El cobejat escenari ‘boutique’ de Barcelona
La pugna per la ‘joia’ de Pedralbes excita el món dels festivals de música
L’organitzadora de la mostra, Concert Studio, confia a poder prorrogar l’ús dels jardins mentre que la seva rival històrica Clipper’s Live es retira de la licitació d’aquest any i estudia pugnar-hi el 2023.
El futur immediat de la mostra dels Jardins de Pedralbes, l’exemplar més rampant de festival ‘boutique’ a Barcelona, gestionat per la promotora Concert Studio, ha disparat les especulacions, tensions i suspicàcies des que, dues setmanes enrere, l’ajuntament de la capital catalana va anunciar la posada en marxa d’un procés de licitació obert a operadores interessades a organitzar un esdeveniment musical en aquest espai públic. Al cicle de concerts li ha sortit almenys un competidor, d’identitat no revelada, mentre que una altra empresa, Clipper’s Live, diu que es desmarca de la pugna, almenys de moment, assegurant que «no vol guerres de festivals».
El procés emprès per l’Ajuntament de Barcelona apunta a l’edició d’aquest estiu, el cartell del qual va tancar Concert Studio fa llargs mesos (alguns concerts venen fins i tot rebotats des del 2019, abans de l’aturada pandèmica) i del qual s’han venut més de 30.000 entrades, segons la promotora. Actuacions d’artistes com James Blunt (que ha d’obrir la desfilada el 7 de juny), Andrés Calamaro, Patti Smith, Madness, The Beach Boys o Il Divo. Però des del consistori s’insisteix que n’hi ha prou que un particular manifesti la voluntat d’organitzar un esdeveniment en un espai públic perquè es posi en marxa la maquinària que faciliti la lliure concurrència. Aquí, Clipper’s Live, promotora del festival de Cap Roig, a la qual s’han dirigit aquests dies moltes mirades, es treu del mig pel que fa a aquest estiu, si bé estudia competir per la mostra a partir del 2023. I assenyala que no seria gens estrany que fessin el mateix altres promotores.
Al·legacions tombades
El nom de Clipper’s Live apareix esmentat en l’apartat de la resposta a les al·legacions a les bases del procés de licitació per al 2022, ja fetes públiques per l’ajuntament (que les va desestimar totes), al costat de tres figures més: l’advocat Ferran Pujol (en representació d’un client fantasmagòric), l’Associació de Veïnes i Veïns Zona Universitària (contrària a la celebració del festival, al seu judici portador de molèsties a la zona) i la mateixa Concert Studio (en resposta a les restriccions de l’espai que proposava el document). El que podria veure’s com un senyal delator de l’interès de Clipper’s Live a Pedralbes respon a una lectura molt diferent, segons Juli Guiu, el seu president.
Vam informar que no ens presentaríem per a aquesta edició perquè entenem que seria un perjudici per a l’actual promotor
Juli Guiu, president de Clipper’s Live
Contactat per aquest diari, Guiu considera un «error» parlar d’«al·legació» sobre el que no era més que «un escrit» en què la promotora comunicava a l’ajuntament la seva intenció de renunciar a la licitació d’aquest any. «Vam informar que no ens presentaríem per a aquesta edició perquè entenem que seria un perjudici per a l’actual promotor», indica el responsable de Clipper’s Live. «És un escrit de suport a Concert Studio, perquè creiem que és bo que organitzi Pedralbes aquest any. Molta gent apuntava a nosaltres, i per això ho vam fer». El mateix Martín Pérez, fundador i director de Concert Studio, es va dirigir a Guiu dies enrere per preguntar-li si era ell el promotor emmascarat, pregunta que va obtenir un rotund ‘no’ per resposta. «I és un company de professió i el crec». Acord amb Presidència
Vam informar que no ens presentaríem per a aquesta edició perquè entenem que seria un perjudici per a l’actual promotorMartín Pérez, fundador i director de Concert Studio «I és un company de professió i el crec». El procés està obert fins al 4 de març, i una vegada superi els estudis tècnics i la presentació d’esmenes, la fumata blanca s’haurà de produir el dia 15. Martín Pérez, decebut pel rebuig de les seves al·legacions (que incloïen punts relatius al manteniment del ‘village’ i la zona gastronòmica), confia poder superar la prova de la licitació. «Ens hi hem presentat, i a veure si tenim la sort de guanyar», anhela el responsable d’un festival que, en l’edició del 2021, va oferir 142 concerts en 55 jornades, amb un 95,9% d’ocupació en els recitals de l’auditori principal, i la celebració del qual genera, segons la promotora, 700 llocs de treball directes i indirectes.
Estem tranquils perquè tenim aquest acord firmat amb Presidència [de la Generalitat]
Martín Pérez, director de Concert Studio
Les empreses es mostren desinteressades a prémer el botó de la guerra de festivals (que va viure llargs episodis entre diverses marques ja en els temps de la bombolla de 2006-08), si bé podria tractar-se d’una aturada de calma prèvia al que pugui passar el 2023. A partir d’aquell any, el Palau de Pedralbes i els seus jardins seran gestionats per la Generalitat, com es deriva de la cessió de l’espai firmada el passat 8 de febrer, i podrien sorgir diverses promotores interessades a desplaçar Concert Studio, inclosa la mateixa Clipper’s Live. Aquí, Martín Pérez mostra una carta: afirma que disposa d’un acord firmat amb la Conselleria de Presidència per «un mínim de cinc anys» que garanteix la seva continuïtat. «Estem tranquils perquè tenim aquest acord firmat», indica. «Estic convençut que la Generalitat complirà els seus compromisos». Competidors íntims
Notícies relacionadesl que pugui passar el 2023acord firmat amb la Conselleria de Presidència per «un mínim de cinc anys» que garanteix la seva continuïtat. «Estem tranquils perquè tenim aquest acord firmat», En el rerefons de la relació entre Concert Studio i Clipper’s Live hi ha un historial de rivalitats que es remunta a una dècada enrere. El 2012, aquesta segona promotora va suplir la primera en la gestió del Festival de Cap Roig (desenvolupat per Martín Pérez a partir del 2001), tot això en l’òrbita de la Fundació La Caixa i de la seva llavors figura preeminent, l’avui conseller d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, Jaume Giró.
Més recentment, l’estiu passat, Concert Studio va posar en marxa el Cerdanya Music Festival, a Puigcerdà, i poc després, al desembre, Clipper’s Live va anunciar la creació del veí Summerfest Cerdanya, en dates semblants. Preguntat sobre aquesta qüestió, Juli Guiu recorda que la seva promotora va començar a organitzar concerts a la comarca quatre anys enrere, que les seves prospeccions per establir allà un festival eren anteriors a la covid-19 i que el projecte es va reprendre aquesta tardor «per l’interès d’uns propietaris de terrenys que havien sigut socis de Concert Studio».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia