronòmic amb receptes i xefs, xerrades i presentacions de novetats i el rescat de l’exposició que es va poder veure pel 25è aniversari, ara actualitzada amb l’‘any Covid’. Tot formarà part d’una programació amb uns imperdibles que es poden consultar aquí i en què també guanya presència el cine, en col·laboració amb Cine Àsia i Filmin, amb sessions de pel·lícules i animes a l’auditori del saló, com ara el clàssic ‘El viatge de Chihiro’, que fa 20 anys. Un festival que també es traslladarà al centre de la ciutat per alguns actes, a la Casa Seat, al passeig de Gràcia.
Malgrat la mascareta, el gel i la distància de seguretat el gran èxit, i el repte, serà sens dubte la recuperació de la presencialitat en un gran festival massiu, entreveient una futura tornada a la normalitat prepandèmica. I, com augura la imatge del cartell d’aquesta edició, obra de Carles Dalmau, en una reconeixible Barcelona postapocalíptica i semisubmergida dins l’aigua, el manga torna amb la capacitat de salvar el món i transmetre il·lusió.
- Actuació a BCN "Jo vaig molt a totes amb el més enllà"
- Exposició París era una festa que cap pintor català es volia perdre
- La guerra, un espectacle multiusos
- MÚSICA Nathy Peluso, Maria Arnal Skrillex i Arca actuaran al Sónar 2025
- ESTRENES DE CINE DE LA SETMANA Olivier Assayas: "La pandèmia va acabar sent el símbol d’un fracàs col·lectiu"