Investigació
Les incògnites sobre l’accident fatal en el rodatge d’Alec Baldwin
Aquest dimecres les oficines locals del xèrif i la fiscalia del comtat de Santa Fe han convocat una roda de premsa (a les 18.00 hores a Espanya) per explicar la investigació sobre el fatal accident amb una arma que es va produir dijous passat en el rodatge de ‘Rust’ a Nou Mèxic. Aquell dia, en l’assaig d’una escena a l’interior d’una església del ranxo Bonanza Creek, on es filmava el western de baix pressupost, se li va donar a Alec Baldwin una arma que se li va dir que estava descarregada però que es va disparar, fet que va provocar la mort a la directora de fotografia Halyna Hutchins i va ferir el director, Joel Souza.
La investigació, com han recordat les autoritats en la convocatòria de la roda de premsa, «continua activa i oberta». Tot, incloent-hi la possibilitat que es presentin càrrecs penals, «està sobre la taula», segons va avançar dimarts en una entrevista amb ‘The New York Times’ la fiscal del districte de Santa Fe, Mary Carmack-Altwies, tot i que també va afirmar que «per arribar al punt de presentar càrrecs faran falta setmanes, per no dir mesos, d’investigació».
El portaveu de l’oficina del xèrif del comtat, Juan Ríos, també va explicar en declaracions a ‘The New York Post’ que els detectius estan seguint un procés lent i metòdic que «s’espera que duri un temps» a causa del nombre de testimonis que cal interrogar. «Necessitem ser diligents per assegurar la integritat de la investigació, perquè si al final es presenten càrrecs aguantin en un tribunal», va dir.
Mentre la investigació prossegueix i fins que es donin més detalls en la roda de premsa, aquestes són algunes claus de la tragèdia que esperen resposta.
No s’ha dit encara. Segons una informació publicada fa uns dies pel ‘Los Angeles Times’ citant fonts de l’equip del rodatge, podria haver-se tractat d’un sol tret que va travessar Hutchins per l’estómac i després va ferir Souza a l’espatlla.
El director, segons es recull en un afidàvit policial, va dir al donar la seva versió dels fets que va sentir «el que va sonar com un fuet i després un fort pum».
Tampoc s’ha dit encara. Al lloc de rodatge la policia ha recuperat «una enorme quantitat de bales», en paraules de la fiscal Carmack-Altwies al ‘Times’, i encara necessiten «descobrir de quin tipus eren».
Un inventari de material que la policia es va emportar en un registre del set assegura que han trobat almenys nou casquets i munició, tant empaquetada en caixes com solta en safates i localitzada en una ronyonera. El que el document judicial no especifica és si es tracta de bales reals, de fogueig o dels anomenats ‘dummies’, que s’utilitzen per a entrenaments, però el xèrif en podria donar els detalls aquest dimecres.
Tot i que tant en documents judicials com en articles de premsa sovint s’ha definit com una «arma d’attrezzo» el revòlver que se li va donar a Baldwin, una de les tres armes que les autoritats s’han emportat del ranxo, la fiscal ha rebutjat que s’utilitzi aquesta terminologia perquè pot confondre. «Era una arma legítima –li ha dit al ‘Times’–, un revòlver antic, apropiat per a l’època» que transcorre l’acció de la pel·lícula, situada a Kansas a finals del segle XIX.
En rodatges als Estats Units és comú l’ús d’armes reals, una cosa que ara s’està qüestionant amb intensitat, i més quan la majoria dels efectes es poden crear en postproducció. Nombroses veus s’estan alçant exigint que se’n prohibeixi l’ús i són ja més de 60.000 persones les que han firmat una petició a Change.org. A Califòrnia un senador ha anunciat que presentarà una iniciativa legislativa per vetar en els rodatges de cine i televisió a l’estat munició real i armes capaces de disparar-la.
És per ara una altra pregunta sense resposta. Diverses informacions amb fonts anònimes del rodatge han assegurat que treballadors de la pel·lícula van utilitzar les armes per fer pràctiques de tret lúdiques en descansos de la filmació. La fiscal ha dit al ‘Times’ que són informacions «no confirmades».
Ríos, per la seva banda, ha suggerit en les seves declaracions al ‘Post’ que qui tingui informació ha d’acudir a la policia i no als mitjans. «Han de portar-nos-la a nosaltres perquè puguem investigar-la i comprovar-la. Si tenen informació vàlida la volem, però l’única manera de comprovar-la és si ens ho diuen», ha declarat.
És una altra pregunta clau en la tragèdia. Les tres armes que s’ha emportat la policia havien sigut preparades, segons la documentació oficial, per Hannah Gutierrez-Reed, l’armera de la pel·lícula, una noia de 24 anys per a qui ‘Rust’ era el seu segon llargmetratge. Tot i que habitualment els armers en els rodatges són els encarregats del maneig i l’entrega de les armes als actors després de comprovar-les, ella les va deixar en un carro fora de l’església i va ser l’assistent de direcció, Dave Halls, que li va entregar la seva a Baldwin i li va dir «‘cold gun’», l’expressió que es fa servir per indicar una arma descarregada i que deia a l’actor que era segur utilitzar-la.
L’actor, que és també productor a la pel·lícula, estava assajant una escena a l’interior de l’església. Hutchins i Souza, al costat de l’operador de càmera, estaven recol·locant la càmera després que en un altre punt haguessin vist una ombra. Així que preparaven el pla, segons ha declarat el director, Baldwin estava ensenyant-los com desenfundaria el revòlver apuntant a la càmera. Llavors es va produir el tret.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.