Parlen els experts

¿Es podria produir un tret mortal com el d’Alec Baldwin a Espanya?

El productor executiu de ‘Servir y proteger’ i el responsable d’una armeria que treballa en sèries i pel·lícules expliquen el protocol i les mesures de seguretat

¿Es podria produir un tret mortal com el d’Alec Baldwin a Espanya?
4
Es llegeix en minuts
Marisa de Dios
Marisa de Dios

Periodista

Especialista en sèries i programes de televisió

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Arran del fatal accident al rodatge a Nou Mèxic de la pel·lícula ‘Rust’, quan se li va donar a Alec Baldwin una arma suposadament descarregada però que es va disparar, cosa que va provocar la mort de la directora de fotografia, Halyna Hutchins, i ferides al director, s’ha generat un debat sobre els protocols de seguretat durant la gravació de sèries i llargmetratges. ¿Com és possible que cada cert temps als EUA es produeixin casos similars, com la també famosa mort de Brandon Lee? ¿I podria passar una cosa semblant a Espanya?

Experts com Alfonso Ruiz de Castro asseguren que no, bàsicament perquè la llei no permet portar armament i munició reals a un rodatge. «Aquí està prohibit que qualsevol arma que s’utilitzi pugui tenir la capacitat de propulsar un projectil», afirma el responsable de l’empresa d’efectes especials Soldiers Atrezzo, que ha facilitat aquest tipus de material en produccions com ‘La casa de papel’, ‘La unidad’, ‘Sky rojo’, ‘Los hombres de Paco’ i ‘Mientras dure la guerra’.

Distància de seguretat

A tot estirar, assenyala que l’accident es pot produir per una fogonada a curta distància. «El canó està obturat, el casquet no té projectil però sí un pistó que quan es pica incendia la pólvora i això produeix una fogonada». Però per evitar qualsevol tipus de lesió es fan proves prèvies. «Normalment agafes un foli i hi vas disparant a diferents distàncies per veure el que produeix al full. Una fogonada a un pam de distància de la carn crema, perquè el que surt propulsat és la pólvora incandescent», adverteix. Per això té tanta importància la distància de seguretat, «que se segueix al peu de la lletra». «Quan un actor ha de disparar a un altre el mestre armer ha d’assenyalar aquesta mesura i, sobretot, cap a on es dispara. La distància depèn de la càrrega que es posa» a l’arma, comenta.

Emilio A. Pina, productor executiu de sèries com ‘Servir y proteger’ i ‘Desaparecidos’, coincideix amb De Castro que una cosa com la que va passar a la pel·lícula de Baldwin no es podria produir aquí, on la normativa d’ús d’armes en filmacions es recull al Reglament d’Armes, aprovat el 1993, en especial a l’article 153, modificat el novembre del 2020. «A Espanya rodem amb armes inutilitzades [que van ser reals però que ara tenen el canó obstruït] o armes detonadores [de fogueig], mai utilitzem armes o munició real, tret de per figurar... I això, des de fa un any amb la nova normativa, tampoc, ja que les armes reals ara mateix no es poden utilitzar ni per a aquesta finalitat», indica. A ‘Servir y proteger’, per exemple, utilitzen maquetes [armes simulades o també denominades ‘d’attrezzo’] i només recorren a les detonadores en escenes molt concretes, on sempre hi ha d’haver el mestre armer. La tecnologia digital és la que s’encarrega després de donar la veracitat necessària a la seqüència.

Permís de la Delegació del Govern

Amb la munició també hi ha moltes restriccions. «A Espanya i a gran part del món és impossible que hi hagi munició real en un rodatge. Que jo sàpiga, només hi ha tres països que ho permetin: els EUA, França i el Regne Unit», explica Pina. «El protocol per portar una arma a un rodatge a Espanya és molt llarg», assegura De Castro. «Hem d’enviar una sèrie de documentació, com l’autorització de l’armeria i de les armes, i indicar el mestre armer que hi acudirà i en quines dates», enumera. La productora s’encarrega després de traslladar tota aquesta informació a la Guàrdia Civil, tot i que qui en dona el permís definitiu és la Delegació del Govern.

Notícies relacionades

El dia del rodatge les armes estan sota la responsabilitat del mestre armer, «que només l’hi dona a l’actor quan grava l’escena, i sempre ho fa recordant-li les instruccions». «No es queden armes al ‘set’ abans o després del moment d’utilitzar-les i, per descomptat, estan sempre supervisades per aquest professional. Els actors i els membres de l’equip mai les poden manipular en els descansos o en altres moments», remarca Pina, al·ludint a les hipòtesis que s’estudien en el cas del rodatge de Baldwin.

De Castro apunta a un «cúmul de despropòsits» en aquest accident i recorda que, a Espanya, fins i tot «has d’anar a un polígon que disposi de mesures de seguretat per disparar amb una arma, tot i que tinguis llicència», així que això de fer pràctiques de tir a qualsevol bosc podria sortir molt car. «La norma bàsica quan treballes amb armes és que has de comprovar-ne l’estat i revisar la munició. ¿Com va poder aparèixer munició real allà?», es pregunta, incidint en un dels interrogants que la policia dels EUA investiga des de divendres.