Tornen les restriccions

Els teatres perjudicats en plena temporada alta

  • La instauració del passaport covid era l’opció contemplada pels gestors culturals. No esperaven haver de disminuir al 70% les butaques en plena campanya nadalenca, l’època de més recaptació de tot l’any

  • «Aquests 15 dies són els de més recaptació. Esperem que el Departament de Cultura i altres administracions ens ajudin», ha assenyalat Isabel Vidal, presidenta d’Adetca. «Estem preocupats. És un cop molt fort», assenyala Marina Marcos, portaveu de les sales de proximitat

Els teatres perjudicats en plena temporada alta
2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

La demostració que la cultura és segura no ha impedit que el govern català hagi decidit reduir de nou els aforaments al 70%. Les noves restriccions per frenar la sisena onada de la covid-19 entraran en vigor aquest divendres. Al sector li ha sorprès que no s’optés primer per implantar el passaport covid als teatres i auditoris. Al cap i a la fi, són llocs on la gent va sempre amb la mascareta posada tota l’estona, hi ha gel hidroalcohòlic, entrades i sortides regulades i llocs assignats. Isabel Vidal, presidenta d’Adetca (Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya) reclama la col·laboració de les administracions per parar aquest nou cop. «Aquests 15 dies són els de més recaptació. Esperem que el Departament de Cultura i altres administracions ens ajudin», ha assenyalat. «No ens esperàvem aquesta reducció d’aforament perquè als teatres s’estan complint els protocols de seguretat. Crèiem que abans tindríem passaport covid. Però entenem que la situació és complicadíssima i l’haurem de passar entre tots».

«Estem preocupats. És un cop molt fort. Esperem que la situació canviï el més ràpid possible i que el públic no deixi d’acudir al teatre, com fins ara, perquè no és un espai de risc», diu Marina Marcos, portaveu de les sales de proximitat.

Aquests teatres de petites dimensions disposen de poques entrades disponibles i generar beneficis és més complicat per a ells. Els números no surten. «Emocionalment, això és molt dur i ens enxampa cansats. Això és esgotador», confessa Marcos. Després d’una dura lluita els teatres només feia poc més de dos mesos i mig que estaven oberts al cent per cent de la seva capacitat. Va ser el passat 15 d’octubre quan l’aforament va recuperar la normalitat.

Notícies relacionades

¿Com decidir qui ve i qui no? Aquest és el dilema que es plantegen tots els teatres i d’auditoris. Al Liceu, el Palau i l’Auditori, hauran de posar-se en contacte amb els compradors i oferir alternatives, si és que n’hi ha. La reducció d’aforament que entra en vigor a final de setmana afectarà de ple l’espectacle nadalenc d’‘El Trencanous’ amb música de Txaicovski interpretat pel Ballet del Théâtre du Capitol de Tolosa previst del 28 d’aquest mes al 4 de gener. L’Auditori no tenia gaire programació en aquestes dates i el seu concert de Cap d’Any amb la Banda Municipal es retirarà de la venda abans d’assolir el 70%. Al Palau el més complicat serà retallar butaques en el tradicional Concert de Sant Esteve.

Rècord de suspensions

Als teatres els toca tota la feina de recol·locar el públic o tornar l’import de l’entrada. Alguns ja l’han tingut a marxes forçades recentment al detectar-se casos de covid o contactes estrets en els equips de les companyies artístiques. Aquest cap de setmana s’ha arribat al màxim d’afectació en aquest sentit. El Lliure va haver de suspendre les últimes funcions de ‘Casa’, el TNC les d’‘El nedador del mar secret’ i la Beckett, ‘Eufòria’ i ‘El corredor de karts’. Hi cal sumar les funcions suspeses al Maldà d’‘Les dones sàvies’ i al Poliorama, de ‘T’estimo si he begut’. Les obres a la Beckett, el Maldà i el Poliorama tornaran a partir del dia 28, una vegada superada la quarantena.