Crítica de teatre
‘L’oreneta’, matemàtica sentimental
Després d’haver-se estrenat a 15 països, el drama de Guillem Clua arriba a La Villarroel en versió catalana amb Emma Vilarasau i Dafnis Balduz com a protagonistes
L’expectació era gran. Fa cinc anys arrencava a volar a Londres un elogiat text del dramaturg barceloní més internacional. La versió catalana s’ha fet esperar però ha valgut la pena, perquè arriba a La Villarroel amb els engranatges ben rodats i les millors peces possibles. Mecànica argumental, enginyeria del drama que funciona amb la precisió d’un rellotge construït amb artesania i intuïció. A Guillem Clua li sobra ofici, i en aquesta peça es torna a posar de manifest la seva formidable capacitat per modelar estructures preciosistes al servei d’històries amb valors.
Una professora de cant rep un aspirant a alumne. Li explica que necessita classes, que vol preparar una cançó, ‘L’oreneta’, per cantar-la en la cerimònia d’homenatge a la seva mare morta. Aparentment no es coneixen, però aviat comencem a percebre que la situació no és el que sembla. Amb un matemàtic sentit del ritme i la tensió, la història es va pelant com una ceba, i cada capa és un gir astut que porta fins al clímax expiatori. Tot passa en temps real, una única escena que fa encara més meritori l’encreuament entre versemblança i sentimentalisme desencadenat.
Notícies relacionadesSi a primera fila asseguéssim mestres del melodrama tan dispars com Douglas Sirk, Rainer Fassbinder i Tony Kushner, segur que s’aixecarien a aplaudir entusiasmats. Perquè a més d’arquitectura de manual funcionalista, els fonaments de la peça es revesteixen de política. Clua va escriure aquesta història sobre el dol, la culpa i la redempció a causa de la ràbia per l’atemptat d’Orlando del 2016. Un atac contra un club gai, una matança contra un col·lectiu transformada en un símbol de la desídia moral de la societat, que és el germen de la intolerància.
El director Josep Maria Mestres repeteix després d’haver dirigit la versió madrilenya amb Carmen Maura, que ara passeja el text per París. Així, des de la subtilitat i la invalidació de l’histrionisme, la posada en escena brilla en detalls engegantits per la proximitat de l’escenari a dues bandes. Repeteix també Dafnis Balduz en un paper que no té res de secundari i que sembla fet a mida de la seva capacitat per transmetre tendresa. Emma Vilarasau, per la seva banda, encerta en la dimensió continguda del seu personatge, frenant qualsevol impuls de lluïment innecessari. Seva és la tensió que s’acumula fins a provocar en el públic la llàgrima tan hàbilment buscada.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia