Benidorm Fest

El cas Luna Ki: Eurovisió no prohibeix expressament l’ús de l’‘autotune’

La retirada de l’artista catalana ha obert un viu debat sobre l’ús de l’eina de distorsió vocal

El cas Luna Ki: Eurovisió no prohibeix expressament l’ús de l’‘autotune’
1
Es llegeix en minuts
Rafael Tapounet
Rafael Tapounet

Periodista

Especialista en música, cinema, llibres, futbol, críquet i subcultures

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’absència al Benidorm Fest de l’artista barcelonina Luna Ki, que tres dies abans de l’inici del certamen va anunciar que renunciava a defensar la cançó ‘Voy a morir’ perquè no se li permetia utilitzar l’‘autotune’, ha obert un debat sobre si les normes del Festival d’Eurovisió prohibeixen realment l’ús d’aquesta eina de modificació vocal. Així semblava suggerir-ho el comunicat que RTVE, ens organitzador del Benidorm Fest, va fer públic després de la retirada de Luna Ki, en què s’assegurava que l’‘autotune’ havia sigut «desestimat per normativa europea» al festival europeu de la cançó. En realitat, no és exactament així, tot i que les regles del certamen sí que poden interpretar-se en aquest sentit.

Notícies relacionades

El prolix reglament que la Unió Europea de Radiodifusió (UER) ha fixat per a la celebració d’Eurovisió fa constar que totes les cançons participants «s’interpretaran en directe a l’escenari amb una pista d’acompanyament gravada», i a continuació assenyala: «La pista d’acompanyament pot contenir cors, però no pot contenir la veu principal, el doblatge principal ni qualsevol altra veu que tingui l’efecte de substituir o ajudar indegudament la veu principal durant l’actuació en directe sobre l’escenari».

Aquest és el punt a què s’acull RTVE per proscriure l’ús de l’‘autotune’. I, certament, si el ‘software’ creat pel geofísic Andy Hildebrand s’utilitza, com es fa sovint, per emmascarar i corregir errors d’afinació en la interpretació vocal, pot afirmar-se que Eurovisió el prohibeix, ja que és una eina que «ajuda indegudament la veu principal durant l’actuació en directe». Ara bé, en moltes ocasions (i a diferència del que passa amb altres ‘softwares’ com el Melodyne, que sí que estan centrats en l’edició de sons a partir de les notes), l’‘autotune’ es fa servir com a recurs artístic per obtenir una sonoritat determinada en la veu, i aquí sí que és més qüestionable que no se’n permeti l’ús, de la mateixa manera que no s’impedeix la presència del vocòder i altres instruments de distorsió vocal.