Crítica
Crítica de ‘Winterreise’: Schubert en fosca dansa
El Ballet Preljocaj sedueix el públic del Liceu amb una ombrívola i elegant versió interpretada per 12 magnífics ballarins
Amb llargs aplaudiments va acomiadar el públic del Liceu l’última creació d’Angelin Preljocaj inspirada en el famós cicle de lieder ‘Winterreise’ o ‘Viatge d’hivern’. La foscor i la llum dominaven un escenari que es va anar transformant a mesura que avançava aquest viatge seguint aquesta obra mestra que Franz Schubert va compondre a partir de romàntics poemes de Wilhelm Müller. La perfecta simbiosi de música i poesia, amb el baríton Thomas Tatzl sorgint de l’escenari i reunint-se a la fossa de l’orquestra amb el pianista James Vaughan, es va completar amb una elegant i exigent coreografia d’Angelin Preljocaj, artista francès fill d’emigrants albanesos.
Notícies relacionadesDotze ballarins del Ballet Preljocaj van brillar tant en els compassats números de conjunt, com en els duos, trios i quartets. L’opció del negre en lloc del blanc per a la neu, tenyint l’escenari des del terra i el vestuari dels intèrprets al principi encaixava amb el to ombrívol de la música. El món de cendres que recobria l’escenari feia pensar al coincidir l’estrena de l’obra a Barcelona amb la cimera del clima a Glasgow. Preljocaj, experimentat ballarí de formació clàssica que va connectar amb l’expressionisme alemany i amb l’estil de Cunningham, uneix passat i present, dansa clàssica i contemporània en una versió de ‘Winterreise’ allunyada del dramatisme que amara l’obra. Tot i que la mort plana a tota la peça, opta per penetrar en la complexitat de les relacions amb tocs d’humor, moviments sensuals, depurats i bonics. ¿Emoció? Els ballarins dibuixaven imatges suggeridores i magnífiques però sense pòsit, al contrari d’una música que penetra en el més profund del cor d’un amant no correspost.
Preljocaj –dissenyador també del vestuari– va oferir un contrapunt modern al sentiment i l’emoció que destil·la la música meravellosament interpretada per Tatzl i Vaughan. El coreògraf s’hi va inspirar per pintar la seva pròpia tela, una visó entre el passat i el present de gran plasticitat amb una sòbria i canviant escenografia i una brillant utilització de la llum. L’obra va aconseguir moments màgics com aquesta visió de dones convertides en estàtues que anaven canviant de postura, el joc d’equilibris d’un trio entrellaçat, un nombre d’homes amb llargues i vaporoses faldilles i un altre en el qual elles se’ls treien de sobre amb un simple moviment de ventall. Autèntica exhibició de dansa i música.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Obligatori per llei La multa que et pot caure per no estar empadronat on vius
- Energies renovables El pàrquing de l’Alcampo de Sant Boi es transformarà en la instal·lació fotovoltaica més potent de l’àrea de Barcelona
- Conflicte a Girona Una família denuncia que un home s’ha quedat d’ocupa en una casa que li van deixar a Llagostera
- salut mental Els diagnòstics de TDAH entre els adults creixen en els últims anys
- Mamarazzis El City, la prioritat de Pep Guardiola després de la seva separació
- Ben-Gvir dimiteix en protesta contra l’alto el foc
- La treva a Gaza començarà avui amb l’alliberament de tres ostatges israelians
- Thomas Drake : "Utilitzar els satèl·lits de Musk a l’espai és cedir sobirania a la Terra"
- Macroprotesta a Washington en vigílies de la tornada de Trump
- Nova era en la Casa Blanca